آفتاب
خبر

جمعیت ایران از 80 میلیون نفر گذشت

جمعیت ایران از 80 میلیون نفر گذشت

رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه بر اساس اطلاعات موجوداز سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیت ایران از مرز 80 میلیون نفر گذشته است از ...

دنیای اقتصاد:رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه بر اساس اطلاعات موجوداز سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیت ایران از مرز 80 میلیون نفر گذشته است از اعلام نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن سال 95 تا پایان ماه جاری –دی ماه – خبر داد.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، جمعیت ایران بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 معادل 75 میلیون و 149 هزار و 669‌ نفر بوده است. به این ترتیب بنا بر اعلام رئیس مرکز آمار ایران جمعیت کشور معادل 6/ 6 درصد نسبت به سال 90 افزایش یافته است. امیدعلی پارسا دیروز در مراسم اختتامیه سرشماری نفوس و مسکن سال 95 گفت: در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به رویکرد «ثبتی مبنا» و گذر از نظام سنتی آمارگیری به نظام روز آماری مدرن هستیم.

وی توضیح داد: در این نظام آماری کلیه اطلاعات هویتی و جمعیتی و همچنین داده‌های مکانی مربوط به افراد به تدریج و به محض ثبت بروز کوچک‌ترین تغییر و تحولی به روز می‌شود و به این ترتیب در سرشماری‌های آتی نیاز به مراجعه خانه به خانه برای سرشماری و جمع‌آوری اطلاعات از این طریق نخواهد بود.

پارسا تاکید کرد: بنا داریم این نظام آماری مدرن را تا افق 1404 در کشور پایه‌گذاری و عملیاتی کنیم تا جریان اطلاعات از سوی مرکز آمار در اختیار برنامه‌ریزان، محققان و پژوهشگران قرار بگیرد. رئیس مرکز آمار ایران گفت: همان گونه که پیش از این نیز تاکید کرده‌ایم اطلاعات فردی و تک به تک افرادی که در سرشماری شرکت کرده‌اند در مرکز آمار ایران جزو اسناد محرمانه حفظ و نگهداری می‌شود و تنها اطلاعات کلی مورد نیاز برای برنامه‌ریزی‌های کلان در اختیار سازمان‌ها و نهادهای برنامه‌ریز و سیاست‌گذار در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... قرار می‌گیرد.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در این مراسم با اشاره به تلاش گسترده مرکز آمار ایران برای انجام سرشماری نفوس و مسکن سال 95 اعلام کرد: انتظار داریم همان گونه که رئیس مرکز آمار ایران قول داده است نتایج اولیه سرشماری تا پایان دی ماه اعلام و منتشر شود.

محمد باقر نوبخت گفت: اهمیت سرشماری انجام شده به حدی است که تا 5 سال آینده هر تصمیم واقدام مهمی که اثر مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد کشور و زندگی مردم دارد بر‌مبنای آمارهای استخراج شده از نتایج این سرشماری صورت خواهد گرفت. معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران نیز با ارائه گزارشی از نحوه طراحی و انجام سرشماری نفوس و مسکن سال 95 توضیح داد: ٢٠ کمیته کاری،١٧٠ طراح، رصد ٧٠٠ فعالیت در قالب سرشماری، 5200 مدرس و در مجموع 40‌هزار نفر عوامل دست‌اندرکار در سرشماری نفوس و مسکن سال 95 به کار گرفته شد.

علیرضا زاهدیان با بیان اینکه ٣٢ نرم‌افزار برای این سرشماری طراحی شد، افزود: 5/ 47 درصد مردم در سرشماری اینترنتی مشارکت کردند که این میزان در کانادا در نخستین سرشماری اینترنتی 5/ 18 درصد (در سال 2006 میلادی)، در سرشماری دوم اینترنتی این کشور 54 درصد (سال٢٠١١) و در سرشماری سوم که سال ٢٠١٦ برگزار شد ٦٨ درصد بود.

وی با بیان اینکه ایران پس از کشورهای کانادا، استرالیا و کره جنوبی، چهارمین کشور موفق در سرشماری اینترنتی بوده است، افزود: اگر می‌خواستیم به روش سال ٩٠ سرشماری کنیم، باید 65 هزار نفر در این سرشماری شرکت می‌کردند در حالی که در مجموع با به‌کارگیری 25 هزار نفر نیروی انسانی کمتر این کار انجام شد. زاهدیان ویژگی دیگر سرشماری امسال را اعلام شاخص کیفیت سرشماری به‌طور روزانه عنوان کرد و افزود: تمام خانه‌های جداول سرشماری هر روز کنترل می‌شد و همکاران ما در ارزیابی سرشماری 95 به 156 معیار پاسخ دادند.

کد N1587974

وبگردی