آفتاب

توزیع خون در تانزانیا با کمک پهپاد‌ها

توزیع خون در تانزانیا با کمک پهپاد‌ها

همشهری آنلاین: هدف از اجرای این برنامه کاهش زمان انتقال این اقلام به کلینیک‌ها در این کشور آفریقایی است.

براساس گزارش BBC، اين طرح كه  زیپ‌لاین نام دارد توسط شركتي در سیلیکون ولی ارائه شده‌است و پيش از اين نيز در كشور روآندا مورد استفاده قرار گرفته‌است.

اگرچه متخصصان از این ابتکار استقبال كرده‌اند اما تاكيد دارند استفاده از پهپاد‌ها به عنوان ابزار حمل و نقل در زمينه‌هاي بشردوستانه مي‌تواند با محدوديت‌هايي همراه باشد.

تامين بودجه اجراي اين در تانزانيا به عهده وزارت توسعه بين‌المللي بريتانيا خواهد بود. بريتانيا همچنين قصد دارد بودجه پروژه‌ای مشابه براي آزمودن پهپادها برای نقشه‌برداری از مناطق آسیب‌پذیر در شرایط نامناسب آب و هوایی را نيز در اين كشور تامين كند.

وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا معتقد است که درصورت تکرار فجایعی همچون زلزله سال گذشته در نپال، پهپادها می‌توانند به این کشور کمک کنند.

پهپادهایي كه در پروژه زیپ‌لاین مورد استفاده قرار مي‌گيرند، از بال‌هايي ثابت برخوردارند و با استفاده از پرتابگري به هوا پرتاب مي‌شوند و پس از طي مسيري مشخص‌شده توسط اطلاعات جي‌پي‌اس خود را به مقصد مي‌رسانند. مزيت اين پهپاد‌ها نسبت به كوادكوپترها توانايي مقاومت بيشتر در برابر شرايط نامساعد جوي مانند وزش شديد باد است.

پهپاد‌هاي زيپ‌لاين می‌توانند تا 290 کیلومتر مسافت را طي كنند اما با اين محدوديت مواجهند كه براي فرود به فضايي مسطح و وسيع نياز دارد، فضايي برابر فضاي پارك دو خودرو.

براي رفع اين اشكال پهپاد در نزديكي مقصد ارتفاع خود را كاهش داده و به 5 متري مي‌رساند و پس از آن محموله را با كمك چتر نجات به زمين فرستاده و دوباره به مقر اصلي خود باز مي‌گردد.

كشورهاي تانزانیا، رواندا و مالاوی از سياست‌هاي ساده‌تري براي پرواز پهپاد‌ها در حريم هوايي خود برخوردارند و تانزانیا در اوايل سال 2016 مجوز استفاده از پهپاد برای مقابله با شکار غیرمجاز جانوران در پارک ملی تارانگیر را صادر کرد.

کد N1591922

وبگردی