آفتاب
یک فعال صنفی کارگری:

لایحه را برنگردانند؛ اعتراض می‌کنیم/ تجمعی بزرگتر از ۲۵ آبان در راه است

لایحه را برنگردانند؛ اعتراض می‌کنیم/ تجمعی بزرگتر از ۲۵ آبان در راه است

حسین حبیبی می‌گوید: اگر بی‌توجهی به خواسته‌های جمعی کارگران و اصرار بر بررسی لایحه اصلاح قانون کار استمرار داشته باشد، کارگران در سطح وسیع اعتراض خواهند کرد.

حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه گویی دولت قرار نیست لایحه ناقص و ضدکارگری را بازگرداند؛ گفت: مخالفت کارگران با لایحه اصلاح قانون کار مبتنی بر دلایل و استدلالات محکم است و اگر قرار باشد دولتی‌ها همچنان بر طبل ناساز بکوبند و لایحه را بازنگردانند، تجمعی بزرگتر از تجمع بیست و پنجم آبان ترتیب خواهیم داد.

وی افزود: مخالفت ما روشن و واضح است اما اصرار طرف مقابل برای پیشبرد این هدف یعنی بررسی و تصویب لایحه علیرغم اذعان خودشان بر این مساله که قانون کار  فقط روی کاغذ باقی مانده و هرگز اجرایی نشده، جالب توجه است.

حبیبی ادامه داد: دولتی‌ها و سرمایه‌داران می‌خواهند همین حمایت‌های روزی کاغذ مانده را هم از بین ببرند و محو کنند؛ چراکه می‌خواهند هیچ مستمسک قانونی برای اعتراض و حق‌طلبی باقی نگذارند.

این فعال صنفی با بیان اینکه آقایان غافل از این هستند که مرجع بالاتر از از قانون کار، قانون اساسی است، افزود: زیربنا و شاکله قانون کار، اصل دوم قانون اساسی است و همانجاست که هر نوع ستم‌پذیری و بی‌عدالتی ممنوع می‌شود و لابد این حضرات می‌خواهند بعد قانون کار، قانون اساسی را هم تغییر دهند و ملت را به کلی از هرنوع حمایت قانونی محروم کنند.

حبیبی با بیان اینکه تشکل‌های کارگری علاوه بر مخالفت با لایحه اصلاح قانون کار، مطالبات کلیدی دیگری هم دارند؛ افزود: احیای قراردادهای دائم، حفظ استقلال سازمان تامین اجتماعی، محو شرکت‌های پیمانکاری، ایجاد تشکل‌های آزاد و مستقل بدون دخالت دولت و کارفرما و به رسمیت شناختن حق اعتراض و اعتصاب صنفی، محوری‌ترین خواسته‌های کارگران است.

بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در انتها تصریح کرد: اگر تصور کرده‌اند می‌توانند قدم به قدم کارگران را عقب برانند؛ از آگاهی جمعی و بصیرت صنفی کارگران غافل مانده‌اند؛ چراکه کارگران نه تنها با لایحه ارسالی مخالفت خود را ادامه خواهند داد، بلکه باقی مطالبات خود را هم از همه طرق قانونی با جدیت پیگیری خواهند کرد.

کد N1587235

وبگردی