آفتاب
رئیس اتاق بازرگانی مازندران :

مبادلات تجاری ایران وسریلانکا با ظرفیت های موجود ، ناچیز است

مبادلات تجاری ایران وسریلانکا با ظرفیت های موجود ، ناچیز است

ساری-ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران گفت که جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا از لحاظ سیاسی و فرهنگی ارتباط خوبی دارند، ولی مبادلات تجاری 2 کشور ناچیز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبداله مهاجر روز چهارشنبه در نشست مدیران دستگاه های اجرایی ،تشکل ها و فعالان اقتصادی مازندران با سروزیر ایالت شرقی سریلانکا در ساری افزود : ظرفیت های زیادی از لحاظ اقتصادی در 2 کشور برای افزایش مبادلات تجاری وجود دارد که باید این ظرفیت ها شناسایی و مبادلات افزایش یابد.
وی اضافه کرد : در هشت ماهه سال جاری میزان صادرات ایران به سریلانکا 21 میلیون دلار و واردات از این کشور حدود 90 میلیون دلار بود که این میزان مبادلات تجاری با روابط خوب دو جانبه زیاد نبوده و ظرفیت های 2 کشور چندین برابر این میزان است.
مهاجر افزود : مازندران به عنوان قطب کشاورزی کشور با برخورداری از تولید محصولات کشاورزی چون برنج ، مرکبات و مواد پروتئینی و آبزی ظرفیت های زیادی برای افزایش مبادلات تجاری با سریلانکا به خصوص ایالت شرقی این کشور دارد.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران اظهارداشت : ایالت شرقی سریلانکا که به عنوان یک منطقه مسلمان نشین در این کشور به حساب می آید، ظرفیت خوبی برای مبادلات تجاری و فرهنگی را بین 2استان فراهم می کند و ما از این روابط استقبال می کنیم.
مهاجر اظهارداشت : ما ظرفیت های زیادی برای افزایش سطح مبادلات تجاری داریم وباسفر هیات های تجاری می توان ظرفیت های موجود را شناسایی کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این نشست گفت که این استان با تولید حدود 6.5 میلیون تن محصولات کشاورزی آمادگی صادرات محصولات تولیدی را به این کشور دارد.
دلاور حیدرپور افزود : مازندران تجربیات خوبی در حوزه تولید محصولات کشاورزی دارد که می توانیم این تجربیات را در اختیار کشور سریلانکا و ایالت شرقی این کشور قرار دهیم.
وی اظهارداشت : این استان فارغ التحصیلان کشاورزی زیادی دارد که می توانند خدمات فنی و مهندسی را به سریلانکا داشته باشند و از این کشور نیز برای توسعه باغات چای مازندران استفاده کنند.
احمد نظیر سروزیر ایالت شرقی سریلانکا عصر روز گذشته با هیات همراه سفر سه روزه ای را به مازندران شروع کرد و در نخستین روز از سفر دیشب با استاندار مازندران ملاقات کرد.
دیدار با فعالان اقتصادی و بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی از دیگر برنامه های سفر سه روزه این هیات سریلانکایی به مازندران است.
پس از برجام بیش از 20 هیات تجاری خارجی به استان مازندران سفر کردند.
ایالت شرقی سریلانکا یکی از 2 ایالت این کشور است و دارای 10 هزار کیلومتر مساحت و 1.5 میلیون نفر جمعیت دارد.
خبرنگار : حسین فلاحتی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
1899/6982
کد N1589299

وبگردی