آفتاب
وزیر بهداشت عنوان کرد؛

پیشگیری از پوکی استخوان در منطقه با همکاری ایران

پیشگیری از پوکی استخوان در منطقه با همکاری ایران

وزیر بهداشت، گفت: امیدواریم بتوانیم از بیماری پوکی استخوان و عوارض آن بر جمعیت کشور که به سمت سالمندی پیش می رود، پیشگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دیدار دکتر سید حسن هاشمی با پروفسور «جان کنیس» رئیس بنیاد بین المللی استئوپروز امکانات و ملزومات پیشگیری از بیماری استئوپروز در کشور و منطقه مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست که روز گذشته برگزار شد، ضمن تشریح وضعیت ایران و منطقه در زمینه بار بیماری استئوپروز زمینه های همکاری کشورمان با بنیاد بین المللی استئوپروز در زمینه پیشگیری از این بیماری در منطقه بررسی شد.

وزیر بهداشت، در این نشست پوکی استخوان را یکی از مشکلات سلامت کشور معرفی کرد که براثر مصرف کم لبنیات و کم تحرکی ایجاد می شود.

وی افزود: کم تحرکی که عامل اصلی این بیماری است با سبک زندگی مدرن وارد همه کشورها از جمله ایران شده که باید برای آن برنامه ریزی شود.

هاشمی گفت:‌ همکاران ما در کشور دانش و همت خوبی دارند و امیدواریم با کمک این همکاران بر مشکلات سلامت کشور از جمله پوکی استخوان فائق آییم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دکتر لاریجانی از جمله دانشمندانی هستند که همت زیادی در این زمینه دارند و تلاش های زیادی داشته اند، افزود: امیدواریم با استفاده از تجربیات سایر همکاران در سراسر دنیا بتوانیم از بیماری پوکی استخوان و عوارضی که در آینده بر جمعیت کشور که به سمت سالمندی پیش می روند، پیشگیری کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: در کشورمان شبکه بهداشتی خیلی خوبی داریم که اگر طراحی مناسبی برای بهره برداری از آن صورت گیرد با کمک نرم افزاری که WHO طراحی کرده می توانیم بیماران و افراد در معرض خطر این بیماری را شناسایی کنیم و از عوارض آن به صورت جدی پیشگیری نماییم.

وی گفت: از جمله مزایای کشور این است که همه مردم تحت پوشش بیمه پایه سلامت هستند و تمامی خدمات بهداشتی برای مردم در مناطق شهری و روستایی به صورت رایگان ارائه می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بتوانیم به صورت پایلوت مراکزی را ایجاد کنیم که با استانداردهای بین المللی این بیماری را در کشور رصد کنند در آینده می توانیم این مراکز را در سطح منطقه نیز برای پیشگیری از بیماری استئوپروز ایجاد کنیم. چرا که با اشتراک های اعتقادی، فرهنگی و بعضا ژنتیکی که در کشورهای منطقه وجود دارد می توان مدل های منطقه ای هم در زمینه کنترل استئوپروز پیاده کرد.

وی با بیان اینکه تجربیات و تلاش های دانشمندان ایرانی می تواند در رشد دانش این حوزه در سطح بین المللی اثرگذار باشد، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه همراه خواهد بود و از برنامه های کنترل بیماری استئوپروز حمایت خواهد کرد.

پروفسور جان کنیس رئیس بنیاد بین المللی استئوپروز نیز با اشاره به گستردگی بیماری استئوپروز در دنیا گفت: به همین منظور نرم افزار فراکس در سازمان جهانی بهداشت طراحی شده که نرم افزاری مناسب است و با هزینه پایینی که استفاده از این نرم افزار دارد می تواند به راحتی در همه مناطق جهان مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت: ‌این نرم افزار ضمن امکان محاسبه احتمال بروز شکستگی های لگن ناشی از استئوپروز در ۱۰ سال آینده را در بیماران مبتلا به استئوپنی این امکان را دارد تا با ادغام ریسک فاکتورهای بالینی شکستگی و مقادیر توده استخوانی در لگن احتمال بروز شکستگی را در زنان یائسه و مردان مسن مبتلا به کاهش توده استخوانی را محاسبه نماید.

کنیس ضمن ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران بتوانیم در حوزه های مختلف با کشور شما در زمینه استئوپروز از جمله کمک در طراحی این نرم افزار با توجه به شرایط بومی منطقه و کشور شما همکاری نماییم و زمینه های پیشگیری از پوکی استخوان و عوارض آن در کشور ایران و منطقه را فراهم آوریم.

کد N1578536

وبگردی