آفتاب
معاون هنری ارشاد اعلام کرد:

جایزه سالانه نگارگری راه اندازی شود/افزایش جوایز دوسالانه نگارگری

جایزه سالانه نگارگری راه اندازی شود/افزایش جوایز دوسالانه نگارگری

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دهمین دوسالانه ملی نگارگری از افزایش جوایز برگزیدگان این دوسالانه و ایجاد جایزه سالانه نگارگری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز ۶ دی ماه همزمان با آغاز بخش داوری دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران از نمایشگاه این دوسالانه واقع در باغ نگارستان بازدید کردند.

این بازدید که مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی و عبدالرحیم سیاهکار زاده رییس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر نیز در آن حضور داشتند، با گپ و گفت با دبیر و داوران بخش های مختلف نگاری همچون عبدالله محرمی، علی اصغر تجویدی، سلینا پوریا، امیر طهماسبی، مهرداد خطایی، بهمن شریفی، نوشین نظری، حسینعلی ماچیانی، جلیل جوکار، سیدرضا فتاحی همراه بود. مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد در جمع داوران از افزایش جوایز برگزیدگان این دوسالانه خبر داد که طبق گفته وی، در این دوره از دوسالانه به نفر اول هر بخش ۱۰ سکه بهار آزادی، به نفر دوم ۷ سکه بهار آزادی و به نفر سوم ۵ سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

مرادخانی در جمع داوران از افزایش جوایز برگزیدگان این دوسالانه خبر داد که طبق گفته وی، در این دوره از دوسالانه به نفر اول هر بخش ۱۰ سکه بهار آزادی، به نفر دوم ۷ سکه بهار آزادی و به نفر سوم ۵ سکه بهار آزادی اهدا خواهد شدبیشترین تقاضای حاضران در این نشست توجه و حمایت مادی و معنوی وزارت ارشاد از هنر نگارگری بود. به دنبال همین تقاضا در جلسه مقرر شد جایزه ویژه سالانه ای در عرصه هنر نگارگری اهدا شود.

علی مرادخانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دوسالانه ملی نگارگری درباره کیفیت آثار به خبرنگار مهر گفت: امسال خوشبختانه هم تعداد شرکت کنندگان و هم تنوع کار و کیفیت آثار متفاوت و رو به رشد بود. به اذعان خود دست اندرکاران این دوسالانه منحنی رو به رشدی را در این دوسالانه شاهد هستیم و امیدواریم این منحنی رو به رشد سیر صعودی خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: حوزه تجسمی دوران خوبی را تجربه می کند و حوزه نگارگری در این میان نیاز به مراقبت دارد و باید نگهداری بهتری از این حوزه شود از همین رو سعی کردیم به جوایز توجه ویژه ای داشته باشیم و آن را ارتقا دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا به واقع پیشنهاد اهدای جایزه ویژه سالانه در حوزه نگارگری عملیاتی خواهد شد، بیان کرد: من در این جلسه پیشنهاد دادم دوستان یک اسم مانند اسم «بهزاد» یا هر هنرمند بزرگ دیگر به ما بدهند تا بر اساس آن جایزه سالانه ای به آن نام برگزار کنیم؛ مانند جایزه باربد یا جلال که هر سال برگزار می شود. ما آمادگی داریم یک جایزه با یک پشتوانه قوی که لایه های مختلف حمایتی را پشت سر خود داشته باشد هر سال به یک نگارگر اهدا شود که هنرمندان این عرصه امیدوارانه تر به فعالیت خود ادامه دهند. حتما تعداد قابل توجهی سکه به شخصی که این جایزه را می برد اهدا خواهد شد و همچنین امکانات پیوستی خواهد داشت مانند اینکه حتما فرد بتواند نشان درجه یک هنری بگیرد و صاحب امکانات مستمر شود.

مرادخانی با بیان اینکه ما درباره هنر نگارگری به صورت مشخص درباره این جایزه صحبت می کنیم و نه هنرهای دیگر تجسمی گفت: باقی هنرها خصوصا در حوزه هنرهای مدرن اسپانسر دارند و حراجی های مختلفی هم در این زمینه برگزار می شود اما هنر نگارگری نیاز به حمایت دارد و هنر هویتی ماست و مشخص نیست به این زودی ها به آن مرتبه لازم از نظر حمایتی برسد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اعلام این خبر که در حوزه خوشنویسی به زودی چند نفر به صورت بورسیه از الجزایر برای یادگیری خط نستعلیق می آیند، اظهار کرد: اگر بتوانیم مدرسه نگارگری و هنرهای ملی داشته باشیم در این رشته هم می توانیم از کشورهای دیگر بورسیه بگیرم تا آنها بیایند و هنر ملی ما را یاد بگیرند.

بازدید رییس سازمان سینمایی از نمایشگاه نگارگری

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی که به دعوت علی مرادخانی برای دیدن از این نمایشگاه آمده بود در حاشیه بازدید از نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: بسیار نمایشگاه خوبی بود. آقای مرادخانی از علاقه من به هنرهای تجسمی و هنر نگارگری اطلاع دارند و من هم به ایشان سپرده بودم اگر نمایشگاه خوبی در این عرصه بود به من خبر بدهند که ایشان اطلاع دادند امروز برای بازدید از نمایشگاه می آیند و من هم آمدم.

وی ادامه داد: به نظرم نمی شود ایرانی بود و در عرصه فرهنگی فعال بود و به هنر نگارگری علاقه مند نبود. این هنر شناسنامه ملی ماست. شخصا کسانی را که با چنین دقت و حوصله ای به خلق این آثار می پردازند، ستایش می کنم.

دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در بخش غیر رقابتی آثار ۳۶ هنرمند را در باغ موزه نگارستان به نمایش گذاشته است. در این بخش آثاری از هنرمندانی از جمله عباس جمالپور، فرح اصولی، علی اصغر تجویدی، سلینا پوریا، مهین دخت سالک، جلیل جوکار، فریدون فخری جوقان، حسینعلی ماچیانی، رضا بدرالسما، رحیم چرخی، فرح کیمیا قلم و ... به نمایش گذاشته شده است که جمعا ۶۶ اثر است.

همچنین ۱۹۵ اثر به بخش رقابتی این دوره دوسالانه راه یافته است. ۵۴ اثر در بخش تذهیب، ۵۰ اثر در بخش گل و مرغ، ۶۶ اثر در نقاشی ایرانی و ۲۵ اثر در بخش تشعیر و سیاه قلم توسط هیات داوران به نمایشگاه راه یافته است.

دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، ۲۸ آذرماه افتتاح شد.

کد N1587576

وبگردی