آفتاب

رئیس خانه احزاب مازندران : منشور حقوق شهروندی نشانه پایبندی رئیس جمهوری به سوگندش است

رئیس خانه احزاب مازندران : منشور حقوق شهروندی نشانه پایبندی رئیس جمهوری به سوگندش است

ساری - ایرنا - رئیس خانه احزاب مازندران حقوق شهروندی را برآمده از قانون اساسی جمهوری اسلامی دانست و گفت : انتشار منشور حقوق شهروندی نشانگر پایبندی رئیس جمهوری به سوگندش هنگام تحویل گرفتن این مسئولیت است.

مصطفی سوادکوهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای درک اهمیت منشور حقوق شهروندی باید سوگندنامه ریاست جمهوری را یک بار مرور کنیم که در آن رئیس جمهوری تاکید می کند که در برابر کلام الله مجید و مردم به خداوند سوگند می خورد .
وی توضیح داد : در واقع رئیس جمهوری قرآن و مردم را برای سوگند جهت ادای وظیفه شاهد می گیرد و از همین جا اهمیت حق و حقوق مردم قابل استتناج است و حقوق شهروندی هم به همین مردم بر می گردد.
دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مازندران افزود : همچنین در همین سوگندنامه ، رئیس جمهوری متعهد می شود که از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کند‏.
وی گفت : در واقع آقای روحانی پس از ایفای حقوق ملت بزرگ ایران در صحنه بین المللی ، بازسازی نسبی اقتصاد کشور و گام های موفقی که در دیگر زمینه ها برداشته ، هم اکنون با انتشار منشور حقوق شهروندی ، گام بعدی را در حمایت از آزادی و حرمت اشخاص برداشته است و این تکلیفی است که قانون اساسی بر روی دوشش گذاشته است .
دبیر حزب اعتماد ملی با ابراز خرسندی از انتشار منشور حقوق شهروندی توسط رئیس جمهوری ، تصریح کرد : تلاش پیگیر و مجدانه دولت یازدهم برای ادای حقوق و حفظ عزت و کرامت مردم مسلمان ایران در عرصه های داخلی ، منطقه ای و جهانی خود مبین میزان دغدغه مندی رئیس جمهوری و همکاران ایشان در جهت رعایت حقوق شهروندی است.
وی افزود : از آنجا که حقوق شهروندی بر پایه حفظ کرامت انسانی، صیانت از حقوق و آزادی‌های مدنی و برقراری عدالت و برخورداری همه مردم از حقوق انسانی برابر شکل می گیرد ، تاکید بر این مهم در منشور حقوق شهروندی نیز بیانگر اهتمام ویژه دولت برای رعایت و ادای این حقوق است .
** ریشه تاریخی حقوق شهروندی
رئیس خانه احزاب مازندران گفت : تاریخ و تمدن کهن و ریشه دار ایران عزیز نشان از این دارد که ایرانیان همواره مردمانی سلیم النفس ، نیک سرشت و عزتمند بودند و هرگاه حیثیت و استقلال و کرامت آنها مورد تعرض قرار گرفت ، برای صیانت آن از جان خویش مایه گذاشتند و به همین دلیل حمیت ایرانی پیوسته احترام و شگفتی جهانیان را برانگیخته است.
وی افزود : بی شک انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن حاصل همین ویژگی حق طلبی و عدالت جویی و آزادیخواهی ایرانیان است و نظام اسلامی که بنیانگذار فقید آن ، مردم را ولی نعمت می خوانده و خلف شایسته اش رعایت حقوق شهروندی را تکلیف مسئولان می دانند ، یقینا دغدغه و درک والایی از این حقوق دارد.
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز اظهار داشت : اینکه تاکید و تصریح شده که استیفای حقوق و آزادی‌های مدنی و سیاسی از جمله آزادی اندیشه ، بیان و دسترسی به اطلاعات و تبادل آن ، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، حق نقد و نظر و نظارت همگانی، حق سکونت و آزادی رفت‌وآمد، حق برخورداری از تابعیت، حق تعیین سرنوشت و اداره شایسته امور کشور به اتکای آرای عمومی از طریق نظام انتخاباتی سالم، شفاف و رقابتی و همه‌پرسی آزاد، حق تأسیس، اداره، عضویت و فعالیت در تشکل‌ها، احزاب و انجمن‌های مدنی و صنفی، حق شرکت آزادانه در اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها و سایر حقوق، تنها با تعهد، مسئولیت‌پذیری و اراده سیاسی دولت امکان‌پذیر است ، به نوبه خود حاکی از عزم دولت آقای روحانی جهت بازخوانی و شفاف سازی حقوق شهروندی و یادآوری دایره شمول این حقوق و تلاش برای حراست از آن در سایه رویکرد حق جویانه نظام مقدس جمهوری اسلامی است .
سوادکوهی با قدردانی از اقدام رئیس جمهوری در انتشار منشور حقوق شهروندی ، گفت : به خاطر این عنایت ویژه امیدواریم شاهد توفیقات ارزنده دولت محترم در این عرصه مهم باشیم.
خبرنگار : زهره کرمی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7330/1654
کد N1589429

وبگردی