آفتاب
رئیس دانشگاه تهران:

واردات بی روبه مانع اصلی تقاضا محور کردن پژوهش در کشور است

واردات بی روبه مانع اصلی تقاضا محور کردن پژوهش در کشور است

تهران – ایرنا – رئیس دانشگاه تهران، میل جامعه به مصرف کالاها و محصولات قدیمی و همچنین واردات بی رویه را اصلی ترین موانع تقاضا محور کردن پژوهش در کشور دانست.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، کمبود بودجه پژوهش در کشور را یکی از معضلات جدی این حوزه دانست و با تاکید براینکه در حال حاضر زیرساخت های دانشگاه ها قدیمی و مستهلک شده است افزود: متناسب با افزایش ظرفیت های دانشجویی و هیات علمی زیرساخت های پژوهشی در مراکز علمی کشور شکل نگرفته است.
وی همچنین ازنبود تقاضا برای دستاوردهای پژوهشی بعنوان دیگر مشکلات اصلی حوزه پژوهش در کشور نام برد و با بیان اینکه، بصورت کلی در جامعه ما تقاضا برای دستاوردهای پژوهشی پیشرفته وجود ندارد، گفت: این در حالی است که همچنان برای محصولات قدیمی با کیفیت نسبتا پایین در جامعه تقاضا وجود دارد.
دکتر نیلی احمدآبادی ادامه داد: به عنوان مثال هنگامی که هنوز یک محصول خودرو ساخت 1980در کشور به فروش می رود و با افزایش قیمت مواجه است و حتی برای آن تقاضا نیز وجود دارد این نشاندهنده وجود مشکل اقتصادی است.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه، علت اصلی وجود تقاضا برای محصولات قدیمی از سوی مردم را در انحصاری و غیررقابتی بودن اقتصاد کشورمان دانست و گفت: این مشکل در بسیاری از محصولات دیگر وجود دارد.
وی با تاکید براینکه هم اکنون ارتباط بین تقاضا در بازار و عرضه در پژوهش شکل نگرفته است اظهارکرد: اگر چه ما خیلی سعی می کنیم که بخشی از پژوهش را تقاضا محور کنیم اما در این راه با مشکلات زیادی مواجه هستیم.
وی همچنین واردات بی رویه انواع و اقسام محصولات مصرفی جامعه را مانع اصلی شکل گیری تقاضا برای دستاوردهای حوزه پژوهش داخلی دانست و گفت:بازار داخلی ایران سالهاست که تحت حاکمیت محصولات خارجی است و این مشکل را باید صاحبنظران و متخصصان حوزه علوم اقتصادی رفع کنند.
دکتر نیلی احمدآبادی اضافه کرد: دانش تولیدی در کشورمان بیشتر از آنکه از کاربرد داخلی برخوردار باشد از کاربرد جهانی برخوردار است.
رئیس دانشگاه تهران در عین حال داشتن برنامه کارشناسی از سوی بخش های پژوهشی دانشگاه ها را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بسیار مهم خواند و با اشاره به استفاده مراکز علمی کشور از منابع عمومی کشور گفت: دانشگاه ها در ارتباط با توسعه اقتصادی کشور و همچنین رفع معضلات جامعه وظایف خطیری را برعهده دارند.
دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه وجود خلاء های قانونی در حفظ حقوق مادی و معنوی پژوهشگران کشور را از دیگر معضلات بخش پژوهش کشور نام برد و تاکید کرد: قوانین باید به شکل ی اصلاح شود که ضمن حفظ حقوق معنوی و مادی پژوشگران با سرقت های علمی نیز طبق قانون برخورد جدی صورت گیرد.
وی همچنین در ارتباط با طرح برخی مسائل از سوی منتقدان مبنی بر دولتی بودن پژوهش در کشورمان نیز با بیان اینکه، در همه جای دنیا و حتی در آزادترین اقتصادهای دنیا برای حوزه پژوهش به خصوص پژوهش های پایه دولت ها کمک و سرمایه گذاری می کنند.
علمی ** 1836 **1440
خبرنگار: یوسف درویشی** انتشار: معصومه گلشن
کد N1585476

وبگردی