آفتاب
آیت الله جواد آملی:

علمی که در انسان نفوذ نکند و به عمل نرسد علم نافع نیست

علمی که در انسان نفوذ نکند و به عمل نرسد علم نافع نیست

آیت الله جوادی آملی گفت: آن علمی که در انسان نفوذ نکند و عمل نگذارد علم نافع نیست بالأخره علمی که به عمل برسد در جان آدم نفوذ کند آن علم، علم نافع است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه های علمیه به دست آیت الله جوادی آملی به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی در این مراسم با عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرخنده میلاد این دو ذات مقدس و با آرزوی موفقیت برای طلاب حوزوی و دانشگاهی اظهار داشت: مهم‌ترین کار وجود مبارک پیغمبر(ص) و همچنین یازده معصوم دیگر(ع) هم تفسیر عالَم است که عالم فقط این نیست این یک گوشه از جهان هستی است و ما هم این نیستیم که پایان ما قبر و مرگ باشد، اگر ما از این نشئه طبیعت بیرون بیاییم دو کار می‌کنیم: هم آینده خود را می‌بینیم, هم آینده جهان را; هرگز بشر با مرگ نمی‌میرد.

وی در ادامه بیان داشت: ما یک موجود ابدی هستیم اگر کسی خواست خلیفه و جانشین ذات اقدس الهی باشد باید ابدی باشد و ذات اقدس الهی فرمود بسیاری از مسائل را که انبیا آوردند این می‌تواند اسوه شما باشد خودتان را ارزان نفروشید اگر جان خود را به کمتر از قرآن و عترت فروختیم مغبونیم اگر کسی به غیر قرآن و عترت معامله کرد با هر چه داد و ستد کرد مغبون است شما عزیزان خدا را شاکر باشید که آمدید جزء اصحاب پیغمبر باشید چیزی کمتر از قرآن و عترت شما را قانع نکند هر چه کمتر از اینها باشد انسان برای آنها وقت صرف کند مغبون است. فرمود شما مسئولید سعادت خودتان را تأمین کنید خدا مسئول رزق شماست فرمود تمام موجودات, تمام مار و عقرب نزد من پرونده دارند عائله من هستند من موظفم آنها را روزی بدهم ذیل آیه سوره مبارکه نحل که ذات اقدس اله فرمود اگر کسی مؤمن باشد و عمل صالح داشته باشد ﴿فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً﴾ از وجود مبارک حضرت امیر سؤال کردند حیات طیّبه چیست؟ فرمود: «هی القناعة» انسان قانع راحت زندگی می‌کند. فرمود حیات طیّبه, حیات قناعت است ساده‌زیستن حیات طیّبه است بقیه وقت را انسان صرف علوم الهی بکند.

معظم‌له با تأکید بر تحصیل علم و با تبیین علم نافع گفت: در بهترین فرصت‌ها که فرصت‌های سحر است مخصوصاً سحرهای ماه مبارک رمضان از ذات اقدس الهی، ما علم طلب می‌کنیم منتها یک وقت است انسان علم دقیق تهیه می‌کند می‌خواهد علم را بفهمد ولی می‌بینید گاهی به ما در دعا می‌گویند علم نافع را بخواه, گاهی می‌گویند از علمی که نافع نیست به خدا پناه ببرید. آن علمی که در انسان نفوذ نکند و عمل نگذارد علم نافع نیست بالأخره علمی که به عمل برسد در جان آدم نفوذ کند آن علم، علم نافع است.

 آیت الله جوادی آملی در خصوص منزلت و فضیلت مرکّب عالِم اظهار داشت: این تعبیرات در قرآن هست که درباره شهید نگویید مُرده است خیال نکنید اینها از بین رفته‌اند آن دینی که حیات برای شهید قائل است همان دین گفت مرکّب عالِم بالاتر از خون شهید است ،چطور او زنده است و ﴿فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ﴾ و عالِم ﴿فَرِحینَ﴾ نیست؟! این جزء کلمات نورانی پیغمبر(ص) است فرمود در صحنه قیامت مرکّب عالم را با خون شهید می‌سنجند آن مرکّب عالِم وزین‌تر است. اگر مرکّب عالِم, شهید می‌پروراند شهادت را تشویق می‌کند مجاهد تربیت می‌کند یقیناً از خون شهید بالاتر است اگر انسان عالِم بود و شهید, نظیر شهید اول, شهید دوم و بسیاری از طلبه‌هایی که شربت شهادت نوشیدند اینها وزن و موزون هر دو را با هم دارند اینها «طوبی لهم و حُسن مآب» اینها با یک دست وزن دارند با دست دیگر موزون را دارند اگر کسی عالِم ربّانی شد باید شبانه‌روز خدا را شاکر باشد که منم که با مرکّب قلمِ من شهید تشویق می‌شود شهادت تشویق می‌شود،  حلب آزاد می‌شود هزارها نفر خوشحال می‌شوند و استکبار دماغش به خاک کشیده می‌شود اینها ثوابش کم نیست .

کد N1579596

وبگردی