آفتاب
با ادعای حمله سایبری ایران به عربستان مطرح شد؛

چه کشورهایی از ایجاد تنش‌ در روابط بین المللی ایران سود می‌برند

چه کشورهایی از ایجاد تنش‌ در روابط بین المللی ایران سود می‌برند

در ماه گذشته هکرها حملات مخربی را علیه عربستان سعودی، از طریق پاک کردن داده‌های فرودگاه‌هایی و هدف قرار دادن اهداف دیگر قصد ایجاد اختلال در این کشور را داشته‌اند. منابع عربستانی مدعی‌اند که این حملات از سوی ایران مدیریت می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه تحلیلی «می‌دل ایست آی» هزاران کامپیو‌تر در مقر اداره کل هواپیمایی کشوری عربستان به علت پاک شدن اطلاعات مهم برای چند روز از کار افتاده‌اند. بسیاری از شرکت‌های امنیت اینترنتی مدعی شده‌اند این حملات از طریق ویروسی به نام «شامون» ایجاد شده است که احتمالا با دولت ایران در ارتباط است.

 «می‌دل ایست آی» مدعی شده فرضیه اول در این خصوص این است که ممکن است این عملیات توسط یک کشور خارجی با هدف تشدید تنش بین ایران و عربستان سعودی ایجاد شده باشد. در واقع امکان دخالت اسرائیل را نباید نادیده گرفت؛ چرا که اسرائیل تا حد زیادی می‌تواند از تبعات این تنش بهره‌مند شود.

یکی از مدیران مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن به این پایگاه خبری گفته که هر کسی که این حمله را تدارک دیده قصد تاثیر بر توافق هسته‌ای را داشته است. در عین حال، به یاد داشته باشید که اسرائیل پیش از این سابقه چنین عملیات‌هایی را داشته است.

در این گزارش همچنین ادعای دومی مطرح شده و گفته: گزارش‌های اولیه از یک منبع آگاه در عربستان که به وضوح می‌توان مغرضانه باشد، می‌گوید «شواهد دیجیتالی» وجود دارد که نشان می‌دهد این حملات از ایران سرچشمه گرفته است.

این پایگاه خبری نوشت: ویروس «شامون»، ‌‌‌‌ همان ویروسی است که شرکت نفت سعودی آرامکو در سال ۲۰۱۲ از آن آسیب دید. ساز و کار این ویروس این است که به سرعت در سراسر یک شبکه گسترش یافته و باعث تخریب می‌شود و مانند نسخه دیجیتال یک آتش سوزی عمل می‌کند.

در این گزارش ادعا شده که حمله مخرب سایبری ایران علیه شرکت آرامکو عربستان در ماه آگوست سال ۲۰۱۲، که طی آن داده‌ها بر روی ده‌ها هزار کامپیو‌تر نابود شد، اولین حمله این ویروس بوده است. البته ایران نیز پیش از این به دلیل حملات سایبری مورد حمله قرار گرفته بود و در جهت تقویت توان خود در این زمینه سرمایه گذاری‌های بسیاری کرده بود. در گذشته، حوادث مشکوکی از این دست با هدف تخریب روابط خارجی ایران با دیگر کشور‌ها وجود داشته است.

 «می‌دل ایست آی» به مذاکرات پشت پرده بین دولت‌های ایران و آمریکا در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد و نوشت، این مذاکرات برای یافتن راه‌های همکاری در افغانستان بود. رایان کروکر، دیپلمات آمریکایی که پیش از این در ایران زندگی کرده و به فارسی مسلط است، تیم ایالات متحده در آن مذاکرات را رهبری می‌کرد. وی می‌گوید این یک دوره بی‌سابقه پس از انقلاب ایران بود.

این گزارش نقش ایران برای ایجاد دولت جدید افغانستان، را بسیار مهم ارزیابی کرده و نوشت: جیمز دابینز، رهبر هیات نمایندگی ایالات متحده در افغانستان، نقش جواد ظریف در این فرآیند را اینگونه تشریح کرده که ظریف برای دستیابی به موفقیت نهایی تلاش بسیاری کرد، که بدون او ممکن بود دولت کرزای هرگز تشکیل نشود.

می‌دل ایست آی نوشت: رئیس جمهور اصلاح طلب ایران، محمد خاتمى، تلاش زیادی برای بهبود روابط ایران و آمریکا انجام داد اما در تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۰۲، ایران به ارسال سلاح برای تشکیلات خودگردان فلسطین متهم شد. در آن زمان دولت اصلاح طلب ایران، ارسال سلاح را انکار کرده و حتی برخی روزنامه‌های اسرائیلی نیز اعلام کردند این اتهام پایه و اساس محکمی ندارد. اما چند هفته بعد، جورج بوش ایران را محور شرارت نامید و هفت سال خطرناک در روابط ایران و آمریکا آغاز شد. واشنگتن پست بعد‌ها گزارش داد اتهام همکاری ایران در ارسال سلاح به فلسطین، طرحی برای بر هم زدن روابط ایران و آمریکا بوده است.

کد N1578525

وبگردی