آفتاب
در جمع خبرنگاران عنوان شد؛

آغاز طرح ترمیم ایوان طلا و گلدسته های حرم علوی

آغاز طرح ترمیم ایوان طلا و گلدسته های حرم علوی

رئیس ستاد بازسازی عتبات استان خوزستان، از آغاز طرح ترمیم و بازسازی ایوان طلا و گلدسته های حرم مطهر امیرالمومنین (ع) خبر داد و گفت: حرم حضرت زینب (س) مسقف می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمود موسوی در جمع خبرنگاران افزود: طرح مرمت و بازسازی گنبد علوی از آبان سال ۹۴ آغاز شد و پس از ۱۴ ماه کار شبانه روزی به اتمام رسید.

وی ادامه داد: این پروژه به صورت کارشناسی و دقیق انجام شده و تا ۱۰۰ سال آینده ماندگار خواهد بود.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان با بیان اینکه طرح مرمت گنبد علوی با مشارکت تولیت این حرم مقدس و مردم استان خوزستان انجام شده است، تاکید کرد: تمامی هزینه‌های اجرای طرح از طریق نذورات و کمک‌های مردمی این استان بوده و دولت در این زمینه ورود نداشته است.

وی در مورد شیوه کمک‌های مردمی خاطرنشان کرد: در قالب این طرح حدود ۱۰ هزار خشت طلایی گنبد با مشارکت مردم استان خوزستان خریداری شد که در این زمینه به هر کدام از خریداران یک سند افتخار و تربت پاک و نگین امام حسین (ع) و امام علی (ع) داده شد.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به استقبال خوب مردم استان خوزستان در خرید خشت‌های گنبد علوی گفت: تمامی قطعات طلا که از سوی مردم به ستاد بازسازی عتبات نذر شده در همان پروژه مورد نظر مردم به کار می‌رود به طوری که طلاها هیچگاه به فروش نمی‌رسند بلکه از طریق ذوب طلاها، آنها را در پروژه مورد نظر استفاده می‌کنیم.

وی اظهار کرد: پروژه گنبد مرمت شده علوی با نام یا علی (ع) با تلاش صنعتگران و هنرمندان از طریق ترمیم ۱۰ هزار خشت مطلا انجام شد و تاکنون حدود ۲ میلیارد تومان از ۳ میلیارد بودجه مورد نیاز طرح تامین شده است.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان گفت: البته برای اتمام پروژه منتظر تامین کمک‌های مردمی نماندیم و از محل تنخواه طرح را به پایان بردیم اما تا پایان سال مبلغ یک میلیارد تنخواه را با کمک‌های مردمی به ستاد مرکزی بر می‌گردانیم.

وی خاطرنشان کرد: هر مبلغی که از مردم اخذ شود در مقابل آن سند و رسید داده می شود به گونه ای که با مستند سازی، اعتماد مردم را جلب می‌کنیم و اگر فردی ۱۰ سال دیگر در مورد هزینه‌کرد نذورات خود سئوال کند به طور دقیق محل خرج آن را با سند ارائه می‌دهیم.

حجت الاسلام موسوی اظهار کرد: این به صورت یک فرهنگ در استان خوزستان درآمده که زوجین با خرید خشت‌های گنبد طلای ائمه آن را به همسر خود هدیه می‌دهند یا افراد خشت‌های طلا را نذر درگذشتگان خود می‌کنند.  

وی از آغاز طرح ترمیم ایوان طلای حرم امیر المومین علی (ع) خبر داد و افزود: بخشی از ای طرح طی ماه‌های گذشته انجام شده اما بخش اعظم آن با پایان یافتن ترمیم گنبد طی روزهای آینده آغاز می‌شود و امیدواریم بزودی به اتمام برسد.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان همچنین گفت: در کنار ترمیم ایوان طلا طرح ترمیم گلدسته‌ها از سوی ستاد بازسازی استان کرمان انجام می‌شود و امیدواریم همه این طرح‌ها در زمان بندی مشخص تحویل داده شود.

حجت الاسلام موسوی در مورد طرح نوسازی و مرمت حرم حضرت زینب (س) خاطرنشان کرد: این طرح نیز از سوی مردم استان خوزستان انجام شد و در قالب آن تمامی نقاط آسیب دیده از حرم در طول حملات خمپاره‌ای و ترکش‌های داعش بازسازی شد.

وی افزود: همچنین گنبد حرم حضرت زینب (س) طلاکاری و مقرنس‌های گلدسته‌ها بازسازی شد به طوری که حرم بهتر از قبل تحویل زائران و عتبه شد.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان اظهار امیدواری کرد طرح مسقف کردن حرم مطهر حضرت زینب (س) و توسعه آن که یک برنامه بلند مدت است با همکاری و مشارکت مردم در موعد مقرر به اتمام برسد.

کد N1579521

وبگردی