آفتاب

چین به دولت ترامپ درباره تایوان هشدار داد

چین به دولت ترامپ درباره تایوان هشدار داد

وزارت خارجه چین هشدار داده است که روابط پکن با دولت جدید آمریکا، به سیاست این کشور درقبال تایوان بستگی دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، چین هشدار داده است که برای ادامه روابط پایدار این کشور با آمریکا، احترام به یکدیگر امری ضروری است.

 «وانگ یی» وزیر خارجه چین، روز پنجشنبه طی اظهاراتی عنوان کرد مواضع چین در خصوص تایوان غیرقابل مذاکره است. این موضع در حالی اتخاذ می‌شود که هفته گذشته «دونالدترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از بازنگری در روابط این کشور با تایوان خبر داد. این رویکرد باعث افزایش نگرانی‌های پکن از سیاست دولت جدید آمریکا شده است.

وانگ، که سخنگوی حزب کمونیست چین نیز می‌باشد، افزود چین در تلاش برای افزایش همکاری با آمریکا است ولی عوامل جدید، پیچیده و نامطمئن بر روابط دوجانبه اثرگذار می‌شود.

چین به اظهارات دونالد ترامپ درخصوص سیاست آمریکا در رابطه با به رسمیت شناختن چین در سال ۱۹۷۹، اشاره کرده و افزود، آمریکا فقط می‌تواند روابط غیررسمی خود با تایوان را حفظ کند.

پکن با اشاره به موضع استقلال تایوان عنوان کرد این جزیره بخشی از خاک چین است و تلاش برای استقلال رسمی این منطقه ممکن است با برخورد نظامی مواجه شود.

دونالد ترامپ طی یک تماس تلفنی با «تسای اینگ ون»، رئیس جمهور تایوان اولین رئیس‌جمهور آمریکا لقب گرفت که پس از به رسمیت شناختن تمامیت ارضی چین توسط آمریکا در سال ۱۹۷۹ با یکی از رهبران تایوان گفت‌وگو می‌کند.

براساس گزارشات رسانه‌های تایوانی در روز پنجشنبه تسای در سفر ماه آینده خود برای بازدید از کشورهای آمریکای مرکزی، از آمریکا نیز بازدید به عمل می‌آورد. «خاویرهو» معاون وزیر خارجه تایون عنوان کرد تیم تسای تلاش می‌کند که طی سفر به آمریکا ترتیب ملاقات سای با سناتورهای آمریکایی را بدهد. در گزارش هیچ نشانی از دیدار با ترامپ و یا فردی از اعضای تیم وی به چشم نمی‌خورد.

چین از آمریکا خواسته است تا از هرگونه تلاش تسای برای استقلال تایوان در سفر وی به این کشور جلوگیری کند. اغلب نمایندگان ایالات متحده آمریکا در سفر تسای به این کشور در ماه ژوئن و طی ملاقات وی با «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه آمریکا از ایالت فلوریدا در میامی با رئیس‌جمهور تایوان دیدار کردند.

 «پی‌تر ناوارو» از اعضای تیم ترامپ روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد چین به طور موثر درصدد به راه انداختن جنگ اقتصادی علی ایالات متحده آمریکا است.

هوا چیو نینگ اقتصاددان، سخنگوی وزارت خارجه و همچنین نویسنده کتاب «مرگ توسط چین» در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت پکن در حال رصد انتقال دولت آمریکا و همچنین جهت گیری‌های سیاسی این کشور است.

هوا بدون نام بردن از ترامپ ویا ناوارو، تصریح کرد که به عنوان دو قدرت بزرگ با منافع گسترده و متقابل، تنها نتخاب درست است.

اگرچه ناوارو و ترامپ به شدت در مطبوعات و رسانه ملی چین مورد انتقاد قرار گرفته‌اند پکن نیز در این خصوص مواضع رسمی اتخاذ کرده است. در هفته جاری چین اعلام کرد زیردریایی نظامی بدون سرنشین آمریکا که در دریای چین جنوبی توقیف شده بود را به این کشور بازمی گرداند در حالیکه ترامپ در صفحه تویی‌تر خود از این عمل چین با عنوان سرقت یاد کرده بود.

 

کد N1584459

وبگردی