آفتاب
جلال پور عنوان کرد:

موریانه های نظام اداری/بدنه بزرگ دولت ناکارآمد در اجرای سیاست ها

موریانه های نظام اداری/بدنه بزرگ دولت ناکارآمد در اجرای سیاست ها

رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نظام اداری ایران را مانعی برای کسب و کار مردم دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در کانال تلگرامی درباره مشکل فساد در کشور و نامساعد بودن فضای کسب و کار نوشت: سخنان چندروز پیش حجت‌الاسلام ناطق‌نوری و دو روز پیش دکترجهانگیری درباره رخنه فساد در کشور و نامساعد بودن فضای کسب و کار بسیار مهم بود.

کنار هم گذاشتن این دغدغه ها تصویری ناخوشایند از یک نظام اداری معیوب پیش چشم ما قرار می دهد. نظام اداری که به ظاهر برای بهبود امور مردم پایه گذاری شده اما عملا مانعی است برای توسعه کسب وکار مردم.  

به اینها سه معضل تملق، پارتی بازی و باندبازی را اضافه کنید که توسط حجت‌الاسلام ناطق نوری  به عنوان موریانه‌ نام برده شد. دکتر جهانگیری هم اشاره کردند که سال‌هاست توسعه اقتصادی کشور معطل بهبود فضای  کسب‌وکاراست. همه می دانند که رتبه فضای کسب‌وکار که شاخص اصلی برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه داخلی و خارجی است، جایگاه مناسبی ندارد. در زمینه مبارزه با فساد هم جایگاه خوبی نداریم.

در اینکه عوامل به وجود آورنده این معضلات، ساختاری اند، شکی نیست اما به نظرم دولت ها در تلاش برای بهبود این شاخص ها مثل بسیاری از راهکارهای دیگر عملاً شیپور را از سرگشاد نواخته اند.

هرروز چندین جلسه، چندین مصوبه، چندین دستور، چندین انتقاد ازطرف کمیسیون‌ها، کمیته‌ها و شوراهای متعدد اخذ و صادر می‌شود. همه این اقدامات نه‌تنها کمکی به تسهیل کارهای مردم نمی کند که بر مراحل انجام امور افزوده و بیشتر اثر معکوس به جا می‌گذارد.

حلقه مفقوده این معضل را باید در توان اجرایی دولت نیز جست‌وجو کرد. بدنه ناکارآمد و بزرگ اداری ما نه تنها در اجرای سیاست ها ناتوان است که در عین ناتوانی به نوعی درگیر فساد هم شده است.

نظارت هم در کشور ما وضعیتی بهتر از اجرا ندارد. نظارت هم سیاسی و یک سویه شده و با این وجود، همه در انتظار پذیرش این معضلات از سوی زعمای قوم و سپس بسیج ملی برای حل آن هستند.

حال در این میان، بعضی از شخصیت های سیاسی و اجرایی، این مشکلات را به هردلیلی بازگو نمی کنند اما بعضی ها هم چون حجت الاسلام ناطق و دکتر جهانگیری مطرح می کنند و هزینه اش را به جان می خرند.

کد N1579017

وبگردی