آفتاب

ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز به اعضای "الکترال کالج" در آستانه انتخاب رییس جمهوری آمریکا

ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز به اعضای "الکترال کالج" در آستانه انتخاب رییس جمهوری آمریکا

شهروندان آمریکا با ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز، از اعضای «مجمع گزینندگان» که قرار است فردا-دوشنبه- رییس‌جمهوری آمریکا را انتخاب کنند، خواستند به «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه رای ندهند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ اعضای «الکترال کالج» یا مجمع گزینندگان آمریکا، فردا-دوشنبه- رییس‌جمهوری بعدی این کشور را انتخاب می‌کنند.

در آستانه انتخاب رییس‌جمهوری آینده آمریکا توسط این مجمع، بسیاری از شهروندان آمریکا با ارسال نامه‌ها و ایمیل‌های تهدید‌آمیز، از اعضای الکترال کالج خواستند به «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه رای ندهند.

مجمع گزینندگان یا «الکترال کالج» چیست و چگونه کار می‌کند؟

روند انتخاب رئیس‌جمهور و معاون وی در ماده دوم قانون اساسی آمریکا مشخص شده است. مجمع گزینندگان به نوعی براساس رأی مردم و رأی کنگره رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کند. مجمع گزینندگان به طور کل ۵۳۸ رأی دارد که اگر شخصی موفق به گرفتن ۲۷۰ رأی شود، در انتخابات پیروز می‌شود.

تعداد الکترال‌های هر ایالت در مجمع گزینندگان به تعداد نماینده‌های آن ایالت در کنگره بستگی دارد. ایالت‌هایی که کمترین نماینده را دارند فقط سه گزیننده (الکترال) در مجمع دارند و ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا که بیشترین تعداد نماینده را دارند، ۵۵ گزیننده در مجمع دارند. برای مثال تگزاس ۳۳ نماینده و دو سناتور دارد، پس ۳۸ رأی الکترال به آن اختصاص می‌گیرد. با تغییر جمعیت ایالت‌ها، تعداد الکترال‌ها نیز تغییر می‌کند.

اعضای مجمع گزینندگان چه کسانی هستند؟

اعضای این مجمع از میان شهروندان که معمولاً شامل اعضای احزاب، خیرین یا فعالانی که در کنوانسیون‌های ایالتی انتخاب‌می‌شوند، برگزیده می‌شوند. قوانین اندکی برای تعیین افرادی که می‌توانند وارد مجمع گزینندگان شوند، وجود دارد. ورود سناتورها، اعضای کنگره، دیگر نمایندگان منتخب و مخالفان و دشمنان دولت آمریکا به مجمع گزینندگان ممنوع است. برای مثال هر نامزد انتخاباتی مانند کلینتون، ترامپ یا نامزدهای دیگر احزاب دارای ۳۸ رأی الکترال در ایالت تگزاس است.

مجمع گزینندگان به چه شکل عمل می‌کند؟

بخش نخست آشنا و ساده است. رأی دهندگان به محل رأی‌گیری می‌روند، رأی خود را به صندوق می‌اندازند، یک برچسب را برمی‌دارند و راهی منزل خود می‌شوند. اما پر کردن بیضیِ کنار نام کاندیدای مورد نظر، پایان کار نیست. مردم در انتخابات عمومی برای مشخص شدن سهمیه الکترال یک حزب رأی می‌دهند. مردم در واقع کسانی را که قرار است از طرف آنها در واشینگتن رأی‌ بدهند، انتخاب می‌کنند.

موضوع این است: انتخابات معمولا تا اواسط دسامبر طول می‌کشد. کسی که موفق به کسب رأی مردم شود، در واقع برنده تمام رأی‌های الکترال است. اعضای مجمع موظف هستند مطابق با خواسته مردم رأی دهند.

کد N1580198

وبگردی