آفتاب

شورای امنیت ماموریت صلح‌بانی در سودان جنوبی را تمدید کرد

شورای امنیت ماموریت صلح‌بانی در سودان جنوبی را تمدید کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت صلح‌بانی در سودان جنوبی را تمدید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه ماموریت صلح‌بانی در سودان جنوبی را برای یک سال دیگر جهت تامین امنیت و پایان دادن به جنگ‌های داخلی این کشور که وارد سال چهارم شده است، تمدید کرد.

پس از چند روز مذاکرات دشوار بین اعضای شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر افزای صلح‌بانان حاضر در سودان جنوبی به چهارده هزار نفر و تمدید صلح‌بانی شورای امنیت تا سال ۲۰۱۷، با اتفاق آراء به تصویب رسید.

همچنین با توجه به حجم نیروهای اعزامی، یک واحد جدید متشکل از چهار هزار نیرو در ماه آگوست به این منطقه اعزام می‌شوند.

در قطعنامه شورای امنیت تحریم‌هایی علیه کشورهایی که ثبات و امنیت در سودان جنوبی را به مخاطره می‌اندازند پیش‌بینی شده است و این شورا با در نظر گرفتن «اقدامات مناسب» شرایط را برای تسلط به وضعیت در حال دگرگونی منطقه، اتخاذ خواهد کرد.

«سامانتا پاور» سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز از ارتقا سطح ماموریت برای حمایت از غیر نظامیان در این منطقه خبرداد.

روسیه، چین، ونزوئلا و سه کشور آفریقایی از همراهی کامل با واشنگتن در بحران سودان جنوبی خودداری کردند. این کشورها با اعمال تحریم و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی مخالف هستند.

«بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل نیز با انتقاد از رهبران سودان جنوبی در خصوص انتخابات گفت: «آنها به اعتماد مردم خود خیانت کرده‌اند.»

وی خواستار اقدامات قوی تر برای حل بحران سودان جنوبی از جمله اقدامات تنبیهی شد.

بان کی‌مون، ماه گذشته با هشدار در خصوص وقوع یک حمام خون و فاجعه انسانی در سودان جنوبی افزوده بود که نیروهای حافظ صلح در تامین امنیت این منطقه ناتوان هستند.

نوپاترین کشور جهان از دسامبر ۲۰۱۳ درگیر جنگ‌های داخلی شده است که این جنگ ده‌ها هزار کشته و نزدیک به ۳ میلیون بی‌خانمان بر جای گذاشته است.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ و با حمایت و پشتیبانی آمریکا از کشور سودان جدا شده و اعلام استقلال کرد.

کد N1579125

وبگردی