آفتاب

مدیر مسئول روزنامه شرق:روزنامه نگاری تحقیقی درکشور رو به نابودی است

مدیر مسئول روزنامه شرق:روزنامه نگاری تحقیقی درکشور رو به نابودی است

مشهد- ایرنا- مدیرمسئول روزنامه شرق، روزنامه نگاری تحقیقی در کشور را رو به نابودی توصیف کرد و گفت: اکنون روزنامه نگاری که فساد را آشکار کند، وجود ندارد.

مهدی رحمانیان روز دوشنبه در نشستی با عنوان «آزادی مطبوعات» در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: به همین خاطر است که فساد در کشور رواج می یابد، زیرا مفسدان از خدا نترس اقتصادی، از رسانه ها می ترسند.
وی خاطرنشان کرد: در یک کشورخارجی مدیری به ناحق از یک تلفن همراه استفاده می کند و به همین خاطر از سمتش عزل می شود اما در کشور ما همه در مقابل عددهای کلان اختلاس، سحر شده اند و کار خاصی انجام نمی شود.
وی اظهار کرد: اگر مدیران، جامعه را در یک اتاق شیشه ای و شفاف مدیریت کنند اوضاع و احوال از وضعیت کنونی به مراتب بهتر و مساعدتر می شود.
وی با بیان اینکه در کشور ما بیش از سانسور، خودسانسوری موجود است چون انتشار مطالب، عواقبی دارد که افراد سعی می کنند از آن عواقب کناره بگیرند،
گفت: خودسانسوری تاثیری منفی در باور عمومی جامعه می گذارد و موجب می شود که جامعه به رسانه های خود اعتماد نکند.
وی افزود: وقتی جامعه به رسانه های خود اعتماد نداشته باشد بازار شایعه رونق می گیرد، جوک رواج می یابد و میل به رسانه های بیگانه افزون می شود.
مدیرمسئول روزنامه شرق با بیان اینکه حد و مرز آزادی، خود آزادی است و هر فرد تا آن جایی آزاد است که آزادی دیگران را مخدوش نکند، گفت: هر رسانه ای نه از بابت ملاحظات بیرونی بلکه از بابت انتفاع خود باید سه حریم را رعایت کند که عبارتند از حریم خصوصی انسانها، هنجارهای عمومی جامعه مثل دین و قانون اساسی و مسائل امنیتی کشور و بعد از این سه، دیگر هیچ حریمی برای آزادی وجود ندارد و جامعه باید آزاد باشد.
رحمانیان خاطرنشان کرد: زبان مفاهمه بین رسانه ها و حکومت در تاریخ ایران هیچ گاه به وجود نیامده است و در دوره های کوتاه آزادی مطبوعات نیز حریم شکنی و فحاشی اتفاق افتاده است.
او گفت: توقیف هر از چند گاه مطبوعات باعث شده، این رسانه ها دچار انقطاع تجربه گردند و از انباشت تجربه محروم بمانند یعنی جوانان خام وارد کار مطبوعات می شوند و تا تجربه ای می اندوزند؛ نشریه تعطیل می شود.
مدیر مسئول سابق روزنامه جوان نیزدر این نشست گفت:پیش و بیش از گریستن بر آزادی مطبوعات کشور باید به حال خود مطبوعات گریست.
محمد رضا جمالی افزود:به جای حاکمیت نگاه علمی بر مطبوعات نگاه قومی و قبیله ای حاکم است و در مطبوعات، کار حزبی و سیاسی انجام می شود و در دفاتر روزنامه ها جلسات حزبی و سیاسی برگزار می شود.
وی گفت: مقوله اطلاع رسانی در مطبوعات فرع بر سایر امور گشته است و گاه دولتها نیز روزنامه ها و رسانه ها را تشویق می کنند که سیاست زده شوند.
او افزود:نگاه بیشتر دولتها به مطبوعات این است که می خواهند روابط عمومی دستگاههای اجرایی و مجیز گوی آنها باشند.
وی گفت:مشکل کشور ما در این زمینه سیستمی است و ریل گذاریها غلط است به همین خاطر امروز تیراژ نشریات در کشور ما تنها یک میلیون نسخه است که 500 هزار نسخه از این تعداد نیز نشریات زرد است .
او افزود: ایران با داشتن 170 سال تاریخ روزنامه نگاری حتی یک روزنامه فرا منطقه ای ندارد که در کشورهای عربی منتشر شود و حتی یک رسانه بین الملی ندارد که در دو پایتخت مهم رسانه ای دنیا و منطقه یعنی لندن و بیروت دفتر داشته باشد.
جمالی گفت: قانون مطبوعات کنونی کشور کارآیی لازم را ندارد و باید به سمت تدوین قانون جامع رسانه برای کشور رفت که شامل صدا و سیما و شبکه های اجتماعی نیز بشود و معلوم نیست چر این قانون در کشور تهیه و تصویب نمی شود.
1922/6012 خبرنگار:کامیار اسماعیل پور ** انتشاردهنده: علی حیدر شاه حسینی
کد N1581170

وبگردی