آفتاب
مجید ملانوروزی در گفتگو با مهر:

نگارگری باید به کتابت برگردد/ کمبود رویدادهای مرتبط با هنرهای ملی

نگارگری باید به کتابت برگردد/ کمبود رویدادهای مرتبط با هنرهای ملی

مدیر کل هنرهای تجسمی معتقد است در حوزه هنرهای سنتی مثل نگارگری و خوشنویسی خلا برگزاری رویدادهای هنری وجود دارد.

مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت ارشاد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دهمین دوسالانه نگارگری که این روزها نمایشگاه آن در باغ نگارستان برپاست، گفت: در روند جهانی شدن، هنرهای ملی کمتر دیده می شوند و بسیاری از هنرمندان با نگاهی مدرن در رویدادهای جهانی شرکت می کنند، برای همین باید برای هنرهای ملی فکری اساسی کرد چون این هنرها نه می توانند در همان سنت ها بمانند و نه می توانند ماهیتشان را عوض کنند و تن به جهانی شدن بدهند.

وی ادامه داد: ما در این دوسالانه در تذهیب و گل و مرغ شاهد رشد بسیار خوبی هستیم و یک جهش اتفاق افتاده است. وقتی به گذشته تذهیب نگاه می کنیم می بینیم هم حالت های رنگی این آثار فرق کرده و هم ترکیب بندی و فرم و... دچار تحول شده است. در واقع در عین حال که سنت را در خود دارند دچار جهش شده اند.

ملانوروزی درباره اینکه آیا علت این جهش در تذهیب توجه کشورهای همسایه به این هنر و خریدار داشتن آثار است، بیان کرد: ممکن است اینطور باشد. به هر حال در ترکیه و امارات و الجزایر جشنواره هایی دارند که هنرمندان ما هم شرکت می کنند اما باید این هنرها کاربردی تر شود و تنها نباید روی فروش آنها حساب کرد.

مدیر کل هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه باید نسخه های نفیس خطی دوباره احیا شود نیز گفت: امروز در کمتر خانه ای قرآن یا کتاب حافظ و شاهنامه فردوسی به خط معاصر دیده می شود و اگر کتاب خطی هست عتیقه است. باید نسخه های خطی اورژینال و معاصر دوباره تهیه شود و مردم هم آنها را بخرند. در قدیم متمولان از این هنر حمایت می کردند و دوباره باید این هنر رونق بگیرد و کارگاه ها احیا شود و در این صورت کمک بزرگی به این هنر شده است چون این هنرها آنقدر ظریف هستند که وقتی بزرگ می شوند و به شکل تابلو در می آیند بعضا ظرافت خود را از دست می دهند. به اعتقاد من باید دوباره به کتابت نزدیک شویم.

باید برای هنرهای ملی فکری اساسی کرد چون این هنرها نه می توانند در همان سنت ها بمانند و نه می توانند ماهیتشان را عوض کنند و تن به جهانی شدن بدهندوی با اشاره به اینکه نیاز است برای معاصرسازی این هنر سمینار های مختلفی برگزار شود، اظهار کرد: به گمانم دهمین دوره دوسالانه نگارگری پتانسیل بسیار بالایی را به نمایش می گذارد. البته برخی ترکیب بندی ها در نگارگری مشاهده می شود که دیگر ترکیب بندی ملی ما نیست و بعضی ها خواسته اند کار مدرن کنند اما نتوانسته اند چهار چوب این هنر را نگه دارند به هر حال قالب و محتوا باید با هم عجین باشد.

این مدیر هنری در پاسخ به اینکه بی ینال های هنرهای سنتی ما مانند خوشنویسی و نگار گری که در آنها نوآوری به معنایی که در بی ینال باید رخ بدهد رخ نمی دهد، هر دو سال یکبار سر وقت برگزار می شود اما دیگر بی ینال ها با وقفه های گاه طولانی برگزار می شود نیز گفت: در حوزه سنت بخش خصوصی ورودی ندارد و کمتر روی آن کار می شود در حالیکه نهادهای خصوصی و حتی وزارتخانه ها در حوزه های دیگر مثل حجم و کاریکاتور و نقاشی ورود کرده اند و بیش از ۲۰ رویداد در سال در این حوزه ها برگزار می شود. در حوزه سنت ما خلا رویدادها را داریم و به همین دلیل دنبال این هستیم که نهادهای خصوصی به این امر ورود کنند و ما حمایتشان کنیم اما تا آن زمان موظف هستیم از این حوزه ها حمایت کنیم.

وی در پایان درباره تاخیر در برگزاری دیگر بی ینال ها نیز بیان کرد: بعضی از تعویق ها به خاطر تغییر در هیات مدیره های انجمن ها بوده است مثلا دوسالانه حجم این اتفاق برایش افتاد که قرار است در شهریور و مهر سال ۹۶ برگزار شود. یا بی ینال گرافیک به دلیل مشکلات درون صنفی خود انجمن به تعویق افتاده ولی ما سعی کردیم هزینه جشنواره «سرو نقره ای» این انجمن را بدهیم که یک رویداد تخصصی گرافیک است.

کد N1591530

وبگردی