آفتاب
مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل:

مداخله در محوطه بقعه «شیخ صفی» اردبیل نیازمند مجوز یونسکو است

مداخله در محوطه بقعه «شیخ صفی» اردبیل نیازمند مجوز یونسکو است

اردبیل – مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: هر مداخله در پیرامون و محوطه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به دلیل ثبت جهانی این اثر نیازمند مجوز یونسکو است.

کریم حاجی‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: زمانی کارشناسان ثبت جهانی این اثر را واجد شرایط دانستند و امروز هرگونه تغییر در اطراف بقعه و در محوطه آن می‌بایست با مجوز یونسکو انجام شود.

وی در خصوص برخی اقدامات شهرداری و شورای شهر اردبیل با رویکرد ساماندهی محوطه پیرامون بقعه اضافه کرد: میراث فرهنگی تذکرات لازم را در خصوص الزامات تغییرات انعکاس داده و تا زمانی که تغییرات نظرات مثبت یونسکو را دریافت نکرده قابل‌قبول نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با تأکید به اینکه میراث فرهنگی صرفاً نظارت قانونی بر بقعه دارد، ادامه داد: هرگونه مداخله برای پیرامون بقعه در ابتدا باید با نظر مشاور ذیصلاح مطرح شده و به یونسکو ارجاع شود.

به گفته حاجی‌زاده بعد از ارائه مجوز از سوی یونسکو می‌توان نسبت به اجرای طرح اقدام کرد و به غیر از این روند هرگونه مداخله غیرقانونی است.

وی با تأکید به اینکه این ضوابط قویاً برای آثار ثبت جهانی دنیا لحاظ می‌شود، متذکر شد: در صورتی که مداخله قبل از مجوز باشد این احتمال وجود دارد که سازمان ملل اثر را در فهرست حذف از مجموعه آثار ثبت جهانی قرار دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نگین گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود، اضافه کرد: لازم است دستگاه‌های متولی در ساماندهی پیرامون بقعه نیز بر اساس ضوابط عمل کنند.

کد N1588547

وبگردی