آفتاب
رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛

غفلت از خدمات دارویی در بیمارستان ها/ یک داروساز برای ۱۱۵ تخت

غفلت از خدمات دارویی در بیمارستان ها/ یک داروساز برای ۱۱۵ تخت

رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به غفلت در ارائه خدمات دارویی در بیمارستان ها و همچنین نبود داروساز به تعداد کافی در بیمارستان های کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رسول دیناروند صبح چهارشنبه در اولین همایش داروسازی بیمارستانی که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، گفت: تقریباً ۹۰۰ بیمارستان در کشور داریم که ۵۸۰ بیمارستان آن مربوط به بخش دولتی است.

وی با اعلام اینکه در این ۵۸۰ بیمارستان دولتی تنها ۷۰۰ داروساز مشغول خدمت هستند، افزود: در حال حاضر ۸۵ هزار تخت بیمارستانی داریم که بر همین اساس به ازای هر ۱۱۵ تخت، یک داروساز در بیمارستان ها حضور دارد، در حالی که می بایست حداقل یک داروساز به ازای هر ۳۰ تخت بیمارستانی داشته باشیم.

دیناروند با تاکید بر اینکه برای رسیدن به نرم استاندارد داروساز بیمارستانی حداقل تعداد داروسازان در بیمارستان ها باید به ۴ برابر برسد، اظهارداشت: نسخه پیچی در بیمارستان متفاوت از داروخانه های عمومی و شهری است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ بیمارستان در کشور داریم که خدمات شیمی درمانی ارائه می دهند، تاکید کرد: داروسازان بیمارستانی می توانند در این مراکز مفید واقع شوند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اعتبار ویژه ای برای ایجاد بخش های مراقبت دارویی در نظر گرفته شده است، افزود: در این بخش ها حضور داروسازان بالینی و بیمارستانی را خواهیم داشت.

دیناروند با اشاره به اینکه نگاه داروساز بیمارستانی با داروساز بالینی متفاوت است، افزود: در حال حاضر داروساز بالینی به پزشک و بیمار نزدیکتر از داروساز بیمارستانی است اما اگر به نقش و جایگاه داروساز بیمارستانی توجه کنیم، کسی نمی تواند جانشین او باشد.

دیناروند با اشاره به غفلت هایی که در سالهای طولانی در حوزه داروسازی بیمارستانی اتفاق افتاده است، افزود: اساساً اصطلاح داروساز بیمارستانی را فراموش کرده بودیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از چالش های عمده ما تفاوت بین داروساز بالینی و داروساز بیمارستانی است، تاکید کرد: در ۲۰ سال اخیر خدمات داروسازی در بیمارستان ها آسیب دیده بود و این از زمانی اتفاق افتاد که طرح خودگردانی بیمارستان ها و واگذاری خدمات به تدریج آغاز شد.

دیناروند با انتقاد از اینکه وقتی یک بیمار بستری می شود نمی بایست همراه او برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان ارجاع داده شود، افزود: متاسفانه بعضی بیمارستان ها از ارائه خدمات دارویی غفلت کرده اند در حالی که در هیچ جای دنیا داروهای بیمارستانی وارد داروخانه های عمومی و شهری نمی شود.

وی با اشاره به بازدیدی که از یکی از بیمارستان ها داشته است، گفت: وقتی از این بیمارستان بازدید کردم، دیدم حتی یک داروساز هم ندارد و خدمات دارویی توسط پرسنل غیر داروساز ارائه می شود که این جای تاسف دارد.

وی افزود: غیر قابل تصور است که در بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی تنها یک داروساز داشته باشیم، از همین رو ما تلاش می کنیم داروساز بیمارستانی وارد لغت نامه داروسازی بشود.

کد N1582779

وبگردی