آفتاب

اجرای طرح تنفس جنگل های کشور،پای موافقان و مخالفان را به میان آورد

اجرای طرح تنفس جنگل های کشور،پای موافقان و مخالفان را به میان آورد

کرج - ایرنا- درحالیکه رئیس انجمن جنگلبانی ایران، طرح تنفس جنگل ها را به عنوان نقطه عطف بزرگی در سرنوشت این فضاهای سبزمی داند اما در مقابل رئیس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران می گوید: این طرح علمی و کارشناسی نیست.

به گزارش ایرنا، آیین شصت و چهارمین سالروز درگذشت استاد کریم ساعی، بنیانگذار جنگلبانی ایران که روز شنبه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، با طرح دیدگاه های موافق و مخالف طرح تنفس جنگل ها در کشور همراه شد.
دراین آیین رئیس انجمن جنگلبانی کشور طرح تنفس جنگل ها را یک نقطه عطف بزرگ در سرنوشت این فضاهای سبز دانست و گفت: تنفس جنگل تغییر رویکرد سیستمی است.
هادی کیادلیری افزود: مبارزه فقط در سرحدات و نقطه صفر رویارویی با دشمن نیست بلکه گاهی در دل خاکریزهای نادانی و فقر فرهنگی سینه را پیشکش گلوله های داغ کردن است.
وی با بیان اینکه همه به ضرورت حفظ محیط زیست واقف هستیم، اظهار داشت: به طورکلی حیات بشر بدون محیط زیست معنا ندارد و محیط زیست یکی از ارکان های ملی است و بایستی در مقابل آن احساس وظیفه کنیم.
وی وظیفه انجمن جنگلبانی را نقش پدافندی و گفتمان سازی دانست و گفت: این انجمن گفتمان جهادی، وظیفه پیام رسانی و آگاهی بخشی دارد و به عنوان دیده بان زمین موظف است تمام تحرکات زیست محیطی را رصد کند.
کیادلیری ادامه داد: با توجه به بحران های زیست محیطی همچون تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود بارش ها و حفاظت از محیط زیست به عنوان مطالبه عمومی، امروزه در افکار عمومی شاهد تحول عظیمی هستیم که این آستانه عظیم همچون ملی شدن جنگل ها نقطه عطفی بزرگ است.
وی با بیان اینکه استراحت یا تنفس جنگل به معنای رهاسازی یا پشت به مردم کردن نیست، گفت: ساعی اگر امروز بود حتما این تغییر رویکرد را می خواست و اگر ساعی امروز بود پاسخ به بهره برداران را مطالبه نمی کرد بلکه حفظ سرزمین را مطالبه می کرد.
رئیس انجمن جنگل بانی کشور افزود: 40 سال خسارت در پشت این تفکر خوابیده است و متاسفانه به رغم اینکه پاردایم جدیدی باید مطرح شود درگیری وجود دارد و دانشگاه های کشور با داشتن تجربه ی زیاد به جای حمایت در مقابل آن قرار می گیرند.
وی ادامه داد: دانشگاه هایی که بعد از40 سال در جنگل های آموزشی مدل های جدیدی را باید ارایه کنند اصرار بر بهره برداری از جنگل ها دارند که دیدگاهی منسوخ در تمام دنیا است.
کیادلیری بیان داشت: در روزهای اخیر وقتی بحث تنفس جنگل مطرح می شود، موضوع فقر مردم را مطرح می کنند، مردمی که روز به روز فقیرتر می شوند و یک وسیله شده اند در دست بعضی از افراد در حالیکه طرح تنفس جنگل هدفش مردم است.
وی گفت: در روزهای اخیر شنیدیم قاچاق در جنگل ها زیاد شده که جای تعجب دارد، کدام قاچاقچی به نفع مجریان عمل می کند که گفته اند این طرح به نفع قاچاقچیان است؛ کشوری که حلب را آزاد می کند نمی تواند در مقابل قاچاقچیان بایستد؟
رئیس انجمن جنگلبانی کشور افزود: طرح تنفس جنگل یعنی تغییر رویکرد اکوسیستمی حالا با هر واژه ای؛ با استدلال های اشتباه تامین چوب را مطرح می کنند در حالیکه فقط 10 درصد چوب را تامین می کند.
وی گفت: باید دستبردهایمان به طبیعت را قطع کنیم؛ تنفس جنگل یعنی دستکاری کمتر طبیعت و حراست از جنگل و طبیعت است.
کیادلیری تاکید کرد که یک ساماندهی در منابع طبیعی ایران نیاز است و به همین منظور به جز درآمدهای حاصل از چوب چرا به درآمدهای حاصل از گردشگری فکر نکرده ایم.
وی افزود: از سال 1338 جنگلداری علمی را شروع کردیم ولی از همان سال اشتباه کردیم و شیوه های ناهمگن با طبیعت ایران را اجرا کردیم که نفس طبیعت ایران را گرفته است.
وی اظهار داشت: مسیری که آغاز شده راه برگشت در آن نیست و به جای ایستادن در مقابل آن، هم افزایی و کمک کنیم تا باقی مانده جنگل های شمال را از مرگ حتمی نجات دهیم و از این مسیر به سمت زاگرس و فلات مرکزی برویم.

*** رئیس انجمن های منابع طبیعی: طرح تنفس جنگل علمی و کارشناسی نیست

دکترعلی سلاجقه رئیس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست درآیین شصت و چهارمین سالروز درگذشت استاد کریم ساعی، بنیانگذار جنگلبانی ایران گفت: طرح تنفس جنگل ها که به تازگی طرح ریزی شده، بدون هیچگونه نظرات و ایده های کارشناسی و علمی ارایه شده است
وی افزود: امروز طرح هایی مثل تنفس جنگل مطرح می شود ولی آیا مسایل اقتصادی اجتماعی آن دیده شده است؟
وی اظهارداشت: آیا دراین طرح مردم وابسته به جنگل دیده شده اند ، آیا قبل از این طرح به مباحث جانبی آن پرداخته ایم ؟ آیا در این طرح پیش بینی شده که برای مردم جنگل نشین چه اتفاقی می افتد؟ طرحی مثل خروج دام از مراتع و جنگل ها اجرا شد ولی بازخورد آن خیلی وحشتناک بود.
وی گفت: طرح تنفس جنگل مثل طرح قرق است که قرق مانند آخرین تیری است که از سوی یک کارشناس پرتاپ شود و می تواند مطرح شود ولی برای جنگل نمی توانیم چنین نسخه هایی بپیچیم و به عنوان یکی از الگوهای مدیریتی اعلام کنیم.
سلاجقه بیان داشت: اگر دولت اعتقاد به جنگل ها دارد بایستی اعتباری در نظر بگیرد که ساکنان جنگل مشکلی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه خدا در ابتدای آفرینش طبیعت، بهترین آمایش سرزمین را انجام داد، افزود: بشر با اجرای طرح های مختلف همچون طرح های آبخیزداری و طرح تعادل چرای دام و مرتع در طبیعت دست می برد.
رئیس سابق پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: این مسایل مطرح می شود بدون نظرات کارشناسی و بدون اینکه ارقام و اعدادی اعلام شود و زمانی که چنین مسایلی مطرح می شود حتما مسایل را صفر و یک نبینیم زیرا برای منابع طبیعی این مسایل خطرناک است وبرای اکوسیستم جایگزینی وجود ندارد.
وی درادامه با اشاره به سالروز درگذشت دکتر کریم ساعی، افزود: روح بلند ساعی در حیات و مماتشان خادم منابع طبیعی است و اگر روزی بنگاه جنگل ها را تاسیس می کرد و به این فکر می بود که منابع طبیعی باید روزی حراست می شد، این کار را می کرد.
وی اظهار داشت: امروزهم نامشان باعث شد یک روزی در منابع طبیعی و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اصحاب علم و قلم دور هم جمع شوند و با کلید واژه های مشترک نسبت به آتیه کشور احساس وظیفه کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که این روز به عنوان روز ملی ثبت شود زیرا منابع طبیعی دچار مشکل است.
سلاجقه درادامه با اشاره به فعالیت اتحادیه انجمن های منابع طبیعی و محیط زیست، بیان داشت: در کشور خیلی به علمی کار کردن اعتقاد نداریم و جایی که علمی کار کرده ایم جواب گرفته ایم و برای تغییر اقلیم باید دانشگاه ها و کشور خود را آماده کنند.
وی ادامه داد: درمباحث علمی خیلی با قطعیت صحبت می کنیم بخصوص در منابع طبیعی که متغیرهای بالایی دارد ولی قطعیت حرف زدن برای دانشمندان خیلی جالب نیست.
رئیس اتحادیه انجمن های منابع طبیعی و محیط زیست گفت: این اتحادیه متشکل از 12 انجمن و در کنار شماست به عنوان یک بازوی پرتوان که ظرفیتی بسیار عالی است.
وی افزود: این اتحادیه در موضوعات مختلف اقلیم کشور طرح های کارشناسی خوبی ارایه کرده که در موضوع دریاچه ارومیه و جنگل های بلوط غرب و خشکسالی کارهای کارشناسی خوبی انجام شده است.
سلاجقه اضافه کرد: در بعد ساختار بایستی پوست اندازی کنیم و اولین گام این است که مجموعه منابع طبیعی کشور از مجموعه کشاورزی کشور در بعد اجرا و تصمیم گیری بیرون بیاید که اولین گام باید این مساله باشد.
طرح تنفس جنگل به تازگی توسط سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت و احیای این فضاهای سبز در دست اقدام قرار گرفته است.
6155/ 6156 خبرنگار: نوشین طهماسبی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
کد N1585631

وبگردی