آفتاب

فرماندار : توسعه فرآوری مواد معدنی راه برون رفت مشکل خشکسالی در طبس است

فرماندار : توسعه فرآوری مواد معدنی راه برون رفت مشکل خشکسالی در طبس است

بیرجند - ایرنا - معاون استاندار خراسان جنوبی و فرماندار ویژه طبس گفت: ادامه 18سال پدیده خشکسالی در منطقه تاثیر منفی در معیشت مردم، خصوصا برای فعالان بخش کشاورزی و دامداران داشته است و یکی از راه های برون رفت آن توجه به معادن و طرح توسعه فراوری مواد معدنی در منطقه است.

سید مهدی طلائی مقدم شنبه شب در نشست مدیران و کارشناسان بخش صنعت، معدن طبس که با حضور محمدرضا نعمت زاده ، وزیر صنعت معدن و تجارت و سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: طبس از نظر مساحت بزرگترین شهرستان کشور است و 80 هزار نفر جمعیت دارد و یکی از مشکلات منطقه تداوم خشکسالی ، کاهش بارندگی و تقلیل میزان آبدهی منابع آبی شهرستان است.
وی با بیان اینکه باید به صنایع و معادن توجه ویژه صورت گیرد تا از مهاجرت کاسته شود، اضافه کرد: افزایش قیمت باعث افزایش سهم سرمایه گذاری و افزایش تقاضا در موضوع معدنی می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید طبس به عنوان منطقه ویژه معدنی کشور طرح شود افزود: در این زمینه طرح مطالعاتی آن چند هفته هفته قبل شروع شد و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان قطعا وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی آن را تایید خواهند کرد.
فرماندار ویژه طبس با بیان لزوم تاسیس دانشکده معدنی با گرایش زغالسنگ در این شهرستان گفت: در این خصوص رایزنی هایی با دانشگاه های معتبر کشور از جمله فردوسی مشهد انجام شد که اعلام آمادگی کردند.
وی ادامه داد: تنها مشکل این طرح کمبود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی است که مساعدت شرکت زغالسنگ و شرکت ایمیدرو را می طلبد.
وی با اشاره به سهم 2 درصد عوارض معادن یادآور شد: 2 درصد عوارض معادن برای عمران و آبادانی است که برای شهرستان های بافق و طبس مصوب شد و در بافق کامل پرداخت شد اما بخشی از سهم اعتبار طبس پرداخت نشده است.
این شهرستان با حدود 80 هزار نفر جمعیت، 57 هزار کیلومترمربع مساحت دارد و از آن با عنوان پنهاورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.
طبس در 270کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
در نشست یادشده معاونان و مشاوران وزارتخانه یادشده، امام جمعه طبس، تعدادی از مدیران استان و شهرستان حضور داشتند.
وزیر صنعت و معدن و تجارت روزشنبه از معادن سنگ گرانیت «چاه وک»، « ده مرغ» و منطقه شاهکوه یک شهرستان نهبندان در جنوب استان بازدید کرد .
همچنین با حضور وی چالش های بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در محل استانداری بررسی شد.
نعمت زاده در ادامه سفرش از کارخانه در دست احداث شمش چدن و فولاد خوسف و کارخانه نساجی فردوس بازدید کرد.
وی همچنین روز یکشنبه از کارخانه زغال کک طبس، طرح زغالشویی ممراد کو، طرح توسعه محدوده زغالی بلوک 1پروده شرقی و کارخانه زغالشویی طبس بازدید می کند.
این شهرستان دارای شش ناحیه اصلی زغالسنگ پروده، مزینو، نایبند، آبدوغی، کلشانه و کالشور است.
زغالسنگ طبس شامل دو نوع کک شو و حرارتی است،بیشترین استفاده زغال کک شو مربوط به ذوب آهن اصفهان است و زغال حرارتی عمدتا به چین و ترکیه صادر می‌شود.
این شهرستان دارای چهار کارخانه زغالشویی است که سه کارخانه در حال بهره برداری و یک کارخانه در حال ساخت است که با تکمیل آخرین کارخانه زغالشویی ظرفیت کارخانه های زغالشویی منطقه سالانه به حدود سه میلیون تن زغال خواهد رسید.
ذخیره زغالسنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغالسنگ کشور را شامل می شود که ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زمین شناسی شهرستان بیش از پنج میلیارد تن است.
سالانه 1.7 میلیون تن زغالسنگ از حوزه معادن زغالسنگ طبس استخراج می‌شود و بیش از چهار هزار نفر در این حوزه مشغول کار هستند.
7217*2047* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
کد N1585986

وبگردی