آفتاب

بروز پدیده زباله‌گردی تعمدی است/ باید دید چه کسانی پشت پرده‌اند

بروز پدیده زباله‌گردی تعمدی است/ باید دید چه کسانی پشت پرده‌اند

ایلنا: رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره پدیده زباله‌گردی گفت: زباله‌گردی پدیده شومی است و به نظر می‌آید؛ تعمدی درباره آن وجود دارد و باید دید چه کسانی پشت این پدیده بوده و اجازه نمی‌دهند؛ شهرداری با موضوع مقابله کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمت‌الله حافظی؛ رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به آیین‌نامه مالی و مالیاتی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری مصوب مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری‌ها و به ویژه شهرداری تهران برای عدول از این آیین نامه شرکت‌ها و سازمان‌هایی در چارچوب قانون تجارت ایجاد می‌کنند، این در حالی است که براساس قانون اساسنامه و عملیات مالی این شرکت‌ها باید ابتدا به تصویب شورای شهر سپس به تایید وزیر کشور برسد.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه مالی و مالیاتی این شرکت‌ها به جای طی فرآیند و تصویب شورا و تایید وزیر کشور توسط شورای سازمان مصوب می‌شود، این در حالی است که براساس ضوابط تا زمانی که آیین‌نامه مالی و مالیاتی این سازمان‌ها فرآیند قانونی را طی نکرده باشد؛ شرکت باید براساس آیین‌نامه مالی و مالیاتی شهرداری اقدام کند. در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های شهرداری از جمله ستاد مدیریت بحران و سازمان املاک و مستغلات شهرداری با این مشکل مواجه‌اند و آیین‌نامه مالی و مالیاتی آن‌ها توسط شورای سازمان مصوب می‌شود که این موضوع تخلف است.

حافظی همچنین درباره مشکلات زیست‌محیطی از جمله موضوع آلودگی آب و محصولات تراریخته گفت: کمیسیون سلامت به این موضوع ورود کرد و در سال ۹۳ نیز گزارشی تهیه کردیم که نشان می‌داد میزان نیترات آب در هشت منطقه تهران بیش از حد استاندارد است که با اقدامات وزارت بهداشت و نظارت نیرو و انتقال بخشی از خط لوله آب سد ماملو برای استفاده مردم تهران این مشکل رفع شد، اما هنوز گزارش رسمی در خصوص میزان آلودگی آب در سال ۹۵ ارائه نشده و آزمایشگاه‌ها نیز مجاز به اندازه‌گیری نیترات آب نیستند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره نگرانی از ادامه فعالیت معادن شن و ماسه منطقه ۱۸ گفت: فعالیت این معادن به صورت کامل متوقف شده است و تحرکاتی که در کف ابرگودال‌ها می‌بینیم؛ ناشی از اعمالی است که برای تثبیت دیواره‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در یک و نیم سال گذشته میزان ترافیک به شدت افزایش داشته است که حتماً توضیحاتی وجود دارد، افزود: دو موضوع ترافیک و آلودگی هوا را هرگز نباید سیاسی کرد، زیرا این کار ظلم به مردم است. به عنوان مثال در روزهای عادی روزانه ۱۶۰ فوتی داریم، در حالی که در روزهای آلودگی هوا ۳۰ نفر به این تعداد اضافه می‌شود لذا برای حل مشکل آلودگی هوا باید عینک سیاسی را از چشم برداشت.

حافظی با اشاره به اینکه در ساعات پیک ترافیک در اتوبوس و مترو به‌شان مردم بی‌احترامی می‌شود گفت: اگر ساختار لازم ایجاد شده و باز هم مردم به سمت حمل و نقل عمومی نیامدند آن وقت باید فرهنگ‌سازی کرد، باید به جای اتوبان‌سازی، مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه می‌دادیم تا شان مردم رعایت شود.

این عضو شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: گزارش صورت‌های مالی تلفیق سال ۹۰ به گفته حسابرس شامل حسابرسی سازمان املاک و مستغلات نیست در حالی که این سازمان یکی از چالش‌های اساسی ما است، اما حسابرس اصلا به آن ورود نکرده است. سوال این است که چرا در قرارداد با حسابرس اجازه ورود به این سازمان داده نشده است.

وی با بیان اینکه رئیس شورا باید از نظرات اعضا و مصوبات شورا صیانت کند و هیات رئیسه باید پیگیر موارد مفتوحه باشد یادآور شد: در سال ۹۳ یک‌سوم از بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری دچار انحراف و پنج هزار میلیارد تومان آن جای دیگری هزینه شد.

حافظی افزود: شهردار کتاب بودجه را که ریز نحوه هزینه‌کرد آن را در خود جای داده است در طول سال در کشوی میز خود می‌گذارد و آنگاه در انتهای سال در قالب یک لایحه دو فوریتی می‌گوید پنج هزار میلیارد تومان را خارج از مصوبات شورا و در جای دیگری هزینه کردم. هیات رئیسه شورا نیز آن را تایید می‌کند و به تصمیم خود و اعضا بی‌احترامی می‌شود، همچنین قانون‌گریزی آقایان رسمیت بخشیده می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه با این عملکرد راه را بر سیستم‌های نظارتی همچون حسابرسی کل کشور می‌بندیم تصریح کرد: ‌اگر آن روز پنج هزار میلیارد انحراف از بودجه ۹۳ به تصویب شورای شهر نمی‌رسید؛ امروز شهردار برای پاسخگویی به این عمل خود در دادگاه می‌دوید.

وی همچنین درباره موضوع ساماندهی کارتن‌خواب‌ها در شهر گفت: توانایی شهرداری برای ساماندهی به این موضوع بیش از آن چیزی است که انجام شده و نیازهای کارتن‌خواب‌ها نیز بیش از آن چیزی است که ارائه شده و شهرداری می‌تواند از ساختمان‌های بلااستفاده خود در این راستا استفاده کند.

حافظی درباره پدیده زباله‌گردی نیز گفت: زباله‌گردی پدیده شومی است و به نظر می‌آید تعمدی درباره آن وجود دارد و باید دید چه کسانی پشت این پدیده بوده و اجازه نمی‌دهند شهرداری با موضوع مقابله کند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی اصرار دارند که وضع موجود زباله‌ها مطلوب است اظهار کرد: جمع‌آوری زباله نباید به مناقصه گذاشته شود و ۵۰۰ میلیارد تومان از جیب مردم برای آنان هزینه شود بلکه باید این موضوع به مزایده گذاشته شده تا پیمانکار از طریق جمع‌آوری زباله کسب درآمد کند. لذاباید بررسی شود که پشت پرده چه خبر است؟

وی در پایان تاکید کرد: انتظار داریم ساختار مدیریت شهری نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دهد اما تا وقتی که این آقایان در راس امور قرار دارند، بعید می‌دانم بحث جمع‌آوری زباله اصلاح شود.

کد N1591887

وبگردی