آفتاب

«روزگار سپری شده» رونمایی شد/ اشک شوق آقای عکاس

«روزگار سپری شده» رونمایی شد/ اشک شوق آقای عکاس

کتاب عکس «روزگار سپری شده» حسن غفاری شامل عکس ­های استان کهگیلویه و بویر­احمد در ششمین روز همایش «۱۰ روز با عکاسان» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، افشین شاهرودی در رونمایی این کتاب گفت: حسن غفاری را از خیلی سال پیش می شناسم. او عکاس پیگیری است و تمام عمر خود را روی موضوع عشایر گذاشته است. یک موضوع را به صورت مداوم پیگیری کرده که این کار قابل تقدیری است.

ثبت آیین هایی که در آینده تغییر می کنند

وی با بیان اینکه عکاسی حافظه تاریخ است، ادامه داد: موضوع این کتاب، اجتماعی و بخشی از جامعه ما است که ارزش این کار را بسیار بالا برده است. ضمن اینکه عکس ­های عشایری در این کتاب وجود دارد که بسیاری از اتفاقات و رفتارهای فرهنگی آن­ها تغییر کرده است. به هر صورت عکاسی حسن غفاری هدفمند است و به آینده گزارش می دهد. او آیین ­هایی را ثبت می­ کند که در آینده تغییر می­ کند و شاید وجود نخواهد داشت، کمااینکه ارزش واقعی این کارها در آینده نمایان می­ شود.

جواد صفی ­نژاد پژوهشگر عشایر نیز در این مراسم گفت: برای اولین بار توسط حسن غفاری کتاب مستقلی درباره عشایر و روستاییان استان کهگیلویه و بویر­احمد منتشر شد. او یک مرحله را در این کتاب گذرانده که ۲۰ سال طول کشیده و آن مرحله­ گذار است. ضمن اینکه تمامی عکس ­ها مورد تایید است. به همین جهت است که به عکاسان توصیه می­ کنم از هر کجا عکس می­ گیرند اسامی را با نقشه و اطلاعات معرفی کنند.

در ادامه مراسم جواد صفی نژاد، افشین شاهرودی، محمد نبی گوهرگانی که با حمایت مالی او کتاب منتشر شده است، ابراهیم صافی، مسعود زنده روح کرمانی، سید عباس میرهاشمی، سعید محمودی ازناوه و حسن غفاری کتاب «روزگار سپری شده» را رونمایی کردند.

مردم نگاری فقط یک فرآیند فرمایشی است

حسن غفاری بعد از رونمایی کتاب گفت: این روزها در کشور ما در سازمان میراث فرهنگی جلساتی درباره مردم­ نگاری برگزار می­ شود اما چندان به آن توجه نمی­ شود و فقط به صورت مناسبتی و فرامایشی به آن نگاه می­ شود، در عین حال می بینیم در زندگی مردم اتفاقی رخ نمی ­دهد و از علاقه ­مندان این رشته هم هیچ حمایتی نمی شود.

وی گفت: همه­ ما که در حوزه مردم نگاری فعالیت می ­کنیم بدهکار هستیم، بدهکار به خانواده و به کسانی که اجازه دادند وارد زندگی­ شان شویم و عکاسی کنیم تا اسنادی تاریخی ثبت و ضبط شود. به هر حال عکاسی خیلی زود به زندگی مردم راه پیدا کرد. از بسیاری از مناطق ایران که صعب الورود بود عکاسی شد. ضمن اینکه انقلاب دیجیتال و عمومی شدن عکاسی سبب شد تا اندازه­ ای عکاسان حرفه­ ای دچار مشکل شوند و عکس­ های ما فروش نرود. البته این اتفاق نوین باعث خوشحالی ما است و ما همچنان فعالیت خود را ادامه می­ دهیم چون به تاثیر آن در جامعه باور داریم، زیرا عکاسی این توان را دارد که زمان را در جایی دیگر به نمایش بگذارد.

غفاری از افرادی که برای تهیه و انتشار کتاب «روزگار سپری شده» همکاری کرده ­اند، قدردانی کرد و اشک شوق ریخت.

«روزگارسپری شده» کتابی سیاه و سفید در قطع رحلی و مشتمل بر١٥٠ صفحه است. در این کتاب ١٨٠ قطعه عکس اثر حسن غفاری از استان کهگیلویه و بویراحمد دهه­ ۷۰ ارائه شده است. این کتاب به ۲ زبان فارسی و انگلیسی با مقدمه و نوشته ­هایی از ناصر فکوهی، افشین شاهرودی و مهدی غفاری روانه بازارکتاب شده است.

کد N1578710

وبگردی