آفتاب
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران:

مدرک معتبری مبنی بر زیان فناوری تراریخته برای محیط زیست وجود ندارد

مدرک معتبری مبنی بر زیان فناوری تراریخته برای محیط زیست وجود ندارد

مشهد-ایرنا- رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: بررسی یکهزار و 783 مقاله علمی ثابت می کند که هیچ مدرک معتبری مبنی بر مضر بودن فناوری ترا ریخته برای محیط زیست وجود ندارد.

بهزاد قره یاضی روز شنبه در نشست علمی 'محصولات تراریخته، فرصتها و چالشها' در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با وجود فقدان مدرک معتبر، علت مخالفت برخی با این فناوری مشخص نیست.
وی اظهار کرد: محصولات تراریخته به آن دسته از محصولات کشاورزی اطلاق می شود که صفاتشان با استفاده از پیشرفته ترین روشهای علمی فناوری زیستی جدید از جنبه های کیفی و فناوری و بهره وری بالا، بهبود یافته و معایبشان برطرف شده باشد.
او با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی برای ایران افزود: سالیانه بین سه تا پنج میلیارد دلار از محصولات وارداتی کشور ما تراریخته است .
او با بیان این که کشور ما با عجله تراریخته نشده و 25 سال در این راه زمان صرف شده است، گفت:پنبه تراریخته که سال گذشته در ایران تولید شد و به بازار آمد پنج تن محصول می دهد در حالی که یک گرم سم برایش مصرف نشده است.
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران افزود:این در حالی است که میانگین تولید پنبه محصول کشور ما دو تن است در حالی که تا 14 بار هم مزارع سمپاشی می کنیم.
و با توجه به مشکل کم آبی، محصولات تراریخته از جمله ذرت مقاوم به خشکی باید در طرح بحران آب در کشور دیده شود.
وی افزود: باید بین سم و مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته یکی را انتخاب کرد چون فناوری محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک استفاده از آفت کشهای شیمیایی را 37 درصد کاهش داده است.
قره یاضی تصریح کرد:نه مهندسی ژنتیک و نه محصولات تراریخته قرار نیست جای روشهای دیگر را بگیرند و اصلا رقیبی برای هم نیستند و نمی توانند جای مهندسی و اصلاح نباتات را بگیرند و مهندسی ژنتیک در کنار سایر رشته ها مفهوم پیدا می کند و به گیاه پزشک و اصلاح نبابات نیاز دارد و در مقابل آن نیست.
وی گفت:مهندسی ژنتیک بر خلاف هیجانات ژورنالیستی به هیچ یک از روشهای تولید غذا اعم از ارگانیک و غیر ارگانیک نه نمی گوید و از جنگ زرگری بین آنها استقبال نمی کند.
او افزود:در سال 1996 محصولات تراریخته پیدا شد و افزایش یافت و تا یک مدتی یعنی حدود سال 2010 کشورهای صنعتی در این فناوری جلو بودند و در آن موقع «فناوری هراسان» و مخالفان این فناوری در داخل کشور ما می گفتند این فناوری مخصوص کشورهای صنعتی است و به درد جامعه ما با کشاورزی نمی خورد تا این که کشاورزی کشورهای در حال توسعه به این فناوری دست یافت.
وی گفت:از سال 2011 در مجموع کشورهای در حال توسعه سطح زیر کشت بیشتری از محصولات تراریخته را به خود اختصاص دادند و الان می بینیم که فناوری هراسان در فضای مجازی، می گویند که کشورهای صنعتی فهمیده اند که این فناوری بد است و آن را به زمین گذاشته اند و به بدبخت و بیچاره های جهان سوم داده اند و معلوم نیست که باید به کدام ساز این مخالفان برقصیم؟
او افزود:28 کشور در دنیا محصولات تراریخته کشت می کنند و حدود 196 کشور هم مصرف کننده این محصولات هستند و هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که این محصولات را تولید بکند اما مصرف نکند.
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت:پنج کشور اروپایی سطح زیر کشت محصولات تراریخته دارند و فقط اسپانیا 100 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات تراریخته دارد.
قره یاضی افزود:کل سویای دنیا تراریخته است پس روغن در دنیا هم تراریخته است و در نتیجه خوراک دام در دنیا هم تراریخته است چون سویا جزو اصلی جیره خوراک دام است.
وی گفت:80 درصد روغن نباتی کشور ما که 90 درصدش وارداتی است سویاست پس همه ما 20 سال است که داریم تراریخته مصرف می کنیم و هیچ عیبی هم ندارد و خیلی هم عالی است.
او با انتقاد از ارایه محصولات غیرارگانیک به نام محصول ارگانیک در ایران افزود: طبق اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، تاکنون هیچ انجمن و سازمانی به عنوان سازمان گواهی تولید محصولات ارگانیک موفق به اخذ گواهینامه از مرکز ملی سازمان استاندارد نشده است. با بیان اینکه در اواخر دولت قبل، رتبه اول واردات کشور مربوط به هفت میلیون تن گندم بوده است، گفت: در حالی که در سال 1383 یک گرم برنج وارد نمی شد، در دولت قبل واردات این محصول نیز آغاز شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد:قبل از دولت نهم، کشور در زمینه گندم خودکفا بود، اما بعد از هشت سال دوباره به واردات گندم وابسته شده بود که در دولت یازدهم دوباره از واردات این محصول خود کفا شد که این امر نقش مدیریت را می رساند.
1922/خبرنگار:کامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: علی حیدر شاحسینی
کد N1585734

وبگردی