آفتاب

معاون وزارت تعاون: آموزش های عالی و فنی متناسب با نیاز بازار کار نیست

معاون وزارت تعاون: آموزش های عالی و فنی متناسب با نیاز بازار کار نیست

تبریز- ایرنا - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو) در سال جاری در 22 استان اجرایی می شود، گفت: در زمان حاضر تطابق آموزش های عالی، آزاد و فنی با نیاز بازار کار 4 درصد است.

به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی، عیسی منصوری چهارشنبه شب در تبریز اظهار کرد: آنچه تحت عنوان (تکاپو)مطرح می شود بخشی از فرایند سیاست گذاری برای اشتغال است که سه لایه دارد.
وی تشریح کرد: لایه اول سیاست های کلان معطوف به اشتغال و سیاست های مالی و پولی است، لایه دوم ابزارهای میانی است که به طور معمول در دنیا استفاده می شود و لایه سوم معطوف به لایه خرد است که در این لایه همه برنامه ریزی های صورت گرفته باید اجرا شود.
منصوری با بیان اینکه در مناطق درون استان ها فهم اقتصاد هر منطقه که مختص خود منطقه است بسیار مهم و حیاتی به شمار می رود، گفت: در هر صورت نیازهای معطوف به اشتغال باید مرتفع شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر مشخص شدن رسته های پراشتغال هر منطقه، افزود: بخش عمده ای از طرح تکاپو معطوف به لایه خرد و منطقه ای است.
وی یاداوری کرد: بسیاری از دستگاه های ما کار خود را بلد نیستند و بیشتر به ارائه وام می پردازند در حالی که ارائه تسهیلات به عهده بانک ها قرار دارد و چون ما سیاست گذاری، نظارت و مدیریت را نمی دانیم خودمان وام می دهیم.
منصوری با بیان اینکه ما رشد اقتصادی داریم ولی مردم احساس نمی کنند، این مشکل به این دلیل است که مردم در این رشد مشارکت نداشتند و وضعیت معیشت آنها بهبود نیافته است.
وی با اعلام اینکه در 10 سال گذشته 80 درصد پول نفت سهم هزینه های جاری بود و تنها 20 درصد سرمایه گذاری شده است، اعلام کرد: بیشتر این سرمایه گذاری نیز از جنس سرمایه گذاری های موثر نبوده است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست همچنین از ثبت 850 هزار نفر بیمه شده جدید توسط سازمان تامین اجتماعی در سال 94 خبر داد.
وی اعلام کرد: از این تعداد بیمه شده جدید، 711 هزار و 235اجباری، 55 هزار و 656 نفر مشاغل آزاد، 14 هزار و 711 نفر اختیاری، 24 هزار و 896 نفر بیمه قالی بافی، 37 هزار و 231 نفر کارگران ساختمانی و پنج هزار و 918 نفر سایر مشاغل بوده اند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه نرخ بیکاری این استان همواره پایین به نظر می رسد، گفت: این مسئله موجب شده استان ما در دریافت حمایت ها و تسهیلات به حاشیه رفته و فرصت های شغلی در یک دور باطل از استان خارج شود.
داود بهبودی با بیان اینکه اشتغال جزو سیاست های اولویت دار دولت در راستای اقتصاد مقاومتی است، افزود: ما در جهت ایجاد اشتغال های سهل الوصول، کوتاه مدت و میان مدت برای رسیدن به اشتغال پایدار مجدانه تلاش می کنیم .
وی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال، اقتضائات استان ها و حتی شهرها متفاوت است، گفت: به عنوان مثال در استان آذربایجان شرقی فرش جزو صنایع اصلی دستباف بوده و تبریز پایتخت فرش دنیا است.
بهبودی اضافه کرد: خوشه های چرم و کفش، آجیل و خشکبار هم در این استان بسیار فعال هستد و در عرصه های IT و ICT، قطعه سازی و قطعات خودرو نیز حرف های زیادی برای گفتن داریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی اظهارکرد: تبریز 2018 هم فرصتی برای توسعه مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری است.
بهبودی با اعلام اینکه طبق سرشماری امسال استان آذربایجان شرقی نزدیک به 4 میلیون نفر جمعیت دارد، گفت: نرخ مشارکت ما از میانگین کشوری بالاتر و نرخ بیکاری ما پایین تر است .
وی با بیان اینکه از یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت شاغل و آماده کار استان، 120 هزار نفر بیکارند، گفت: بر این اساس نرخ بیکاری استان 10 درصد است .
به گزارش ایرنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش دارد با توجه به بسترهای قانونی، حقوقی و سازمانی، نسبت به اچرای طرحی با فراگیری مداخله در سطح محلی و استانی و مواجهه در اصلاح و تکمیل سیاست های سطح ملی در حوزه اشتغال با عنوان طرح 'توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) اقدام کند.
تنظیم کننده: پرویز انصاری** انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3071/518
کد N1583753

وبگردی