آفتاب

سه قطعه زنگوله بال در زیست گاه های بیابانی نایین دیده شد

سه قطعه زنگوله بال در زیست گاه های بیابانی نایین دیده شد

نایین،اصفهان-ایرنا- برای اولین بار سه قطعه پرنده در معرض خطر « زنگوله بال » درمحدوده نواحی بیابانی چوپانان و مجاورت پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین در شرق استان اصفهان دیده شد.

حسین اکبری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین روزچهارشنبه به ایرنا گفت:یکی از کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان حین تصویر برداری از حیات وحش در پدیده ای نادر تعدادی هوبره و سه قطعه زنگوله بال را با یکدیگرو در یکی از مزارع چوپانان مشاهده و موفق به عکسبرداری از آنان شد.
وی افزود: زنگوله بار برای اولین بار در شرایط طبیعی در استان اصفهان مشاهده وبه عنوان یک گونه کمیاب و شاخص به فهرست پرندگان استان افزوده شده است.
وی گفت : این در حالی است که زنگوله بال مختص زیستگاه های دشتی سرسبز و عرض های جغرافیایی شمالی کشور است و حضور آن در کنار هوبره که مختص زیستگاه های خشک و بیابانی ایران است قابل توجه است.
اکبری گفت: این تصویربرداری در مزارع مجاور بیابان ریگ جن انجام شده و نشان دهنده آن است که زنگوله بال به عنوان یک پرنده مهاجر و در خطر توانسته است در زمستان حوزه اصلی پراکنش خود واقع در زیستگاه های نواحی شمالی ایران را به نواحی فلات مرکزی گسترش دهد.
زنگوله بال با نام (Little Bustard ) از تیره هوبره ((Otididae)) و راسته درناسانان ((Griformes)) است و به لحاظ شکل ظاهری و کلی شبیه به هوبره بوده ولی کوچکتر از آن است و طولی حدود 43 سانتی متر دارد.
زنگوله بال در زمره پرندگان حمایت شده محسوب می شود و شکار غیرمجاز،تخریب زیستگاه ها و تغییرات آب و هوا در کنار خشکسالی های مستمر از عوامل تهدید این پرنده به شمار می رود.
منطقه حفاظت شده عباس آباد نایین در190 کیلومتری نایین وشهرستان نایین در140 کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.
ت7136 / 6022 / خبرنگار : حسین فرزانیان - انتشار دهنده : مسعود عمادی
کد N1589586

وبگردی