آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

معادن زنجان، دوران گذر از سنتی به مدرن/فرآوری نیاز مهم بخش معدن

معادن زنجان، دوران گذر از سنتی به مدرن/فرآوری نیاز مهم بخش معدن

زنجان-استان زنجان با دارا بودن حدود ۴۰نوع ماده معدنی فلزی و غیرفلزی یکی از استان‌های غنی و ثروتمند در ایران به‌ شمار می‌ رود و سنگ های معدنی در این میان سهم بالایی را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها-زهرا مقدمی: گرانیت، کروم  و سنگ های تزئینی و نما از مهم ترین سنگ های معدنی استان زنجان است. اما آنچه این استان را مطرح می‌کند، وجود معادن خاص و ویژه‌ مثل فلدستاپ، سرب و روی، پتاس و فسفات است. در این میان توجه به فرآوری سنگهای معدنی توسعه اقتصادی و اشتغال را به دنبال دارد زیرا معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع می‎باشند و مجموع این عوامل در ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی بسیار تاثیر گذار هستند.

اساسی ‏ترین محور در بخش معدن، سرمایه گذاری و تامین زیرساخت‏های مورد نیاز تولید است و یکی از مهمترین فرصت‏های موجود برای توسعه اقتصاد کشور، برنامه ریزی مدیریت در بخش معدن است.

در همین زمینه معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر به صادرات سنگ آهن و سنگ کروم در استان زنجان اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته یک میلیون تن سنگ آهن و کروم به ارزش ۹۴ میلیون دلار از استان زنجان صادر شده است.

رباب داداشی با بیان اینکه زنجان دومین استان تولید کننده سنگهای معدنی در کشور است، افزود: این سنگها به کشور چین صادر می شود و در این میان صادرات این سنگها طی شش ماهه سالجاری ۸۵۲ تن انواع سنگ های معدنی به ارزش ۲۵ میلیون دلار از استان صادر شده است.

اظهار کرد: صادرات سنگ گرانیت و مرمریت طی سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به میزان ۵.۵ تن به کشورهای ترکمنستان و ترکیه  بوده و در شش ماهه سالجاری صادرات این سنگها ۳۰۰ تن به ارزش یک میلیون دلار است.

۳۱ واحد تولید سنگهای معدنی در استان زنجان فعالیت می کند

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: صادرات سنگ تراوتن در سال گذشته ۲۶۷ هزار دلار به میزان ۱۳۷۴ تن به کشورهای ایتالیا، یونان، و ترکیه بوده که در شش ماهه سالجاری نیز ۱۱۶ هزار دلار به میزان ۴۵۹۰ تن ارزیابی شد.

داداشی عنوان کرد: در حال حاضر ۳۱ واحد تولید سنگهای معدنی و ۱۰ کار خانه فرآوری سنگ در استان زنجان فعال است.

وی ادامه داد: امکان انتقال مالی نیست و از طریق بانک است و این باعث می شود بازار را از دست بدهیم و این فرایند توجیه اقتصادی ندارد.

محمدی افزود: خوشبختانه وضعیت تجهیزات در این واحد تولیدی خوب است و مشکلی به لحاظ کمبود تجهیزات نداریم.

بی شک بخش معدن استان زنجان نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد و تحقق این امر نیازمند تعامل همه بخش های مرتبط با حوزه صنعت و معدن است و ایجاد زیرساخت ها و صنایع فراوری سنگ های معدنی می تواند سهم بخش معدن را در زمینه توسعه اقتصادی استان بهبود دهد.

کد N1587267

وبگردی