آفتاب
استاد جنگل شناسی دانشگاه تهران:

10 درصد جنگل های شمال کشور بکر است/عدم امکان سکونت در صورت نابودی جنگل های هیرکانی

10 درصد جنگل های شمال کشور بکر است/عدم امکان سکونت در صورت نابودی جنگل های هیرکانی

تهران- ایرنا- استاد جنگل شناسی دانشگاه تهران، جنگل های بکر ایران در نیم کره شمالی را منحصر به فرد دانست و گفت: طبق برآوردها 10 درصد جنگل های شمال کشور دارای درختان راش و بلوط بکر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مروی مهاجر روز یکشنبه در نشست «تبیین سیاست های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور» درباره چگونگی اجرایی کردن طرح پیشنهادی استراحت جنگل های شمال کشور به مدت 10 سال افزود: جنگل های ایران با قدمت بیش از میلیون ها سال مربوط به دوران سوم زمین شناسی، ثبت جهانی شده است.
به گفته وی، این جنگل ها به ویژه جنگل های هیرکانی دارای تنوع و غنای زیستی بالایی است که گونه های بومی آن با قاره سبز قابل قیاس نیست.
وی ادامه داد: اکنون اطلاعات جنگل شناسی ما در 50 سال گذشته بیانگر ارزشمندی جنگل های ایران به ویژه جنگل های هیرکانی است بنابراین در طرح 10 ساله تنفس جنگل باید ابتدا آمایش جنگل به طور کامل انجام شود تا میزان جنگل های بکر و جنگل های قابل برداشت مشخص شود.

** پیشنهاد احداث پارک جنگلی در گیلان و مازندران
این استاد دانشگاه جنگل شناسی دانشگاه تهران پیشنهاد داد: مناطق جنگلی هر استان شمالی کشور به پارک جنگلی همچون پارک جنگلی گلستان تبدیل شود زیرا این پارک علاوه بر افزایش ارزش محیط زیستی آن استان، موجب ارزش بین المللی ایران در خارج از مرزها شده است.
وی با بیان اینکه اروپائیان پارک جنگلی گلستان را می شناسند، افزود: بنابراین نیاز است در هر استان شمالی همچون مازندران و گیلان پارک جنگلی داشته باشیم تا ارزش کیفی و بین المللی کشورمان افزایش یابد.

** جنگل ها نیازمند حوزه آبخیزداری جنگلی مجزا
مهاجر گفت: اکنون برای حفظ جنگل ها و رودخانه های اطراف نیازمند حوزه های آبخیزداری جنگلی مجزا هستیم تا آب حوزه های آبریز منطقه تامین شود.
وی با تاکید براینکه دیدگاه برداشت چوب باید تغییر کند، گفت: تلاش داریم به دیدگاه حفظ اکوسیستم دست یابیم.
وی براین باور است که در آینده می توانیم به جای کارخانجات چوب در شمال کشور از صنایع تصفیه آب بهره مند شویم به طوری که از آب ورودی جنگل ها به رودخانه ها برداشت و استفاده کنیم.

** عدم امکان سکونت در شمال کشور در صورت نابودی جنگل های هیرکانی
استاد جنگل شناسی دانشگاه تهران افزود: از روزی می ترسیم که با تخریب و نابودی جنگل های شمال کشور، امکان اسکان در این مناطق غیرممکن شود به طوری که در زاگرس 600 تا 700 میلیمتر بارندگی در سال انجام می شد اما در شمال کشور با بارندگی های 2 هزار میلیمتر در سال، بدون جنگل امکان اسکان و زندگی وجود ندارد و همه چیز از بین خواهد رفت.
اقتصام**9186 ** 2023** خبرنگار: هما همت خواه ** انتشاردهنده: لطیف نکوئی
کد N1586665

وبگردی