آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کشتن شترها برای حفاظت از خاک؛ نتیجه نبود مدیریت صحیح/ بحران بیابانزایی با خونریزی حل نمی‌شود

کشتن شترها برای حفاظت از خاک؛ نتیجه نبود مدیریت صحیح/ بحران بیابانزایی با خونریزی حل نمی‌شود

دبیر شبکه سمن‌های زیست محیطی استان قزوین با اشاره به ماجرای کشتن شترهای دامداران در بوئین زهرا برای جلوگیری از چرای بی‌رویه دام و بیابانزایی اظهار کرد: عدم مدیریت صحیح در حل این مساله و به تعویق انداختن حل مساله چرای دام توسط مسوولان سبب به وجود آمدن این بحران و حل آن با خونریزی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته اداره کل منابع طبیعی شهرستان بوئین زهرا از توابع استان قزوین، با گرفتن مجوزهای لازم از مسئولان قضایی شهرستان برای جلوگیری از چرای بی رویه دام اقدام به کشتن تعدادی از شترهای دامداران در منطقه «الله آباد» کرد که این مساله واکنش منفی دامداران که از این راه معیشت  می‌کنند را در پی داشت و تعارضی میان آنان و مسوولان دولتی به وجود آورد که قصد حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی داشتند.

محمدرضا جمالی (دبیر شبکه سمن‌های زیست محیطی استان قزوین) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد این مساله و تعارض ایجاد شده گفت: پیش از این از طرف منابع طبیعی، دادستانی و محیط زیست به این افراد چندین بار اخطار داده بودند که این افراد توجهی نداشتند و حتی نسبت به حکم مرجع قضایی سرکشی کرده بودند، در نهایت این دستگا‌ه‌ها  گفتند که راهی به جز کشتن شترها برایشان نمانده است، اما ما این اقدام را تایید نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: راه‌حل این مشکل کشتن این حیوانات نبود، اما دامداران هم متاسفانه همکاری نکردند، در حالی که چرای دام‌های آنها در آن منطقه موجب بیابانزایی می‌شود که مشکلات مختلفی همچون ایجاد ریزگردها را در پی دارد و قطعا چرای دام در این مناطق باید متوقف شود.

دبیر شبکه سمن‌های زیست محیطی استان قزوین افزود: از زمانی که این شترها برای چرا به این منطقه رفتند؛ NGOها در جریان بودند، از منطقه بازدید کردند و به محیط زیست و منابع طبیعی گزارش دادند، ما تلاش کردیم که ماجرا در همان ابتدای کار حل شود، اما آنقدر مسوولان در این زمینه صبر کردند که موضوع تبدیل به یک معضل بزرگ شد به طوری که به این نتیجه رسیدند که تنها با خون و خونریزی قابل حل است.

جمالی ادامه داد: باید توجه کنیم که این مساله به معیشت مردم باز می‌گردد و در این وضعیت نابسامان اقتصادی کشور دامداران موقعیتی پیدا کرده که درآمدزایی داشته باشد و نمی‌توانبه آنها گفت از درآمدت بگذر، باید منطقی به این مساله نگاه کرد، دولت باید اقدامات حمایتی انجام می‌داد که دامداران آسیب نبینند و در ضمن چرای دام هم ادامه پیدا نکند.

وی اظهار کرد: دولت یا نباید از ابتدا مجوز چرا به این دام‌ها می‌داد که بعدا بخواهد آن را باطل کند و یا در زمان دادن مجوز باید فکر چگونگی تامین علوفه برای دام‌ها بدون آسیب رسیدن به محیط زیست را می‌کرد، زیرا از اول مشخص بود آن منطقه برای چرای دام مناسب نیست.

 جمالی با تاکید بر اینکه این مشکل به دلیل عدم مدیریت صحیح به وجود آمد، گفت: به هر حال برای حل این مسائل نباید نگاه یکطرفه داشت و باید همه جوانب مساله را سنجید.

کد N1579838

وبگردی