آفتاب
در نشست مطبوعاتی مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل مطرح شد؛

بی‌مهری به بقعه شیخ صفی در گذشته/برخی توهم حمایت فراقانونی دارند

بی‌مهری به بقعه شیخ صفی در گذشته/برخی توهم حمایت فراقانونی دارند

اردبیل – مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل با تأکید به صدمات بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در سال‌های اخیر گفت: تلاش میراث فرهنگی جبران بی‌مهری‌های قبلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، کریم حاجی‌زاده بعدازظهر دوشنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی تنها اثر ثبت جهانی استان اردبیل است که هرگونه مرمت و بازسازی آن بر اساس طرح مصوب انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هرگونه مرمت طرح می‌بایست به تائید یونسکو برسد، اضافه کرد: متأسفانه به دلیل کوتاهی در نگه‌داری کاشی‌های بیرونی بقعه دچار آسیب شده بود تا جایی که روزانه حجم قابل‌توجهی از کاشی‌های ریخته جمع‌آوری می‌شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان متذکر شد: از سال گذشته که کاشی‌های معرق حیاط بقعه در حال ریزش بود اقدامات مرمت و احیا آغاز شده و با توجه به سردی هوا مدتی با پارچه کاشی‌ها حفاظت می‌شد تا در نهایت در زمان مناسب مرمت و تثبیت انجام شد.

به گفته حاجی‌زاده روزانه ۱۰ ساعت عملیات مرمت در این بقعه اجرا می‌شود و در حال حاضر نیز با سردی هوا عملیات مرمت در داخل ساختمان در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه برای ارتقا مهارت نیروهای فعال در بقعه از ظرفیت کارشناسان پایگاه سلطانیه استفاده می‌شود، ادامه داد: در عین حال دانشگاه درسدن آلمان نیز در حفاظت فنی ساختمان مشارکت دارند.

تغییر کاربری خانه صادقی منعی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه به اجرای ۳۸۴ پروژه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و در پاسخ به علت تغییر کاربری حسینیه خانه تاریخی صادقی به رستوران تصریح کرد: تمامی املاک میراث فرهنگی تحت مالکیت صندوق حفظ و احیا است.

وی افزود: در یک مجموعه تاریخی زمانی که سرمایه‌گذار حضور پیدا می‌کند می‌تواند نسبت به تغییر کاربری و تعریف کاربری‌های جدید به صورت محدود اقدام کند.

به گفته حاجی‌زاده بهره‌بردار ملزم است از نظر کمیته فنی استفاده کند و در خانه صادقی نیز تغییر کاربری به شکلی که ایجاد شده منعی به لحاظ صدمه به این اثر تاریخی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اذعان به اینکه ۸۰ درصد از خانه‌های تاریخی اردبیل بخشی به شکل حسینیه دارند، ادامه داد: این خانه در سه بخش تعریف شده که بخش پذیرایی به بهره‌برداری رسیده و دو بخش فرهنگی و اقامتی و هتل در دست بهره‌برداری است.

وی در خصوص شائبه واگذاری خانه صادقی به اشخاص خاص نیز متذکر شد: واگذاری این خانه با فراخوان ملی انجام شده و به کل واگذاری در حیطه مسئولیت استان نیست.

به گفته حاجی‌زاده بعد از دو بار انتشار آگهی بهره‌بردار فعلی حاضر به سرمایه‌گذاری شده و اظهاراتی از قبیل واگذاری این خانه تاریخی به فرد خاص صحت ندارد.

سرمایه‌گذار سقزچی مستندات قانونی خود را منتشر کند

وی حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به دلیل محدودیت اعتبارات بخش میراثی استان یکی از مهمترین اهداف و برنامه‌ها دانست و تأکید کرد: در این راستا ما حتی از سرمایه‌گذاران حمایت داشتیم و در برخی مواقع به دلیل حسن نیت مسئولان استان حمایت‌ها فراقانونی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان متذکر شد: متأسفانه این حمایت‌ها موجب شده برخی توهم حمایت فراقانونی را داشته باشند و از جمله این مشکل در مورد منطقه نمونه گردشگری سقزچی مشاهده می‌شود.

حاجی‌زاده تأکید کرد: در مناطق نمونه گردشگری لازم است فرد متقاضی متولی گری منطقه پیش طرح خود را ارائه دهد و سپس برای تهیه طرح جامع اقدام کند.

وی با تأکید به اینکه سرمایه‌گذار منطقه نمونه گردشگری چهار ماه فرصت ارائه طرح داشته و با وجود تمدید مهلت دو ماهه حتی در چند سال بعد نیز نتوانسته طرح جامعی ارائه دهد، اضافه کرد: به عقیده بنده دلیل آن به این موضوع برمی‌گردد که سرمایه‌گذار با مشاور خود تصفیه‌حساب مالی ندارد و مشاور از ارائه طرح خودداری می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در خصوص اظهارات سرمایه‌گذار مبنی بر ارائه طرح از سوی خود وی در سال ۸۸ افزود: انتظار می‌رود سرمایه‌گذار اسناد خود را منتشر کند تا برای همه شفاف‌سازی شود.

حاجی‌زاده افزود: علاوه بر این سرمایه‌گذار نتوانسته طرح جامع زیست‌محیطی را نیز ارائه دهد و فعالیت وی بدون پروانه شهرداری و بدون پروانه احداث و تکمیل میراث فرهنگی است.

وی متذکر شد: فعالیت سرمایه‌گذار محدود به ۱۲ هکتار از منطقه نمونه باقی مانده اگر بتواند پروانه کار ارائه دهد و گردش حساب وی ۲۰ درصد از مبلغ سرمایه‌گذاری را نشان دهد فعالیت وی در ۱۲ هکتار بلامانع خواهد بود.

کد N1580892

وبگردی