آفتاب

راهکارهای علمی ای که با به کارگیری آنها بهتر و عمیق تر می خوابید

راهکارهای علمی ای که با به کارگیری آنها بهتر و عمیق تر می خوابید

در جهانی که بشر امروز در آن زندگی می کند، داشتن مشغله های فراوان و مواجهه روزانه با انواع و اقسام استرس ها در مواقعی سبب می شود که افراد توان خوابیدن کافی و عمیق را از دست بدهند.

خوب و عمیق نخوابیدن نه تنها می تواند کارآیی افراد را کاهش دهد بلکه در طولانی مدت سلامتی را نیز به مخاطره می اندازد.


بر اساس آمار بدست آمده در میان مردم آمریکا، میزان متوسط خواب ۶٫۸ ساعت در شبانه روز است که در مقایسه با سال ۱۹۴۲ میلادی یک ساعت کاهش پیدا کرده. از هر ۱۰ آمریکایی ۴ نفر حداقل خواب توصیه شده توسط پزشکان که هفت ساعت است را در برنامه زندگی خود ندارند و این یک وضعیت اضطرار عمومی در کل جمعیت این کشور تلقی می شود. کمبود خواب می تواند عوارض کوتاه و طولانی مدت جسمی و ذهنی فراوانی را به همراه داشته باشد.


در ادامه این نوشته به برترین پژوهش های علمی انجام شده در تسهیل خواب پرداخته شده که به بررسی هر کدام از آنها و دلایل علمی که در پس آنها قرار دارد خواهیم پرداخت.


۱- نور اتاق را تنظیم کنید


ممکن است برای تان امری بسیار تکراری تلقی شود اما کم کردن نور اتاق می تواند به سریع تر به خواب رفتن کمک فراوانی می کند.


در واقع آنچه در مغز اتفاق می افتد این است که نور آبی این پیام را به مغز مخابره می کند که هنوز روز است. با چنین تصوری از ترشح مواد شیمیایی چون «ملاتونین» که به بهتر خوابیدن کمک می کند ممانعت به عمل می آورد.


آنچه محققان دانشگاه هاروارد توصیه می کنند به کارگیری نورهای قرمز در هنگام عصر است. برعکس در طول روز و برای هوشیاری بیشتر خود را در معرض نورهای روشن قرار دهید تا بهتر بتوانید برنامه خواب شبانه خود را تنظیم کنید.


۲- گوشی تلفن خود را روی زمین بگذارید


بی نهایت پژوهش و مطالعه انجام شده در این زمینه نشان داده که نگاه کردن به صفحه وسایل الکترونیکی قبل از رفتن به رختخواب، چه گوشی تلفن، تلویزیون یا تبلت باشد بسیار بد است. بنابراین اگر می خواهید زودتر به خواب بروید، از این پیکسل ها به دور بمانید.


۳- عادت نوشیدن قهوه را کنار بگذرید


نوشیدن قهوه باعث تحریک «ملاتونین» شده و زمان بیشتری طول می کشد که به خواب بروید. این اتفاق گاهی حتی زمانی که قبل از رفتن به رختخواب قهوه ننوشیده اید نیز می افتد.


۴- زمان معینی را برای رفتن به رختخواب برای خود تعیین کنید


همواره بر موضوع عادات و تاثیر آنها در وضعیت زندگی و سلامت تاکید شده. پزشکان بر تعیین ساعت مشخصی برای خوابیدن تاکید دارند و به اهمیت این موضوع نیز بارها و بارها اشاره کرده اند.


متاسفانه تا کنون پژوهش های فراوانی در این مورد و در میان بزرگسالان انجام نپذیرفته اما آنچه مسلم است و به اثبات نیز رسیده، در میان کودکان و برای سلامتی و رشد آنها بسیار مفید است.


۵- دست ها و پاهای تان را گرم نگه دارید


پژوهش های علمی انجام شده نشان داده اند که تماس دست ها و پاها با آب گرم می تواند در بهتر خوابیدن نقش بسیار موثری داشته باشد. در مورد برخی از افراد هم توصیه می شود که با جوراب های گرم بخوابند. باید در نظر داشت که این توصیه در مورد تمام افراد کاربرد ندارد.


۶- تلاش کنید که بیدار بمانید


اگرچه هنوز پژوهش های کافی در این زمینه به انجام نرسیده اما اینکه به زور تلاش کنید که بخوابید می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. بر عکس جنبه های روانشناسی مورد مطالعه در میان بیماران نشان داده که عدم این ایجاد اجبار برای سریع تر به خواب رفتن نتیجه بهتری را به همراه خواهد داشت.


۷- گرفتن دوش آب گرم


در این مورد هم مطالعات گسترده فراوانی انجام نشده اما با آنچه تا کنون مورد بررسی قرار گرفته نتایج خوبی را به دنبال داشته. زمانی که قبل از رفتن به رختخواب دوش آب گرم می گیرید سبب خواهد شد زودتر و عمیق تر به خواب بروید.


۸- خاطرات خوب زندگی خود را تداعی کنید


بسیاری از افرادی که نمی توانند خوب بخوابند در مورد افکار ناخواسته ای می گویند که به سراغ شان می آید و مانع خوابیدن آنها می شود. تحقیقات و پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان داده که داشتن افکار و تصورات شادی آفرین می تواند در داشتن خواب بهتر و عمیق تر موثر باشد.


۹- به موسیقی گوش کنید


مطالعات انجام پذیرفته در این زمینه نشان داده که گوش دادن به موسیقی های کلاسیک می تواند باعث خواب بهتر و عمیق تر شود. همچنین در ایجاد آرامش دانش آموزان و دانشجویان و کاهش اضطراب آنها نیز موثر است. این در حالی است که گوش دادن به کتاب های گویا به هیچ عنوان چنین تاثیری را به همراه نخواهد داشت.


۱۰- اتاق را با بوی سنبل پر کنید


مطالعات انجام پذیرفته در این زمینه نشان داده است که بوی گل سنبل به زنان و مردان جوان کمک می کند که سریع تر به خواب رفته و هنگام برخاستن از خواب انرژی بیشتری داشته باشند. اگرچه در مطالعات انجام شده واکنش زنان و مردان به این بو متفاوت بوده اما هر دوی این گروه در وضعیت خوابیدن بهبود را تجربه می کنند.


۱۱- بهترین راهکار فردی را برای خود بیابید


با تمام آنچه در موارد قبلی به آنها اشاره و دلایل علمی آنها تا حدی مورد بررسی قرار گرفت اما از آنجا که افراد تفاوت های شخصیتی فراوانی با هم دارند و هر فرد خصوصیات منحصربفرد خود را دارد، بهتر است هر کس بهترین راهکار فردی را برای بهتر و عمیق تر به خواب رفتن را برای خود بیابد.


پس به امتحان کردن راهکارهای فوق الذکر پرداخته و اگر راهکارهای دیگری برای تان مانند مطالعه کارآیی بیشتری دارد آنها را به کار گیرید.

روزیاتو
کد N1579448

وبگردی