آفتاب

شب یلدا در اعماق آب های نیلگون خلیج همیشه فارس

شب یلدا در اعماق آب های نیلگون خلیج همیشه فارس

قشم - ایرنا - سفره شب یلدا در ساحل جزیره هرمز توسط جوانی تهرانی برای نخستین بار در اعماق آب های نیلگون خلیج همیشه فارس گسترده شد.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، 'محمد وفاداران تبریزی' ایده پرداز و مجری این طرح ابتکاری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا هدف از نصب سازه نمادین سفره یلدا را آشنا کردن هر چه بیشتر سایر اقوام و ملل با فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی و جاری ساختن دوباره نام جزایر سه گانه ایرانی واقع در خلیج فارس بر ذهن ها و زبان ها جهت مقابله با کج اندیشی دشمنان ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرد.
وی افزود: برای برپایی سفره یلدا، نمادهای مورد استفاده خانواده های ایرانی در این شب باستانی روی سازه ای از جنس کربن، فولاد و چدن قرار داده شد تا از آسیب رسیدن به محیط زیست منطقه جلوگیری و زیستگاه مرجان ها و سایر آبزیان با کمترین تغییر روبرو شود.
وفاداران تبریزی بیان کرد: این سازه با تزیینات و نمادهای مورد استفاده در سفره شب یلدا از جمله قرآن کریم، آینه، آجیل مشگل گشا، انار، هندوانه و چای مزین و در قعر خلیج همیشه فارس غرق شد.
او اضافه کرد: سازه یلدا سه متر در شعاع دایره است، با چیدمان ها حدود 400 کیلوگرم وزن دارد و ریخته گری آن در کارگاهی در جاجرود تهران طی 25 روز انجام شد و میزان ماندگاری و عمر سازه یلدای ایرانی نیز به شرایط اقلیمی و جریان های زیر آبی ساحل هرمز بستگی دارد.
محمد وفاداران تبریزی که در سنین نوجوانی غواصی را به صورت حرفه ای آغاز و دارای عناوین، مدارک و تقدیرنامه های بسیاری در این رشته می باشد، پیشتر نیز نخستین هفت سین ایرانی را در سال 1384 در جزیره کیش به زیر آب برد و به نام خلیج فارس ثبت کرد.
وی همچنین در سال 1386 در حرکتی نمادین پرچم جمهوری اسلامی ایران را به صورت فری دایو (غواصی حبس نفس) در جزیره هرمز در قعر آب های نیلگون خلیج همیشه فارس به اهتزاز درآورده بود.
وفاداران تبریزی ایده بعدی خود را ساخت و اجرای سازه یادبود 175 شهید غواص عنوان کرد که غریبانه با دست و پایی بسته به بدترین شکل ممکن به درجه والای شهادت نایل آمدند و به سوی مقتدای خود ابوالفضل عباس (ع) پرکشیدند که جنایتی فراموش نشدنی است.
پیکر این عزیزان گلگون کفن عملیات کربلای 4 سال گذشته در میدان بهارستان تهران تشییع و گمنام و مظلومانه به خاک سپرده شدند.
او گفت: استقرار این سازه روی اروند می تواند گام کوچکی در برابر از خودگذشتگی بزرگ آنها باشد؛ برای گرامیداشت نام و یاد آنها سازه ای متشکل از تابوت، غواص ها، پرچم ایران و عملیات کربلای 4 و توضیحی مختصر در زمینه زمان و نحوه شهادت ساخته خواهد شد که نیمی زیر آب و نیمی از آن روی آب شناور خواهد ماند.
وفاداران تبریزی عنوان کرد: در صورت صلاح دید، همراهی و پشتیبانی مادی و معنوی مسوولان امر آمادگی لازم برای اجرا و رونمایی از این سازه تا یوم الله 22 بهمن سال جاری و تقدیم آن به امام شهدا، مقام معظم رهبری و ملت شریف و شهیدپرور ایران وجود دارد.
شب یلدا به زمان بین غروب آفتاب از سی ام آذر ماه (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می شود.
علاوه بر ایرانیان بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می گیرند؛ این شب در نیم کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیشتر و طول شب کوتاه تر می شود.
واژه یلدا در واقع ریشه سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد و منظور از تولد، ولادت خورشید است ؛ ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده است.
در ایران باستان تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی ترین شب سال تاریکی اهریمنی بیشتر می پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می رسید آتش می افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند؛ مردم گرد هم جمع شده و با برپایی خوانی گسترده که میَزد نام داشت در کنار پایکوبی و گفت و گو شب را به سر می آوردند.
شبک **8123**1917**خبرنگار: محمد ملاحمزه زاده **انتشار دهنده :سید محمدباقر نوربخش
کد N1582565

وبگردی