آفتاب

سه پروژه شکست‌خورده که GEM.tv را به مرز ورشکستگی رساند

سه پروژه شکست‌خورده که GEM.tv را به مرز ورشکستگی رساند

گویا حامیان مالی شبکه ماهواره‌ای جم فعلا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری بیشتر روی این گروه تلویزیونی بازده مطلوب نخواهد داشت.

چندی پیش مدیر و مؤسس گروه تلویزیونی «جم» در فیس بوک از مشکلات مالی این شبکه خبر داد.

اعتراف "سعید کریمیان" پس از آن صورت گرفت که تعدادی از عوامل بریده از جم در گفتگو با رسانه‌ها این شبکه را "ورشکسته" توصیف کردند.



اما مجموعه «جم تی‌وی» که از پشتیبانی مالی بیگانگان برخوردار بود، چرا اکنون در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است؟
برای یافتن پاسخ، ابتدا باید دلایل راه اندازی و توسعه گروه تلویزیونی «جم» را بررسی کرد.
به اذعان موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی، کارکرد این شبکه آسیب‌رسانی به بافت و ساختار فرهنگی ایران است؛ کارویژه‌ای که به‌عنوان مأموریت «جم» تعریف شده تا از رهگذر شبیخون فرهنگی، سرمایه اجتماعی کشور را فروبکاهد.
هدف‌گذاری فوق در چارچوب پروژه موسوم به "اندلسیزاسیون ایران" قابل تعریف و ارزیابی است. (توضیح بیشتر)
به‌نظر می‌رسد شکست محورهای مختلف پروژه یادشده، موجب قطع امید بیگانگان و کاهش حمایت‌های مالی از این رسانه فرهنگ‌ستیز شده است.



در اینجا به برخی ناکامی‌های شبکه جم اشاره می‌کنیم:
الف) مسیحی‌سازی و رواج فرقه‌های تبشیری
حرکت خزنده تغییر مذهب و آیین ایرانیان -از اسلام به مسیحیت- توسط دفتر جم‌تی‌وی در مالزی پیگیری می‌شد.
مدیر این دفتر "محمد کریمیان" (برادر سعید کریمیان) بود که همراه با کلیه دستیاران و زیردستان خود به‌صورت دست‌جمعی مسیحی شده و ترویج این دین را سرلوحه قرار داده بودند.
این حرکت از طریق جذب و تبلیغ پنهانی آغاز و سپس به‌صورت آزمایشی در کشور مالزی انجام شد.
مالزی به‌منظور شبیه‌سازی نمونه‌ای از ایران انتخاب شده بود، چون کشوری است با اکثریت مسلمان و اقلیت‌های بودایی، مسیحی و هندو که ارتداد در آنجا مجاز است.
موفقیت در این آزمایش می‌توانست تجربه‌ای بزرگ و قابل اعتنا در کارنامه "جم" باشد؛ ضمن آنکه با این روش به نقاط قوت و ضعف برنامه خود پی می‌بردند و برای اجرایی کردن آن در ایران به مشکلات کمتری برمی‌خوردند.
اما افشای به‌موقع این نقشه شوم و ابعاد هولناک آن باعث شد تا کل پروژه به شکست بینجامد و مدیر «جم» برای سرپوش گذاشتن بر افتضاح بزرگی که رسانه‌ای شده بود، در ظاهر دستور تعطیلی دفتر مالزی را صادر کرد.
ب) جذب بازیگران و کارگردانان سینما و تلویزیون ایران به‌عنوان عناصر مؤثر فرهنگی
تلویزیون جم با نشان دادن «درِ باغِ سبز» در ابتدا موفق به جذب تعدادی از بازیگران و فعالان عرصه هنرهای نمایشی شد.
اهمیت این امر از آن جهت است که چنین عناصری در بومی‌سازی فرهنگ فاسد بسیار مؤثرتر وکارآتر هستند.
اما با گذشت زمان و مشخص شدن فضای ناهنجار حاکم بر مجموعه جم -به‌ویژه فساد اخلاقی شخص سعید کریمیان- و همچنین دستمزد بسیار نازلی که این شبکه -علی‌رغم وعده و وعیدهای اولیه- به عوامل خود می‌پرداخت، موجب شد که بسیاری از کادر فنی و هنری ملحق شده به جم، ساز جدایی کوک کنند و سپس در مصاحبه با رسانه‌ها پرده از پشت صحنه ماجرا بردارند.
این قضیه سبب توقف و در وهله بعدی "موج بازگشت" هنرپیشگان و پرسنل حرفه‌ای ایرانی از شبکه مذکور شد و حیثیت آن را به‌شدت لکه‌دار نمود.
ج) آشکار شدن روابط «جم» با گروه‌های منفور نزد افکار عمومی
چندی پیش خبر و تصاویر ملاقات صمیمانه سعید کریمیان (مدیر جم) با "رودی جولیانی" سیاستمدار تندرو و از حامیان سرشناس سازمان تروریستی منافقین در آمریکا، در رسانه‌ها انعکاس یافت که به‌علت نفرت بی‌پایان مردم ایران از این گروه جنایت‌پیشه، به‌صورت خودکار شبکه ضدفرهنگی جم نیز به سهم خود از تنفر ایرانیان بهره‌مند شد!
برملا شدن این ارتباط از آنجا اهمیت مضاعف می‌یابد که کریمیان خود را شخصی غیرسیاسی معرفی می‌کند.
گویا مجموع موارد فوق‌الذکر حامیان مالی شبکه ماهواره‌ای جم را فعلا به این جمع‌بندی رسانده که سرمایه‌گذاری بیشتر روی این گروه تلویزیونی بازده مطلوب نخواهد داشت؛ امری که مایه بحران جدی در «جم تی‎وی» شده و آن را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

جام نیوز
کد N1587438

وبگردی