آفتاب

در بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی تجدیدنظر کنید

در بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی تجدیدنظر کنید

در جدول بودجه سال جاری برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ۷۰۰۰ کتابدار تحصیلکرده شاغل و بیش از ۳۰۰۰ کتابخانه شهری و روستایی، رشد ناچیزی در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایلنا، فریبرز خسروی (رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران) در نامه‌ای به ریاست و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خواستار تجدیدنظر در بودجه سال ۹۶ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد.

 متن نامه فریبرز خسروی به شرح زیر است:

ریاست محترم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام:

ما پیرو مکتبی هستیم که معجزه جاویدش «کتابی خواندنی» است. کلام آفریدگار در آن کتاب با «خواندن» آغاز شده است و سوگند به قلم و نوشتار نشان از حرمتی است که اندیشه اسلامی برای کتاب قائل است. ظهور کتاب و کتابخانه‌های تاثیرگذار در حوزه تمدن اسلامی نشان از اعتقاد مسلمانان به این پدیده انسانی دارد.

اعضای محترم کمیسیون:

استحضار دارید یکی از وظایف انجمن‌ها به عنوان نهادهای مدنی، پایش حوزه‌هایی است که انجمن به واسطه آن‌ها شکل گرفته است. علیرغم آن پیشینه درخشان اشاره شده، برای سال‌های زیادی شاهد بودیم کتابخانه‌های عمومی که نقش بسزایی در پیشرفت فرهنگی کشور دارند، روند مناسبی نداشتند و در زمینه‌هایی حتی به بیراهه می‌رفتند. خوشبختانه در سال‌های اخیر روندهای نامناسب گذشته به طور نسبی بهبود یافته‌اند و در بخش‌های زیادی شاهد شکوفایی و رشد کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی به عنوان کانون‌های اصلی مطالعه و یادگیری در جامعه بوده‌ایم.

مسلما یکی از عوامل مهمی که می‌تواند موید و تداوم بخش این روند مبارک باشد، تعیین و تخصیص بودجه مناسب برای نهادهایی است که عهده‌دار اداره کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور هستند. با آنکه در جدول بودجه سال جاری شاهد رشد بعضا ۴۰ درصدی بودجه بعضی از نهاد‌ها هستیم اما متاسفانه برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ۷۰۰۰ کتابدار تحصیلکرده شاغل و بیش از ۳۰۰۰ کتابخانه شهری و روستایی، رشد ناچیزی در نظر گرفته شده است.

اعضای محترم کمیسیون به خوبی آگاهند که راه توسعه و فرزانگی از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی می‌گذرد. تامین‌ نشدن بودجه مناسب موجب خواهد شد تاثیر این نهاد‌ها رو به افول نهد و شوق و اشتیاقی که پدید آمده کاستی گیرد.

انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران از نمایندگان محترم مجلس تقاضا دارد در این زمینه تجدید نظر فرموده و با تعیین بودجه مناسب برای این نهاد تاثیرگذار، زمینه تداوم شکفتگی و بالندگی کتاب و کتابخانه را در کشور فراهم آورند.

فریبرز خسروی

رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران

کد N1581944

وبگردی