آفتاب

جوادی حصار: کشور و ملت به منشور حقوق شهروندی نیاز داشت

جوادی حصار: کشور و ملت به منشور حقوق شهروندی نیاز داشت

مشهد- ایرنا- عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: کشور و ملت به منشور حقوق شهروندی نیاز داشت زیرا در این منشور قرائت جدید ارائه شده است.

محمد صادق جوادی حصار روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در زمینه منشور حقوق شهروندی که هفته گذشته توسط رئیس جمهوری رونمایی شد افزود: مهمترین مطلب در انتشار منشور حقوق شهروندی این است که دولت خود را متعهد و ملتزم به اجرای آن کرده است.
وی اظهار کرد: در این منشور، راهبرد، شیوه عمل و نحوه مواجهه با شهروندان تصریح شده و به شهروندان گوشزد شده است که به آن پایبندی نشان دهند و از حقوق خود دفاع کنند.
وی گفت: در این منشور از شهروندان خواسته شده است که حقوق شهروندی خود را مطالبه کنند و دولت به عنوان نماینده ملت از حقوق و مطالبه آنان دفاع کرده و تلاش می کند آنها را به حقشان برساند.
این فعال سیاسی افزود: بسیاری از مفاهیمی که در این منشور بر آن تاکید شده مفاهیمی است که هم در قوانین بالادستی و هم در آموزه های دینی وجود دارد اما مانند قانون شوراها که سالهای سال مغفول مانده بود و دولت اصلاحات آن را احیا کرد از آنها غفلت شده است.
وی اظهار کرد: تصورم این است که عده ای با این ماجرا سیاسی برخورد می کنند که نباید این گونه باشد.
وی ادامه داد: گام اول این بود که دولت باید امری را به عنوان منشور حقوق شهروندی به عنوان مطالبه شهروندان خود به رسمیت می شناخت که با رونمایی از این منشور آن را شناخت و پذیرفت.
جوادی حصار گفت: گام دوم این بود که دولت با انتشار این منشور به شهروندان اعلام کرد که حاضر است در این چارچوب، مطالبات آنها را پیگیری کرده و انجام دهد.
وی افزود: گام سوم این است که وقتی دولت از یک بیانیه شهروندی رونمایی و آن را امضا می کند یعنی خود را ملزم به اجرای آن می داند.
وی اظهار کرد: یکی از نکات مهم این سند آن است که رئیس جمهوری به عنوان مجری قانون اساسی به حوزه هایی وارد شده است که تاکنون دولتهای قبلی خیلی متعهد به رعایت حقوق شهروندی در آن حوزه ها نبوده اند و پایبندی به آن نشان نمی داده اند.
منشور حقوق شهروندی هفته گذشته در همایش 'قانون اساسی و حقوق ملت' با حضور رئیس جمهوری، حقوقدانان و وکلا رونمایی شد.
در بندهای این منشور برخورداری ملت از حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، کرامت و برابری انسانی، آزادی و امنیت شهروندی، مشارکت در تعیین سرنوشت، اداره شایسته و حسن تدبیر، آزادی اندیشه و بیان، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به فضای مجازی، حریم خصوصی، تشکل، تجمع و راهپیمایی، تابعیت، اقامت و آزادی رفت ‌و آمد، تشکیل خانواده، دادخواهی عادلانه، اقتصاد شفاف و رقابتی، مسکن، مالکیت، اشتغال و کار شایسته، رفاه و تأمین اجتماعی، دسترسی و مشارکت فرهنگی، آموزش و پژوهش، محیط زیست سالم، توسعه پایدار، صلح، امنیت و اقتدار ملی، مورد تأکید قرار گرفته است.
1922/ 6053 خبرنگار: کامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1588714

وبگردی