آفتاب

50 درصد از بودجه ملی برای نگهداری از راه‌ها محقق شد/ اعتبارت به رفع نقاط حادثه‌خیز نرسید/ ارائه تسهیلات 70 درصدی برای خرید اتوبوس

50 درصد از بودجه ملی برای نگهداری از راه‌ها محقق شد/ اعتبارت به رفع نقاط حادثه‌خیز نرسید/ ارائه تسهیلات 70 درصدی برای خرید اتوبوس

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعتبارات ملی و استانی برای نگهداری از راه‌های کشور کافی نیست، گفت: تاکنون چیزی حدود 50 درصد از بودجه ملی برای نگهداری از استان‌ها محقق شده است و اعتبارها به رفع نقاط حادثه‌خیز نرسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داود کشاورزیان در نشست خبری حاشیه نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی با بیان این که در حال حاضر 200 هزار کیلومتر انواع راه در کشور وجود دارد،‌ گفت: از این رقم چیزی حدود 32 هزار کیلومتر راه‌های شریانی هستند که عمده ترافیک هم در همین راه‌ها است. 

وی با اشاره به بودجه مورد نیاز برای نگهداری از شبکه راه‌های کشور اظهار داشت: طبق قانون بودجه نگهداری راه‌های شریانی از محل اعتبارات ملی و بودجه نگهداری راه‌های غیرشریانی از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای نگهداری از راه‌های کشور و امر راهداری به 7 هزار میلیارد تومان نیاز داریم، اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت 3 هزار میلیارد تومان از این بودجه از طریق اعتبارات ملی و بقیه اعتبارات از محل بودجه استانی تامین می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه رقم مورد نیاز برای نگهداری از راه‌ها از محل اعتبارات ملی قابل قبول است ، گفت: اعتبارات ملی برای نگهداری از راه‌های شریانی کفایت می‌کند البته به شرط آنکه 100 درصد این مبلغ تخصیص داده شود اما متاسفانه تخصیص‌ها در سال‌های اخیر قابل توجه نبوده است.

وی افزود: از این رقم اعتبارات ملی تاکنون 125 میلیارد تومان تخصیص داده شده است و هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه د اد: اسناد خزانه اسلامی صرف تسویه بدهی پیمانکاران می‌شود بنابراین تمام اسناد را بابت بدهی به پیمانکاران می‌دهیم.

کشاورزیان ادامه داد: با توجه به تخصیص‌های نقدی و انتشار اوراق اسناد خزانه سرجمع می‌توان گفت حدود 50 درصد بودجه ملی محقق شده است.

وی با اشاره به تخصیص بودجه استانی برای نگهداری از راه‌های کشور گفت: در بخش تخصیص بودجه‌های استانی عملکردها خوب نبوده است و میزان پرداختی‌ها مطلوب نیست.

وی افزود: از رقم 3 هزار و 600 میلیارد تومانی که مربوط به بودجه استانی است در این شرایط مالی می‌توان در حداکثر حالت چیزی حدود 700 الی 800 میلیارد تومان تخفیف داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای نگهداری از شبکه راهی اعتبارات کفایت نمی‌کند ، گفت: بخصوص در اعتبارات استانی با آنچه به عنوان بودجه نگهداری از راه‌ها مصوب شده بسیار فاصله داریم.

کشاورزیان با بیان اینکه تامین بودجه بیش از 3 هزار میلیارد تومان از عهده استان‌ها خارج است ، تاکید کرد: در بهترین حالت ممکن استان‌ها می‌توانند 700 الی 800 میلیارد تومان از این رقم 3 هزار و 600 میلیارد تومانی را محقق سازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت تامین منابع پایدار و مستقل از منابع دولتی برای نگهداری از راه‌ها گفت: معتقد هستم وضع عوارض بر نرخ سوخت بهترین گزینه برای تامین منابع پایدار است اما با توجه به سیاست های ضدتورمی دولت این طرح مورد قبول قرار نگرفته است و موفق نشدیم آن را محقق سازیم.

وی ادامه داد: در قانون ذکر شده است که 10 در صد از درآمدهای صرفه جویی در مصرف سوخت به راهداری اختصاص یابد اما متاسفانه در دو سال گذشته این قانون اجرایی نشده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: معتقد هستم نرخ سوخت باید واقعی شود و اگر نرخ گازوئیل به هزار و 500 تومان برسد می‌توانیم منابع کافی برای بخش راهداری داشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورت واقعی شدن نرخ سوخت ادامه داد: به طور قطع با واقعی شدن نرخ سوخت بخشی از مشکلات تامین منابع برای نگهداری از راه‌های کشور که اهمیت حیاتی دارند رفع خواهد شد.

کشاورزیان همچنین با اشاره به شناسایی 3 هزار و 300 نقطه پرحادثه در جاده‌های کشور گفت: برنامه‌ریزی‌های ما بر این اساس بود که بتوانیم 1500 نقطه پرحادثه را رفع کنیم اما با توجه به محدودیت‌های مالی بعید می‌دانم این سیاست محقق شود.

ضرورت برندسازی در بخش حمل و نقل

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه باید اجازه داد شرکت‌های خصوصی با قیمت و کیفیت مناسب فعالیت کنند ، گفت: تاکنون اجازه نداده‌ایم شرکت‌ها با تراز بین المللی در کشور شکل بگیرند حال اینکه اگر منابع نفتی به پایان رسید کدام شرکت ایرانی می‌تواند در عرصه بین المللی وارد شود و ارزآوری کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر برندسازی در حوزه شرکت‌های مسافری و حمل و نقلی اظهار داشت: در حال حاضر 2500 شرکت حمل و نقل مسافری در کشور وجود دارد که باید این تعداد شرکت در قالب 30 الی 40 برند حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه برندسازی به ارتقای ایمنی و ارتقای کیفیت کمک خواهد کرد، گفت: در سازمان راهداری در حال نهادینه کردن این تفکر هستیم که برندسازی داخلی انجام دهیم.

ارائه تسهیلات 70 درصدی برای خرید اتوبوس

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان راهداری 70 درصد قیمت اتوبوس را با تسهیلات تا سقف 350 میلیون تومان با نرخ سود 8 الی 10 درصد در اختیار متقاضیان می‌گذارد، گفت: بر همین مبنا شرکت عقاب افشان (اسکانیا) امسال بیش از 50 دستگاه اتوبوس برای ناوگان برون شهری تولید کرد.

کاهش سفر با حمل و نقل عمومی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شاهد روند نزولی استفاده از حمل و نقل عمومی در سفرها هستیم اظهار داشت: در حال حاضر مردم ترجیح می‌دهند با خودروهای شهری سفر کنند بنابراین روز به روز تقاضای حمل و نقل عمومی کمتر می‌شود.

کشاورزیان ادامه داد: در حال حاضر سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در ترددهای بین شهری چیزی حدود 15 درصد است که سهم ناوگان حمل و نقل عمومی امروز در تصادفات جاده‌ای به 5.6 درصد رسیده است.

کد N1581960

وبگردی