آفتاب

نگاهی بر تاریخچه حملات تروریستی ماه‌های اخیر در آلمان

نگاهی بر تاریخچه حملات تروریستی ماه‌های اخیر در آلمان

حملات تروریستی برلین را باید یک هشدار جدی برای آلمان دانست که پیاده‌سازی آن بر پایه سناریوی "هدیه شب کریسمس داعش" استوار است.

سناریوی واقعه برلین درست مشابه حمله تروریستی شهر نیس بود که هنگام برگزاری مراسم جشن ملی فرانسه در این شهر، ۸۶ کشته و ۴۰۰ زخمی به جای گذاشت. مهاجمی که با کامیون به مردم حمله کرده بود خود را وابسته به گروه داعش معرفی کرد.

به رغم چند تهاجم تروریستی غیر منسجم در ماههای اخیر، پلیس آلمان تاکنون با حملات سنگینی روبرو نبود.

روز ۱۸ ژوئیه یک مهاجم هفده ساله افغان در شهر وورتزبورگ در جنوب آلمان با ضربات چاقو چهار مسافر قطار را به شدت زخمی کرد. وی سپس توسط پلیس کشته شد،.

روز ۲۴ ژوئیه حمله انتحاری در محل برگزاری کنسرتی در شهر آنسباخ باعث زخمی شدن دوازده نفر از حاضران شد. مواد منفجره در کوله پشتی یک جوان ۲۷ ساله سوری قرارداشت که تقاضای پناهندگی اش رد شده بود و با اقامت موقت در این شهر زندگی می کرد. او دوبار اقدام به خودکشی کرده بود و تحت درمان روانپزشکی بود.

روز ۱۰ اکتبر پلیس آلمان پس از دو روز جستجو و تحقیق موفق به دستگیری یک جوان ۲۲ ساله سوری شد که در تدارک حمله به فرودگاه برلن بود. پلیس در آپارتمان مسکونی وی در شهر کمنیتز مواد منفجره مختلفی مشابه با آنچه در حملات پاریس و بروکسل استفاده شده بود، پیدا کرد. فرد مظنون، دو روز پس از دستگیری در شهر لایپزیک، در زندان خودکشی کرد.

تکان دهنده تر از همه اینکه پلیس آلمان روز ۱۶ دسامبر اعلام کرده بود که در پایان ماه نوامبر یک پسربچه دوازده ساله آلمانی-عراقی، در دو نوبت قصد داشت با استفاده از مواد منفجره در شهر زادگاهش لودویگزهافن عملیاتی تروریستی انجام دهد. هدف حمله او شهرداری و بازار محلی کریسمس بود.

کد N1582464

وبگردی