آفتاب

شرافت خادمی برای ما بس است

شرافت خادمی برای ما بس است

همشهری دو - حامد قربان‌زاده: می‌گوید: «اربعین حسینی یکی از معجزات امام‌حسین(ع) است. تمرینی است از حکومت آخرالزمانی امام زمان‌(عج)».

بعد با تأكيد، در ادامه حرف‌هايش مي‌گويد: «براي همه جالب است كه در اين راهپيمايي اين اندازه كمك به همنوع و نوعدوستي وجود دارد. همه كنار هم در موكب مي‌خوابند و هركسي هر كاري كه از دستش بربيايد براي ديگران انجام مي‌دهد. همه اينها به بركت امام‌حسين(ع) است و تمريني است از برادري و اخوت در زمان حضور امام غايب‌مان». سيدضاوي ابوشبر يكي از هزاران خادم امام‌حسين(ع) و يك پزشك متخصص داخلي است كه در ايام پياده‌روي اربعين روزها به خدمت به زائران حسيني مشغول بود. آنها كه سيد را مي‌شناسند مي‌گويند شخصيت عجيبي دارد و بسيار خدا ترس است. او با اينكه پزشك است اما زماني كه حشدالشعبي نياز به نيرو داشت به اين نيروي مردمي پيوست و با طي دوره‌هاي مختلف الان فرمانده «فرقه امام‌علي‌القتاليه» از گروه‌هاي فعال مردمي عراق است.

جالب است كه بدانيد سيد تحصيلات تخصص پزشكي داخلي را در تركيه و آمريكا تمام كرده اما الان در عراق به ياري مردمش آمده است و با اموال شخصي خودش هر سال موكبي را در مسير نجف به كربلا در عمود 707 راه‌اندازي مي‌كند؛ موكبي كه در آن هر روز يك گاو ذبح مي‌شود و براي بيش از هزار زائر در 5وعده غذا آماده مي‌كنند. او با اكراه اين گفت‌وگو را پذيرفت. مي‌گفت خادمان زيادي در مسير پياده‌روي اربعين هستند كه بايد با آنها حرف زده شود اما بالاخره پاي گفت‌وگو نشست و از رازهايي كه در سينه داشت گفت. از روغن‌درماني دست‌سازش كه براي رفع گرفتگي‌هاي عضلات زائران استفاده مي‌كند و زائران اسم اين روغن درماني را گذاشته‌اند «معجزه»؛ معجزه‌اي كه قيمت ندارد و هر كس هر اندازه‌اي از آن را مي‌تواند استفاده كند. سيد از اين دست‌سازهاي معجزه زياد دارد. گفت‌وگوي ما با سيد در ايام پياده‌روي اربعين و در موكب آنها انجام شده‌است.

  • شما در طول سال فقط در ايام اربعين موكب داريد يا در مناسبت‌هاي ديگر هم اين كار را انجام مي‌دهيد؟

ببينيد من خادم هيئت «نجف‌الاشرف لتمثيل واقعه الطف» هستم كه اين هيئت را به جهت احياي مصيبت‌ها و مراثي اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) شكل داده‌ام. درباره فعاليت‌هايمان هم بگويم كه ما در كل ايام سال و همه مناسبت‌هاي ديني به خدمت زائران اهل‌بيت مشغول هستيم و همه اين مناسبت‌ها را در هيئت خودمان در نجف اشرف برگزار مي‌كنيم و به احياي آنها مشغوليم ولي اين مكاني كه ايام اربعين در آن هستيم (موكب در عمود 707) مخصوص زائران امام‌حسين(ع) و نيز مخصوص زائران اميرالمومنين(ع) در روز شهادت پيامبر گرامي اسلام(ص) است. ما ساير مناسبت‌ها را در شهر نجف و در هيئت‌مان برگزار مي‌كنيم.

  • چه شد كه شما به كمك زائران امام‌حسين(ع) مشغول شديد؟

ما روايات زيادي از اهل‌بيت(ع) و خاصه از امام صادق(ع) در زمينه زيارت امام‌حسين(ع) داريم كه در همه آنها به قضيه كربلا و زيارت امام‌حسين(ع) اشاره كرده‌اند؛ پس ما به همين دليل اولا براي رضاي خداوند تبارك و تعالي و نيز شادي دل رسول گرامي اسلام(ص) و اميرالمومنين(ع) و حضرت فاطمه(س) و امام حسن(ع) و ساير اهل‌بيت‌(ع) شروع به خدمت به زائران امام‌حسين(ع) كرده‌ايم و همين شرافت براي ما بس است كه به ما خادمان امام حسين(ع) بگويند و اين براي ما بالاترين مرتبه و اجر است.

  • برخي تصورشان اين است كه تعدادي از موكب‌ها براي كسب درآمد اين كار را مي‌كنند.

نه اصلا اينطور نيست و موضوع كاملا برعكس است. ما در اين راه پول هم خرج مي‌كنيم. ما در اينجا نه تجارت دنيايي داريم و نه سود و درآمدي بلكه سود ما همان سود اخروي است كه در اين راه به‌دست مي‌آوريم.

  • آيا خيريني هم هستند كه در اين موكب به شما كمك مالي بكنند يا تمام اين موارد از اموال شخصي شماست؟

خير، اينها بيشترش با اموال شخصي من است و تمامي خادماني كه در اينجا كار مي‌كنند و كارمند اين مجموعه به‌حساب مي‌آيند كه در اين ايام اكثرشان براي رضاي خدا به ما ملحق مي‌شوند و بعضي هم هستند كه به آنها حقوق مي‌دهيم.

  • چه سالي شما اين خدمت را به اين صورت شروع كرديد و اين هيئت را راه‌اندازي كرديد؟

تقريبا سال 2004 و بعد از سقوط صدام ما شروع كرديم به احياي مجدد اين موكب و برگزاري اين مناسبت ها.

  • در اين موكبي كه داريد، چه خدمت‌هايي را به زوار ارائه مي‌كنيد؟

هر خدمتي كه از دست‌مان بربيايد براي آنها انجام مي‌دهيم. ما در اينجا براي زائران غذا تدارك مي‌بينيم، همچنين آب آشاميدني سالم و بسته‌بندي شده در اختيارشان مي‌گذاريم و براي خواب زائران، محلي را كه داراي حمام و دستشويي است درنظر گرفته‌ايم. در حقيقت هر آن چيزي كه زائران نياز داشته باشند را تهيه مي‌كنيم. در كنار اينها يك درمانگاه كوچك درنظر گرفته‌ايم كه داروها و خدمات پزشكي مورد نياز زائران را هم در آن ارائه مي‌كنيم. همچنين براي راحت‌تر بودن خانم‌ها يك قسمتي را كاملا مجزا كرده‌ايم كه خانم‌ها بتوانند در آن استراحت بكنند. همه اينها براي راحتي زوار امام‌حسين(ع) تدارك ديده شده است. البته چايخانه‌اي هم براي ارائه چاي ايراني و عراقي و نيز ارائه آب‌جوش به كساني كه درخواست دارند تدارك ديده‌ايم كه همگي در همين راستاست.

  • چند نفر از زائران امام حسين(ع) روزانه از اين مكان استفاده مي‌كنند.

تقريبا هر شب 500تا 700 و گاهي اوقات 800نفر در استراحتگاه ما مي‌خوابند و اينها به‌غيراز كساني هستند كه به‌صورت موردي به درمانگاه مي‌آيند و يا براي گرفتن غذا مراجعه مي‌كنند. اين تعداد نفراتي هستند كه فقط شب را اينجا مي‌مانند و همه خدمات را دريافت مي‌كنند. ما 5سالن و اتاق داريم كه هر كدام از آنها 125مترمربع هستند و آنها طي روز و شب، پر و خالي مي‌شوند و هر چه به ايام اربعين نزديك‌تر مي‌شويم تعداد افراد مراجعه‌كننده نيز بيشتر مي‌شود.

  • شما در اين موكب در مجموع چند خادم هستيد؟

ما به‌صورت ثابت تقريبا 40نفر هستيم كه حدود 12نفر آنها خانم هستند و بقيه را آقايان تشكيل مي‌دهند و هر چه به ايام اربعين نزديك‌تر مي‌شويم تعداد افراد خادم هم زياد مي‌شود و به 60 و 70نفر هم مي‌رسند.

  • من در اينجا مي‌بينم كه شما خودتان شخصا همه كارها را پيگيري مي‌كنيد؛ مثلا به آشپزخانه مي‌رويد و از سوي ديگر به درمانگاه و باز به چايخانه و اتاق‌ها مي‌رويد؛ چرا همه اين كارها را خودتان انجام مي‌دهيد؟

وقتي كه بنده مسئوليتي را قبول كرده‌ام لازم است از نزديك همه موارد را بررسي بكنم تا امور به‌صورت درست انجام بگيرند. در اينجا لازم است كه برنامه‌ريزي دقيقي صورت بگيرد كه چه زماني صبحانه داده شود، چه زماني چه غذايي پخته شود و... . اينجا اگر هر كسي بخواهد ساز خودش را بزند خب معلوم است كه غذا خراب مي‌شود، به موقع آماده نمي‌شود و... همه اينها لازم است كه برنامه‌ريزي مشخصي داشته باشد و نيز پشت آنها يك كلام واحدي باشد كه همه از آن تبعيت كنند. پس لازم است كه هر لحظه من يك جا باشم تا همه موارد را از نزديك ملاحظه بكنم و برنامه‌ريزي مشخصي براي آنها داشته باشم و همه افراد را با همديگر هماهنگ بكنم تا به مشكلي برنخوريم. بايد مشخص باشد كه حتي چه مقدار بايد پذيرش داشته باشيم، چه مقداري بايد غذا درست بكنيم و در هر روز چند نفر ويزيت شوند و... .

  • اينجا همه دنبال روغن معجزه‌آساي شما مي‌گردند. در اين روغني كه شما با دستان خودتان تهيه مي‌كنيد چه چيزي نهفته است كه هر كسي دوست دارد آن راتهيه كند؟

اين روغن را ما طي ايام سال براي اربعين آماده كرده و به زوار ارائه مي‌كنيم. تركيبات آن مختلف است و نزديك به 15روغن مختلف را در آن به‌كار مي‌بريم. درصد آن را هم به‌صورت سينه‌به‌سينه و شفاها به ما گفته‌اند و ما به مرور به اين تركيبات رسيده‌ايم كه اينگونه اثرات را از آن مي‌بينيم. نحوه تهيه اين روغن هم چيزي است كه فقط خودم مي‌دانم. اين روغن به‌صورتي است كه طبق آماري كه ما داريم بيش از 90درصد از دردهاي بدن را تسكين مي‌دهد به‌صورتي كه هيچ نشانه‌اي از آن درد در بدن افراد باقي نمي‌ماند. به‌صورت اجمالي اگر بخواهم به شما بگويم اين روغن، تركيباتي است از روغن كافور، دارچين، روغن زنجبيل، روغن نارگيل؛ يعني مجموعه‌اي از روغن‌ها كه تسكين‌دهنده دردها هستند استفاده شده است.

  • زائراني كه به موكب شما مراجعه مي‌كنند بيشتر از چه مليت‌هايي هستند؟

ما از همه مليت‌ها مراجعه‌كننده داريم، اكثر زائران يعني شايد نزديك به نصف آنها از جمهوري اسلامي ايران هستند كه با عشق و علاقه به زيارت امام‌حسين(ع) مي‌آيند. ولي از ساير كشورها هم ما مراجعه‌كننده داريم و آنها را در اين راهپيمايي مي‌بينيم؛ زائراني از كويت، قطر، بحرين، جمهوري آذربايجان، تركيه، حتي دولت‌هاي غربي و اروپايي و آفريقايي. ولي خب زائران عراقي بسياري هم هستند كه مراجعه مي‌كنند.

  • آيا براي شما بين زائران ايراني و عراقي فرقي وجود دارد؟

خدا شاهد است كه اينگونه نيست. ميزان براي ما زائر امام‌حسين(ع) بودن است. هر كسي كه زائر امام‌حسين(ع) است ما خادمش هستيم و هر كاري كه از دست‌مان بربيايد براي آنها انجام مي‌دهيم. اينها يا برادران ديني ما هستند يا دوستان ما. يا حتي زائراني كه از آفريقا به زيارت مي‌آيند هم براي ما همچون برادران عراقي ما هستند. همه اينها در هرجايي كه هستند اسم‌شان زائر است و ما هم هميشه خادم زائران امام‌حسين(ع) هستيم. هر جايي كه زائري باشد، ما هم به‌عنوان خادم آنجا هستيم.

حقوق‌مان را از امام‌حسين‌ع مي‌گيريم

سيدحيدر مغرم در موكب سيدضاوي فعاليت زيادي دارد و از كارهايش مي‌گويد

  • شما هم انگار پزشك هستيد؟

تحصيلات من دكتري تربيت‌بدني است براي همين تخصصي كه دارم طب تربيت‌بدني است. همچنين در زمينه زبان فرانسه و عقايد ديني و اسلامي هم مطالعات زيادي دارم و در اداره وقف شيعي عراق مشغول به خدمت و كار هستم.

  • چه چيزي باعث شد كه بياييد به‌عنوان خادم امام‌حسين(ع) خدمت كنيد؟

من از زماني كه بچه بودم و يادم مي‌آيد پدرم به اين كار اشتغال داشت و به زائران امام حسين(ع) خدمت مي‌كرد. ما هم همين مسير را ادامه داديم؛ مسيري كه به حسين(ع) ختم مي‌شود. اين مسير، مسير واحدي است و فرزندان بنده هم الان همين‌جا به خدمت به امام‌حسين(ع) مشغول هستند. آن زماني كه تمام اين مسير بيابان بود پدر من در زمان طاغوتي صدام به همراه 2نفر ديگر در كل اين مسير مجموعا 3چادر براي خادمان تهيه مي‌كردند كه به تناسب براي همه زائران در 3قسمت از مسير غذا مي‌پختند و وسايل استراحت را براي آنها مهيا مي‌كردند و سپس فرار مي‌كردند! يعني افراد در مسير، ابتدا به چادر اول مي‌رفتند و غذا مي‌خوردند و استراحت مي‌كردند و سپس به سمت چادر بعدي حركت مي‌كردند به‌طوري كه در قسمت چهارم به حرم امام‌حسين(ع) مي‌رسيدند و آنجا زيارت مي‌كردند و سپس برمي‌گشتند. آنها مقيد بودند كه خودشان را روز اربعين به تبعيت از حضرت زينب به كربلا برسانند و زيارت امام‌حسين(ع) را ‌انجام بدهند. به‌دليل اينكه در تاريخ آمده كه همانا رجوع حضرت زينب(س) و امام سجاد(ع) و ساير اهل‌بيت(ع) به كربلا در روز اربعين بوده است. به همين دليل افراد سعي مي‌كنند كه در اين روز حتما با تأسي از حضرت زينب(س) خود را به زيارت امام حسين(ع) برسانند.

  • وظيفه شما در موكب چيست؟

من به همراه سيدضاوي و جمع ديگري از دوستان ازجمله مؤسسين اين موكب بوديم. هر كاري كه در اينجا از دست بنده بربيايد و از من درخواست شود انجام مي‌دهم؛ يعني اگر به من بگويند فلان چيز را بخر، مي‌خرم، اگر بگويند برو فلان جا مي‌روم، اگر بگويند كه غذا پخش كن، مي‌كنم، اگر بگويند نياز به ماساژ داريم، حتما انجام مي‌دهم و... .

  • از چه زماني شروع كرديد به كاركردن در اينجا؟

بعد از سقوط صدام، ما به‌صورت علني كارمان را شروع كرديم، البته قبلا همانطور كه گفتم ما كار خودمان را انجام مي‌داديم ولي به‌صورت مخفيانه.

  • آيا شما پولي هم بابت كارهايي كه مي‌كنيد از جايي دريافت مي‌كنيد؟

خير، ما پول و حقوق‌مان را از امام‌حسين(ع) دريافت مي‌كنيم. ما دوست داريم همچون حبيب‌بن‌مظاهر براي امام‌حسين(ع) باشيم. خداوند در قرآن مي‌فرمايد: «و اذا الصحف نشرت» هنگامي كه كتاب ما و نامه اعمال ما را به‌دست‌مان مي‌دهند و ما اعمال خود را در آن مكتوب مي‌بينيم دوست داريم كه خداوند اجر ما را محو گناهان ما قرار بدهد و همين حسن عاقبت براي ما بس است.

کد N1583265

وبگردی