آفتاب

کاهش 60 درصدی آورد آب رودخانه های استان بوشهر

کاهش 60 درصدی آورد آب رودخانه های استان بوشهر

بوشهر- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: میزان آورد آب رودخانه های اصلی این استان در یک دهه اخیر 50درصد و در دوره آماری درازمدت بیش از 60درصد کاهش نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر روز سه شنبه به نقل از شاهپور رجایی افزود: 9رودخانه اصلی در استان بوشهر با نامهای شاهپور، دالکی، حله، دشت پلنگ، باغان، مند(قنطره)، باهوش اهرم، رودشور چهاروستایی و دره گپ گناوه وجود دارد که همه دارای ایستگاه هیدرومتری هستند ودرتمام سال جریان پایه و سیلابی عبوری آنها اندازه گیری می شود.
وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد بیشترین کاهش آورد آب مربوط به رودخانه شاهپور و حله (درحوزه مشترک بااستانهای همجوار) و بیشترین کاهش ها (درحوزه داخلی استان) مربوط به رودخانه باهوش اهرم است.
رجایی، عواملی چون آبگیری سد رئیسعلی دلواری دربالادست ایستگاه هیدرومتری و پدیده تغییراقلیم و خشکسالی را به ترتیب از مهمترین پارامترها و شاخص های موثر درحوزه های رودخانه های شاهپور و باهوش اهرم عنوان کرد.
مدیر عامل آب منطقه ای بوشهر یاد آورشد: متوسط آورد آب این رودخانه های اصلی در طول دوره آماری دو میلیارد و 306 میلیون متر مکعب درسال به ثبت رسیده که با توجه به وقوع پدیده خشکسالی دریک دهه اخیر، حجم آبدهی این رودخانه ها به یک میلیارد و 96 میلیون متر مکعب و درسال آبی گذشته (95-94)، به 905میلیون متر مکعب تقلیل یافته است.
وی با اشاره به اینکه نرخ رشد کاهشی آورد رودخانه ها نسبت به نرخ کاهش بارندگی دردوره های زمانی اخیر پیشی گرفته است یادآور شد: این امر می تواند نگرانی زیادی را درحد افت کمی وکیفی منابع زیرزمینی و چه بسا بیشتر از آن در پی داشته باشد.
رجایی گفت: با توجه به اینکه حجم عظیمی از سرمایه های آبی کشور از سد و نیروگاههای آبی گرفته تا شبکه های آبیاری وزهکشی همگی متکی به آورد رودخانه هاست و این آوردها نقشی مهم درتغذیه آبخوان های زیرزمینی ایفا می کنند، کاهش
آن پیامدها و تبعات منفی زیادی در این زمینه ها بدنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه توجه افکار عمومی به بررسی علل و عوامل این مهم باید بیش از پیش باشد ادامه داد: یکی از راهکارهای کاهش برداشت آب از منابع استان، اهمیت جایگزینی آب زیرزمینی با سطحی و کاهش برداشت آب از منابع آب زیرزمینی باحفظ سقف کل آب قابل برنامه ریزی درکاربردهای مختلف، استفاده از آبهای سطحی به جای آبهای زیرزمینی است.
رجایی، ضرورت مطالعه، تحقیق وپژوهش محوری را یکی از مهمترین پارامترها و راه حل های این مساله (کاهش آوردرودخانه های یادشده ) عنوان کرد.
6047/6043** خبرنگار: مونا عیدان* انتشار دهنده: خدانظر خواجه
کد N1581783

وبگردی