آفتاب

تصویر هابل از یک توپ لیزری کیهانی

تصویر هابل از یک توپ لیزری کیهانی

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل دقیق‌ترین تصویری که تاکنون از کهکشان مرموز IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷ دیده شده را ثبت کرده‌است، کهکشانی که مانند یک لیزر بزرگ کیهانی عمل می‌کند.

براساس گزارش اسپيس، اين كهكشان به صورت مداوم و ثابت جرياني از تشعشات مايكروويو را به اطراف مي‌تاباند،‌ از اين رو به تشعشات ناشي از اين كهكشان مگاميزر گفته مي‌شود.

ميزرها (نركيب دو واژه ليزر و مايكروويو) در همه‌جاي جهان، هرجايي كه ابرهاي مولكولي از غبار وجود داشته‌باشد، تشعشعات مايكروويوي كه از ميان آن عبور مي‌كند تقويت شده و پرتوي كه از سوي ديگر ابر خارج مي‌شود را بهبود داده و متمركز مي‌كند.

درون كهكشان راه شيري نيز مي‌توان چنين پرتوهايي را يافت اما مگاميزر IRAS 16399-0937 بسيار درخشانتر است، 100 ميليون بار درخشانتر است و درواقع كا كهكشان مانند يك دستگاه مولد ميزر عمل مي‌كند.

اگرچه دانشمندان از گذشته از وجود اين كهكشان كه در فاصله 370 ميليون سال نوري از زمين واقع شده آگاهي داشتند،‌ تصوير جديد هابل دقيق‌ترين تصويري است كه تاكنون از ساختار اين كهكشان به ثبت رسيده‌است و شايد در اين تصوير كهكشان بسيار آرام و دلنشين ديده شود،‌اما در حقيقت، IRAS 16399-0937 كهكشاني بسيار آشفته‌است.

اين كهكشان نتيجه برخورد دو كهكشان ديگر است و در نتيجه داراي دو هسته‌است كه هنوز درحال تركيب شدن هستند. اين دو هسته نزديك به 11 هزار سال نوري از هم فاصله دارند و در مقايسه، نزديك‌ترين ستاره همسايه زمين در فاصله 4.3 سال نوري قرار گرفته‌است.

کد N1591924

وبگردی