آفتاب

رونقی بر جان بی رمق تولید در استان کرمانشاه

رونقی بر جان بی رمق تولید در استان کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- تاکنون حدود 240 واحد تولیدی در استان کرمانشاه موفق شده اند از تسهیلات طرح رونق تولید بهره مند شوند تا شاید جانی دوباره بگیرند اما همچنان طرح های تولیدی بی رمق زیادی چشم انتظار دریافت تسهیلات هستند.

کم کم به پایان سالی نزدیک می شویم که رهبر معظم انقلاب با نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل معرفی کردند و آنچه در موضوع اقتصاد مقاومتی بر همه ما روشن است تکیه بر ظرفیت های داخلی و تقویت تولید است.
دولت تدبیر و امید نیز اوایل سال جاری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی طرح رونق تولید را کلید زد تا بتواند واحدهای تولیدی که در سال های گذشته دچار رکود شده اند را دوباره فعال کند و به چرخه تولید برگرداند.
آنگونه که مدیرعامل سازمان صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی ایران در 11 آبان 95 اعلام کرده بود، 6 هزار و 800 بنگاه اقتصادی راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور وجود دارد که بیش از 50 درصد این بنگاه ها به هر میزان تسهیلات و پول هم تزریق شود امکان احیا ندارند.
علی یزدانی، همچنین از تعطیلی 19 درصد بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط در کشور خبر داده بود و اینکه در کل دنیا 60 درصد مشکلات بنگاه های اقتصادی مربوط به نقدینگی است و در کشور ما نیز وضع همین گونه است.
به گفته نعمت الله حقیقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، 96 درصد از صنایع تولیدی در کشور در بخش صنایع کوچک قرار دارند که نشان از زیربنایی بودن صنایع کوچک در کشور ما دارد.

** سهم استان کرمانشاه از تسهیلات رونق تولید و نارضایتی از سیستم بانکی
در طرح رونق تولید، ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط هدف گذاری شده است و این تسهیلات حتی به واحدهایی که بدهکار بانکی هستند و یا چک برگشتی دارند در صورت فراهم کردن وثایق لازم پرداخت می شود البته این واحدها در ابتدا باید در سایت 'بهین یاب' ثبت نام می کردند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در هفتم آذر 95 اعلام کرد که چهار هزار و 350 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق تولید در استان اختصاص داده شده است.
رضا رحیمی افزود: کرمانشاه از نظر تسهیلات رتبه 19، از نظر عقد قرارداد بانکی با واحدهای مشکل دار رتبه 16 و در خصوص مبلغ تسهیلات اعطایی نیز رتبه 24 کشور را دارد.
وی پیشتر نیز در 11 آبان 95 از عملکرد نامناسب برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات در استان انتقاد کرده بود و اینکه گزارش عملکرد این بانک ها را به دولت ارسال خواهد کرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا می گوید: حمایت های مالی بانک های ما متناسب با نیازهای واحدهای تولیدی در استان نیست به گونه ای که موانع زیادی در مسیر پرداخت تسهیلات قرار می دهند و باید دقت داشت اگر حمایت مالی از یک واحد تولیدی به موقع انجام نشود از چرخه تولید خارج می شود.
حقیقی افزود: متاسفانه استان کرمانشاه جزو 10 استان ضعیف کشور در بحث حمایت مالی این طرح از طرف سیستم بانکی بوده است به گونه ای که از 200 طرحی که در بخش صنعت به بانک ها معرفی کرده ایم فقط 40 مورد پرداخت شده است.
وی در مجموع سهم واحدهای تولیدی کوچک استان از تسهیلات اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در 2 بخش صنعت و کشاورزی را 238 فقره، واحدهای متوسط 26 فقره و همچنین واحدهای نیمه تمام را نیز 53 فقره اعلام می کند.

** تقسیم تسهیلات در 2 بخش صنعت و کشاورزی
آنگونه که حقیقی می گوید: در مجموع تاکنون 228 مورد از واحدهایی که در سایت بهین یاب ثبت نام کرده اند برای دریافت تسهیلات با بانک های عامل قرارداد بسته اند که از این تعداد 40 واحد تولیدی مربوط به حوزه صنعت و 188 واحد تولیدی مربوط به حوزه کشاورزی با رقمی بالغ بر هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات است.
هرچند مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تعداد واحدهای بخش کشاورزی که موفق به دریافت تسهیلات شده اند را 199 واحد اعلام می کند که به نظر می رسد این اختلاف به دلیل بازه زمانی متفاوت استخراج آمار باشد.
وحید محمدپور می گوید: این واحدها تاکنون موفق به دریافت تسهیلاتی به مبلغ 610 میلیارد ریال شده اند و درمجموع استان ما از نظر دریافت تسهیلات در بخش کشاورزی سومین استان کشور است.

** از واحدهای راکد و نیمه فعال استان تا 80 واحد کاغذی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بیان کرد: در مجموع حدود هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در بخش صنعت در استان وجود دارند.
وی افزود: تا ابتدای سال 95 تعداد 240 واحد راکد داشته ایم که طی سال جاری 33 واحد بدون استفاده از سیستم مالی و بانکی به چرخه تولید بازگردانده شده است.
حقیقی تاکید می کند که 80 درصد واحدهای راکد در استان نیز مربوط به قبل از سال 92 است و همچنین حدود 80 واحد تولیدی ثبت شده بر روی کاغذ در استان داریم که وجود خارجی ندارند.
وی ادامه می دهد که 212 واحد نیمه فعال در استان کرمانشاه نیز وجود داشته اند و توانسته ایم 40 واحد را نیز در این بخش به ظرفیت برسانیم.
حقیقی همچنین از صدور 81 پروانه بهره برداری صنعتی در بخش واحدهای نیمه تمام طی سال جاری در استان خبر داد.
معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از وجود 25 هزار طرح تولیدی کوچک و متوسط بخش کشاورزی شامل مشاغل خانگی، طرح های روستایی و طرح های دارای مجوز در استان خبر داد.
علی چاله چاله، با بیان اینکه تاکنون هزار و 500 واحد دارای مشکل اقتصادی به ما مراجعه کرده اند، افزود: از این تعداد فقط 712 طرح که عمدتا طرح های بزرگی نیز هستند در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند.
وی تاکید کرد که بخش بزرگی از مشاغل ما خانگی است که فعال یا راکد بودن آنها پنهان است.
چاله چاله میزان اشتغال بخش کشاورزی استان را در مجموع 120 هزار نفر اعلام می کند، وی همچنین سهم اشتغال واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در بخش کشاورزی را نیز حدود 20 هزار نفر برآورد می کند.
آنگونه که اعلام شده است در بخش صنعت استان نیز حدود 15 هزار نفر در بخش صنایع کوچک، سه هزار نفر در صنایع متوسط و در نهایت 10 هزار نفر در بخش صنایع بزرگ مشغول به کار هستند.
استان کرمانشاه با بیش از 20 درصد نرخ بیکاری در صدر استان های کشور قرار دارد و مسوولان استان تلاش می کنند با راه اندازی واحدهای راکد، طرح های در دست اجرا و تحرک بخشیدن بیشتر به پروژه های عمرانی میزان نرخ بیکاری را کاهش دهند.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
کد N1591430

وبگردی