آفتاب

واکنش رابرت فیسک به اظهارات سامانتا پاور در شورای امنیت

واکنش رابرت فیسک به اظهارات سامانتا پاور در شورای امنیت

ایرنا نوشت: رابرت فیسک روزنامه‌نگار انگلیسی در یادداشتی با اشاره به اظهارات اخیر 'سامانتا پاور' نماینده آمریکا در سازمان ملل در مورد شهر حلب، نوشت: عجیب است که او به ‌راحتی همه کشتارهای صورت گرفته در دیگر مناطق جهان از جمله در صبرا و شتیلا توسط متحدان واشنگتن را فراموش می کند.

وی در این یادداشت که در نشریه ایندیپندنت منتشر شده است، عنوان کرد: وقتی سامانتا در مورد'بربریسم علیه غیرنظامیان ' در حلب صحبت می‌کند، من کشتار فلسطینی‌ها در صبرا و شتیلا در بیروت در سال 1982 میلادی توسط شبه‌نظامیان لبنانی و ارتش اسراییل که مهم‌ترین متحد واشنگتن در خاورمیانه است، به یاد می‌آورم.
فیسک با اشاره به کشتارهای صورت گرفته در حلبچه، رواندا، سربرنیتسا، افزود: عجیب است که وقتی سامانتا پاور در مورد حلب صحت می‌کند، او هیچ اشاره‌ای به‌ کشتار فلسطینی‌ها نمی‌کند. شاید فلسطینی‌ها به‌اندازه کافی کشته‌ نشده‌اند؟ تنها 1700 فلسطینی شامل زنان و کودکان در جریان حمله به اردوگاه‌های صبرا و شتیلا کشته ‌شده‌اند. در حلبچه بیش از 5 هزار نفر به قتل رسیدند.
وی افزود: من سپس تجاوز آمریکا به عراق و قتل ‌عام رواندا که تعداد کشته های آن به اندازه عراق بود و مرگ 9 هزار نفر در سربرنیتسا به یاد می‌آوردم. می‌توانم به شما بگویم که مرگ نیم میلیون عراقی پس از تجاوز آمریکا به آن، به ‌قدری من را ترسانده بود که دیگر توجهی به شکنجه و قتل‌های صورت گرفته در مراکز بازجویی در افغانستان ونیز عراق نداشته باشم.
رابرت فیسک ادامه داد: عجب دنیای خنده‌داری است. سامانتا هیچ اشاره‌ای به غزه که در آنجا هزاران کودک فلسطینی از سوی رژیم اسرائیل کشته ‌شده‌اند، و یا در یمن که متحدان ِ «سر از بدن جدا کن» آمریکا، شیعیان را قتل‌عام می‌کنند و تاکنون دست‌کم 4هزار غیرنظامی را کشته‌اند و کشتاری که داعش در موصل به راه انداخته و همچنین 11 سپتامبر نکرد.
این روزنامه‌نگار انگلیسی افزود: این وقایع غیرانسانی ارزش آن را داشت که سامانتا از آن به‌عنوان وقایع شرم‌آور یاد می‌کرد. اما نه، یک مشکلی وجود دارد، مگر نه؟ حمام خون 11 سپتامبر از سوی القاعده به راه افتاد و القاعده در سوریه نامش را در ابتدا به النصره و بعد به جبهه فتح الشام تغییر داد و اینها کسانی هستند که علیه رژیم سوریه در شرق حلب می‌جنگیدند. همان ‌طور که می‌بینید برای سامانتا سخت بود که به وقایع وحشتناکی که در تاریخ معاصر کشورش اتفاق افتاده بود اشاره کند و اظهار کند که همان سازمان جنایتکاری که این فجایع را به راه انداخت اکنون در شرق حلب علیه ارتش سوریه می‌جنگد.
فیسک افزود: بنابراین سامانتا بایستی قربانیان 11 سپتامبر را به زباله‌دان بسپارد، تا به ما بفهماند که دشمنان القاعده تا چه اندازه‌ای باید از رفتارشان بترسند.
وی با اشاره به «پاک‌سازی نژادی که داعش با کشتن مسیحیان در موصل به راه انداخت»، افزود: این سوژه‌ای است که سامانتا در رابطه با آن اطلاعات زیادی دارد اما داعش به‌راحتی از نطق سامانتا حذف می‌شود و در عمل تبرئه می‌شوند. ما خبرنگاران هم بایستی با این جریان همراهی کنیم.
فیسک نوشت: آخرین باری که هفته گذشته در مورد بازگشت فاجعه‌آمیز داعش به پالمیرا (تدمر ) خواندید، کی بود؟ قطعاً این‌یک پیروزی برای آن‌هایی که در موصل می‌جنگند به‌حساب می‌آید. این در حالی است که برخی از پیکارجویان تدمر از موصل رفته بودند، پس چطور آن‌ها توانستند از موصل به پالمیرا ( تدمر) فرار کنند در حالی ‌که این شهر از سوی ارتش عراق، متحدانشان و مشاوران آمریکایی تحت محاصره است.
فیسک عنوان کرد: اما در سیاست غرب یک مساله وجود دارد و آن این است که در تمام جنایت‌هایی که در دنیا رخ‌داده ما هیچ گناهی مرتکب نشده‌ایم. بنابراین در جریان حلب نیز نه ما (انگلیس) و نه متحدان ما این جنایت‌ها را مرتکب نشده و سامانتا نیز در بیان اظهاراتش خیالش راحت بود.
این روزنامه‌نگار انگلیسی افزود: از همین رو رئیس‌جمهور فرانسه و پارلمان انگلیس تاکید دارند که ما در جریان فجایع انسانی در حلب اقدامی انجام ندادیم و کوتاهی کردیم و این مساله در کرسی های خالی پارلمان به بحث گذاشته می شود.

49310

کد N1580126

وبگردی