آفتاب

بررسی ثبت کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری در سازمان میراث فرهنگی

بررسی ثبت کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری در سازمان میراث فرهنگی

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از تکمیل پرونده ثبت کوچ عشایر بختیاری استان و ارسال به شورای سیاستگذاری این سازمان خبر داد.

بهمن عسگری سوادجانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان با بیان اینکه پرونده کوچ عشایر بختیاری در سال های گذشته از سوی این اداره کل تهیه شده است، افزود: بررسی پرونده از سوی سازمان مرکزی به سه استان چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان واگذار شده بود که پس از بررسی های کارشناسی پرونده به اداره کل ثبت آثار سازمان ارائه شد.
وی ادامه داد: در همین راستا اکنون به طور مجدد این پرونده در جلسه شورایعالی سیاستگذاری ثبت این سازمان در حال بررسی است.
عسگری سوادجانی خاطرنشان کرد: تهیه پرونده کوچ عشایر بختیاری که از سال 93 در استان آغاز و تکمیل شده که پس از بررسی توسط دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این پرونده در 2 گروه عادت و رسوم اجتماعی و آیین ها و جشن ها تکمیل شده است، افزود: عشایر بختیاری در گستره استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان کوچ می کنند.
به گزارش ایرنا، قوم بختیاری از 2 ایل اصلی چهارلنگ و هفت لنگ تشکیل شده که از اقوام بزرگ ایرانی است و با وجود یکجانشین شدن بخش اعظم طوایف این قوم، هنوز کوچ تاریخی آنان در استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان و بخش هایی از استان های اصفهان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد.
خبرنگار: خاطره حسین زاده*انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
7363/6021
کد N1587345

وبگردی