آفتاب

نرخ باسوادی استان مرکزی در دولت یازدهم سه و نیم درصد افزایش یافت

نرخ باسوادی استان مرکزی در دولت یازدهم سه و نیم درصد افزایش یافت

اراک - ایرنا - معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: نرخ باسوادی این استان در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید سه و نیم درصد افزایش یافت.

علی محمد غلامی روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته سواد آموزی در اراک برگزار شد، افزود: بر اساس اعلام سامانه سواد آموزی کشور،نرخ باسوادی استان مرکزی از 94 درصد در سال 92 به 97 و نیم درصد از سال تحصیلی جاری افزایش یافته است.
وی توضیح داد: استان مرکزی جزء چهار استان نخست کشور در ارتقاء باسوادی قرار دارد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: در این مدت آمار بی سوادی استان مرکزی از 35 تا 40 نفر بر اساس مطالعه های انجام شده بر روی اولیاء دانش آموزان و تطبیق شماره ملی افراد بی سواد در استان به حدود پنج هزار نفر کاهش یافته است و امید می رود با بسته شدن مبادی ورودی بی سوادی و افزایش 100 درصدی سواد آموزی در دوران ابتدایی، آمار بی سوادی در این استان در 2 سال آینده به صفر برسد.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: بر اساس سرشماری سال 90 و خود اظهاری افراد آمار بی سوادی کشور نیز از چهار میلیون نفر به یک میلیون و 138 نفر کاهش یافته است که این مهم یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در زمینه تحقق حقوق شهروندی در کشور به شمار می رود.
غلامی، جلوگیری از بازگشت سواد آموزان به بی سوادی را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: با حمایت ها و پشتیبانی های دولت تدبیر و امید از سازمان سواد آموزی و اختصاص اعتبار به منظور تهیه کتاب های کمک آموزشی برای سواد آموزان، بازگشت بی سوادی در این مدت نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.
وی، با یادآوری آموزش 50 هزار اتباع خارجی در کشور در دولت تدبیر و امید افزود: یک هزار نفر این افراد در طول مدت دو سال گذشته در شهرستان های اراک، دلیجان و ساوه استان مرکزی تحت آموزش سواد آوزی قرار گرفته است.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی افزایش مهاجرت به استان مرکزی را یکی از عوامل افزایش بی سوادی در این استان عنوان کرد و افزود: شهرستان های اراک، ساوه و دلیجان به علت صنعتی بودن و مهاجرت افراد از سایر استان ها بیشترین آمار بی سوادی را به خود اختصاص داده اند.
غلامی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار سامانه سواد آموزی شهرستان های آشتیان، تفرش، محلات و سربند به ترتیب کمترین میزان بی سواد را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش ایرنا، وی اجرای 2 طرح شناسایی و آموزش والدین بی سواد و کم سواد و طرح سواد سنجی در حوزه ندامتگاه ها در سال جاری را از جمله طرح های کاهش بی سوادی در استان مرکزی عنوان کرد و گفت: در طرح شناسایی، جذب و آموزش اولیاء بی سواد همزمان با ثبت نام دانش آموزان در سامانه ثناد( سامانه ثبت نام دانش‌ آموزی) مدارک تحصیلی اولیا اخذ شده و اولیای کم سواد و بی سواد مشخص و تحت اموزش قرار می گیرند.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: 2 هزار و 700 نفر اولیای بی سواد و کم سواد بر اساس آمار سامانه ثناد سال تحصیلی 94-95 در مناطق 15 گانه این استان شناسایی شده و آموزش یک هزار و 35 نفر آنان آغاز و تا پایان خرداد ماه به پایان می رسد.
غلامی گفت: اولیاء باقی مانده افرادی هستند که کمترین همکاری را با این اداره کل دارند و امید است با اجرای این طرح تا پایان سال تحصیلی 96-97 این امار به صفر برسد.
وی ادامه داد: طرح سواد سنجی در ندامتگاه ها نیز در ندامتگاه کار درمانی اراک، و سه زندان اراک، ساوه و خمین در حال اجرا است و بی سوادها و کم سوادهای این زندان ها در سه سطح بی سواد مطلق، سطح تحکیم (افرادی که دوره سواد آموزی را گذرانده اند) و سطح انتقال یا معادل شوم ابتدایی تقسیم بندی و مورد آموزش قرار گرفته اند.
معاون سواد آموزی اداره کل اموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: 170 نفر بی سواد و کم سواد در زندان های این شهرستان ها در این طرح شناسایی شدند که 50 نفر آنان بی سواد مطلق تشخیص و 120 نفر آنان به دوره های تحکیم و انتقال هدایت شدند.
غلامی یادآور شد: امسال 500 عنوان کتاب به زبان ساده و بر اساس آخرین نایز رندگی اجتماعی و سواد رسانه ای چاپ و برای جلوگیری از بازگشت سواد آموزان به بی سوادی در اختیار آنان قرار گرفته است.
غلامی، طرح مسابقه انشاء نویسی برای سطح تحکیم و انتقال با محوریت پرسش مهر رئیس جمهور و طرح خواندن با خانواده را از دیگر طرح های معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی در سال جاری عنوان کرد و گفت: برای افزایش انگیزه در بین سواد آموزان و حضور هرچه بیشتری آنان در کلاس های سواد آموزی امسال از افراد موفق و دانش آموختگان دانشگاهی حوزه سواد آموزی با حضور مسئولان استانی تقدیر می شود.
هم اکنون حدود پنج هزار بی سواد در استان مرکزی وجود دارد.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی**انتشار دهنده:مژگان حیدری*
کد N1587475

وبگردی