آفتاب
افتتاح جشنواره تولیدات استانی رسانه ملی

نهضت‌های استانی صداوسیما کلید خورد/ ساخت ۱۲۰ برنامه در ۵ سال

نهضت‌های استانی صداوسیما کلید خورد/ ساخت ۱۲۰ برنامه در ۵ سال

معاون امور استان های صداوسیما در جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی استان ها از کلید خوردن نهضت های تولید پویانمایی، مستند، فیلم و سریال و همچنین نگارش فیلمنامه سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی سازمان صداوسیما شامگاه سه شنبه ۳۰ آذرماه با حضور هنرمندان و مسئولان سازمان صداوسیما از جمله علی دارابی معاون امور استان های صداوسیما، بهنام احمدپور مدیر رادیو ایران، محمدرضا قربانی مدیر رادیو نمایش، چند تن از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان، سیدتقی سهرابی مدیرکل صداوسیمای فارس، رضا علیدادی معاون فنی سازمان، صادق آهنگران، مجید قناد، حمیرا ریاضی، علی اوسیوند، اقبال واحدی، پروانه معصومی، مریم امیر جلالی و.... در تالار امام رضا (ع) شهرک نفت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آیت الله موسوی جزایری امام جمعه اهواز و عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور هنرمندان در این استان یادآور شد: هر یک از این هنرمندان خطیبی متعهد، ادیبی حاذق و مربیانی هستند که در راستای تعلیم و تربیت بسیار خدمتگزار هستند.

وی با اشاره به استان خوزستان گفت: این استان به لحاظ اقوامی که در خود جای داده است یک ایران کوچک است، اقوامی که بسیار هم خونگرم و متحد هستند. نکته دیگر مواهب الهی در این استان است به طور مثال ۳۰ درصد آب های کشور در این استان است.

این عضو خبرگان ضمن تشکر از رییس صداوسیما و معاون امور استان های رسانه ملی به ویژگی های برجسته استان خوزستان اشاره کرد و یادآور شد: رهبری زمانی که به این استان آمدند در جلسه ای بر مساله احیای این سرزمین تاکید داشتند و اکنون هم در راستای رشد و توسعه این استان ما را تشویق می کنند.

وی اضافه کرد: خواهش من از صداوسیما این است که بخشی از کارهای خود را به معرفی خوزستان و جذب سرمایه گذار اختصاص دهد چراکه آمار بیکاری در این کشور بالا است و این نشکل در حالی پیش آمده که استعداد و ظرفیت های بزرگی داریم و صداوسیما در جذب این موارد نقش بسیاری دارد.

دارابی: ما امروز از جهانی صحبت می‌کنیم که رسانه‌ای است و خوب و بد، ارزش و ضدارزش و حق و باطل از قاب آن معرفی می‌شود. امروز رسانه‌ها پیشگامان رفتارسازی، فرهنگ ‌سازی و ایدئولوژی ‌سازی هستند و گفتمان‌ ها را شکل می‌دهندآیت الله موسوی جزایری تصریح کرد: صداوسیما در سال های اخیر توجه خاصی به اقوام داشته است و نسبت به وحدت و اتحاد اقوام موضع اثرگذاری داشته است.

علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما نیز در این مراسم تصریح کرد: ما امروز از جهانی صحبت می‌کنیم که رسانه‌ای است و خوب و بد، ارزش و ضدارزش و حق و باطل از قاب آن معرفی می‌شود. امروز رسانه‌ها پیشگامان رفتارسازی، فرهنگ ‌سازی و ایدئولوژی ‌سازی هستند و گفتمان‌ ها را شکل می‌دهند. در این شرایط وظیفه و مسئولیت ما در حوزه رسانه بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم در جهان رسانه‌ای امروز سواد رسانه‌ای جامعه را بالا ببریم تا در این فضا آگاهی ‌بخشی و مسئولیت بخشی شکل بگیرد.

معاون امور استان‌های رسانه‌ ملی مدیران، هنرمندان و برنامه‌سازان را سرمایه های این سازمان عنوان کرد و گفت: شبکه‌ های استانی صداوسیما دارای اهمیت و کارکردی متفاوت هستند. از تحکیم وحدت تا مردم‌سالاری محلی و عدالت رسانه‌ای و صیانت از ارزش‌ها و آیین‌های جوامع مختلف از رویکردهای شبکه‌های استانی سازمان و صداوسیما است.

دارابی با اشاره به آماری یادآور شد: سازمان یونسکو چندین سال است که از سر استیصال فریاد می ‌زند در این عصر جهانی شدن بیش از سه هزار زبان، گویش و لهجه به نفع پنج زبان بین‌المللی در حال نابودی هستند و از همه کشورها درخواست کرده که به داد این جوامع برسند.

وی با اشاره به شکل‌گیری نهضت های استانی تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت صداوسیما و استان‌ها بیش از ۱۲۰ برنامه در قالب یک برنامه پنج‌ساله در نظر گرفته شده و در حال تدوین نهایی است. همچنین چهار نهضت بزرگ وجود دارد. به طور مثال جمهوری اسلامی ایران تنها قطب پویانمایی جهان در حوزه تولیدات اسلامی، پاک و اخلاقی است و سازمان صدا و سیما هم دغدغه تولیدات پاک و اخلاقی را دارد و مراکز استانی نقش اول را در این زمینه ایفا می‌کنند.

معاون امور استان‌ها نهضت دوم را مستندسازی دانست و یادآور شد: بسیاری از جوایز و موفقیت‌های سازمان صداوسیما در حوزه مستند در جشنواره‌های ایرانی و خارجی به مراکز استان‌ها اختصاص دارد.

وی ساختار نمایشی را جزو تأثیرگذارترین بخش‌های تلویزیون دانست و گفت: مراکز استان‌ها در این زمینه یک سریال ۳۰۰ قسمتی را در مرکز گیلان در دست تهیه دارد. همچنین ۱۵ مرکز ما در سیمای استان‌ها فیلم و سریال‌های فاخر تولید می‌کنند و این برای ما سرآغاز یک نهضت بزرگ است. همچنین یک نهضت فیلمنامه‌نویسی داریم و بسیاری از کارهای خوب و فاخر مبتنی بر متن زیبا و جذاب هستند.

دارابی در پایان با اشاره به اهمیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در فضای رسانه‌ای بیان کرد: این موضوع آنقدر بااهمیت است که مقام معظم رهبری هم بر اهمیت رسیدگی به آن تاکید داشته اند. در این راستا گام اول مراکز استان‌ها این است که به زودی در همه مراکز، معاونت فضای مجازی خواهیم داشت و تصویری شدن رادیوهای تمام مراکز نیز در همین راستاست که در پایان همین هفته مراسم افتتاحیه آزمایشی رادیوتصویری تمام مراکز استان‌ها را برگزار خواهیم کرد.

در این مراسم از خانواده شهدای مدافع حرم و دفاع قدس شهید تقوی، شهید غلامرضا رهبر شهید خبرنگار، خانواده شهید شفیعی و خانواده شهید بهنام محمدی تجلیل شد.

همچنین در بخشی از مراسم نیز رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، مجید قناد، جواد قارایی، ایرج میلانی، ، منصور لاوری مدیرکل سابق مرکز بوشهر، محسن شکرنیا مدیرکل سابق مرکز آذربایجان غربی، حسن آسایش مدیرکل سابق مرکز یزد، علی کلباسی مدیرکل سابق مرکز اصفهان و علی نواداد مدیرکل سابق مرکز آذربایجان شرقی تقدیر شد.

علی نواداد یکی از مدیران سابق مراکز استانی سازمان در این مراسم بیان کرد: جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها حتی از پیش از آغاز آن از مطالبات تولیدکنندگان مراکز بود گرچه سازمان کمی دیرتر به این ندا لبیک گفت اما زمینه وسیعی را پیش روی همه تولیدکنندگان همه استان‌ها گشود. در این اواخر که وقفه‌ای کوتاه در برگزاری این جشنواره به وجود آمد چه دل‌ها که نلرزید اما با عنایت و تدبیر معاون امور استان‌ها و رئیس صداوسیما این جشنواره خوشبختانه امسال برگزار شد.

اقبال واحدی نیز بعد از دریافت لوح تقدیر خود بیان کرد: از دارابی و همه عزیزانی که بودجه سازمان را تعیین می کنند درخواست دارم برنامه های تولیدی شهرستان ها را درگیر اسپانسر نکنند. «سفرنامه صبا» به دلیل بودجه متوقف مانده است و امیدوارم یارانه ای داده شود تا ساخت این برنامه ادامه یابد. 

در این مراسم از صادق آهنگران نیز به پاسداشت تکریم جهاد و تلاشی که برای فرهنگ شهادت و شهیدان داشته‌ است تقدیر شد.

کد N1582673

وبگردی