آفتاب
دوست‌حسینی خبر داد؛

جزئیات شیوه‌های تامین مالی صادرات از صندوق توسعه ملی

جزئیات شیوه‌های تامین مالی صادرات از صندوق توسعه ملی

رئیس هیات‌عامل صندوق توسعه ملی از آمادگی برای حمایت از صادرات تولیدات و خدمات فنی و مهندسی ایرانی به آمریکای لاتین خبر داد و شیوه‌های تامین مالی صادرات را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق توسعه ملی، احمد دوست‌حسینی در دیدار با مقامات ارشد سفارتخانه‌های ۱۰ کشور آمریکای لاتین در تهران، از آمادگی صندوق توسعه ملی به منظور تامین مالی پروژه‌های متکی بر صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای آمریکای لاتین خبر داد و گفت: صندوق توسعه ملی می‌تواند در قالب تامین اعتبار فروشنده، تامین اعتبار خریدار،  صدور ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت و یا نیاز مالی برای تجهیز کارگاه در اجرای پروژه‌های پیمانکاران ایرانی برنده‌شده در مناقصه‌های بین‌المللی، همکاری‌های لازم را تحت شرایط و ضوابط مشخص به عمل آورد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: چنانچه یک شرکت ایرانی بخواهد در یک کشور آمریکای لاتین، پروژه‌ای نیروگاهی یا پتروشیمی و از این قبیل پروژه‌ها اجرا کند، صندوق توسعه ملی به منظور خرید تجهیزات مورد نیاز پروژه از ایران، می‌تواند به آن شرکت خارجی تسهیلات اعطا کند.

وی تصریح کرد: چنانچه یک شرکت ثبت‌شده در یک کشور آمریکای لاتین بخواهد کالایی را از ایران خریداری کند و برای خرید این کالا بتواند اعتبار اسنادی از طریق بانک معتبر خارجی به نفع بانک ایرانی گشایش کند، صندوق می‌تواند پول فروشنده ایرانی را به طور نقدی پرداخت و خریدار خارجی قیمت کالای خریداری‌شده را ظرف یک یا دو سال بعد، بپردازد.

دوست‌حسینی، تامین مالی پروژه‌های بلندمدت‌تر ۴ یا ۵ ساله در خارج از کشور را منوط به بررسی دقیق مشخصات پروژه‌ها دانست و تاکید کرد: صندوق به صادرات مواد خام مانند سنگ‌آهن و یا نفت خام از کشور تسهیلات ارائه نمی‌کند؛ اما برای پروژه‌های فولادسازی، پتروشیمی، نیروگاه، احداث هتل و از این قبیل پروژه‌ها در خارج از کشور، به میزان تجهیزاتی که از داخل ایران برای احداث آن پروژه مورد نیاز است، تا سقف ۸۵ درصد ارزش کالاهایی که از ایران برای اجرای پروژه خریداری می‌شود، به شرط آنکه حداقل ۶۰ درصد از ارزش ساخت آن در ایران باشد، در قالب تسهیلات و تامین مالی صادراتی کمک می‌کند.

رئیس هیأت‌عامل صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: حمایت صندوق توسعه ملی از پروژه‌های صادراتی ایران در کشورهای آمریکای لاتین در چارچوب قواعد و قوانین عام تامین مالی صادراتی جهانی است که به عنوان مثال در حال حاضر، در کشور های OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) انجام می‌شود؛ اما صندوق توسعه ملی در شرایط رقابتی موجود و با لحاظ کردن شرایط کشورهای آمریکای لاتین، شرایط نسبتا سهل‌تری را در ارتباط با سهم صادرات از ایران برای این کشورها در نظر می‌گیرد.

دوست‌حسینی با اشاره به اهمیت ارتباط و همکاری پایدار بین‌بانکی گفت: تمام امور مربوط به اعطاء تسهیلات و اعتبارات از منابع صندوق توسعه ملی از طریق سیستم بانکی کشور انجام می‌شود، بنابراین تسهیلات صادراتی در چارچوب اعتبار خریدار مستلزم ارتباط پایدار بانکی کشور طرف خریدار با بانک‌های ایرانی است.

وی منظور خود را از ارتباط بانکی، انجام عملیات گشایش اعتبارات اسنادی مرتبط با معاملات تجاری عنوان کرد و افزود: در این راستا بانک‌های معتبر در کشور خریدار خدمات فنی مهندسی و کالای ایرانی که اعتبار و توانایی ایفای تعهدات خود را با تایید سیستم بانکی، بیمه‌ای و یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند، امکان همکاری برای انجام مبادلات پولی در اجرای قراردادهای تجاری را خواهند داشت.

در ابتدای این نشست، ساعدی، عضو هیأت‌عامل و معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی به معرفی ساختار، اهداف و ماموریت‌های صندوق و همچنین شیوه عملکرد صندوق توسعه ملی در زمینه تامین مالی و سرمایه‌گذاری خارجی صندوق پرداخت.

حجت‌الله سلطانی، معاون اداره‌کل آمریکای وزارت امورخارجه کشور نیز در این دیدار ضمن تشریح ابعاد همکاریهای فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین، تصریح کرد: خوشبختانه با توسعه روابط بانکی ایران و برخی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین که در قالب تفاهم‌نامه‌های اخیر میان دو طرف در حال گسترش است، شرایط برای بهره‌گیری از حمایت‌های مالی صندوق توسعه ملی در جهت گسترش توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران به این کشورها بیش از پیش فراهم خواهد شد.

در ادامه این نشست، سفیران و نمایندگان حاضر در جلسه پرسش‌هایی مطرح کردند که مورد به مورد در چارچوب سیاست‌های اعلام‌شده پاسخ و توضیح داده شد. همچنین مقامات وزارت امور خارجه کشورهای حاضر در این نشست، توسعه همکاری بانکی را از طریق بانک‌های مرکزی، جهت ارتقاء سطح مبادلات و ارتباطات بین بانکی پیگیری کنند و نمایندگان کشورهای حاضر در جلسه، طرح‌ها و پروژه‌های منتخب و بانک‌پذیر خود را با مشخصات کافی برای بررسی و مذاکره بیشتر با هماهنگی وزارت امورخارجه در اختیار صندوق توسعه ملی قرار دهند.

کد N1584120

وبگردی