آفتاب
نوروزی در نشست خبری عنوان کرد:

آغازفازاول فعالیت آزمایشگاه دوپینگ/دوچرخه سواری در راس دوپینگی ها

آغازفازاول فعالیت آزمایشگاه دوپینگ/دوچرخه سواری در راس دوپینگی ها

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی از اجرای فاز اول فعالیت آزمایشگاه دوپینگ ایران خبر داد و گفت: در فاز اول با وزارت بهداشت همکاری داریم و در فاز دوم وارد فعالیت های ضددوپینگ می شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین کنگره پزشکی- ورزشی همزمان با هفتمین نمایشگاه تجهیزات و وسایل ورزشی صبح امروز در محل هتل المپیک آغاز به کار کرد. قرار است این کنگره و نمایشگاه به مدت سه روز ادامه داشته باشد.

در جریان روز نخست کنگره پزشکی- ورزشی غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی طی نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران در خصوص آسیب های ورزشی، دوپینگ و دیگر مسائل مرتبط با پزشکی- ورزشی بود.

وی در آغاز صحبت های خود اظهار داشت: پزشکی- ورزشی پا به پای ورزش کشور حرکت می کند اما از آنجا که ما یک فدراسیون بی مدال هستیم می توان به جرات گفت در همه مدال ها سهیم هستیم.

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی ادامه داد: گروه های پزشکی آنطور که باید و شاید در کنار تیم ها دیده نمی شوند زمانی که یک بازیکن مصدوم می شود همه به دنبال مسائل پزشکی هستند اما وقتی موفقیتی حاصل می شود دیده نمی شویم.

نوروزی خاطرنشان کرد: ورزش در همه جای دنیا رشد قابل توجهی داشته و در کنار  آن مساله پزشکی- ورزشی نیز با همین رشد قابل ملاحظه مواجه بوده است. با این حال در ایران شرایط جوابگوی کامل برای ورزش نیست. ما نیاز داریم که یک فضای فیزیکی مناسب در اختیار داشته باشیم تا همه خدمات را به ورزشکاران ارائه دهیم. بر همین اساس یک طرح توجیهی ارائه شد که یک کلینیک ورزشی آبرومند داشته باشیم و خدمات را آنجا ارائه دهیم.

وی در رابطه با آمار دوپینگ در سال ۲۰۱۶ ادامه داد: پیش بینی کرده بودیم امسال ۱۲۰۰ تست دوپینگ از ورزشکاران مختلف داشته باشیم که تا به امروز از این حد فراتر رفته ایم تا به امروز ۱۳۰۰ نمونه از ورزشکاران در رقابت ها و اردوهای مختلف گرفته ایم و با توجه به یک ماهی که تا پایان سال باقی مانده این تعداد به ۱۴۰۰ نمونه هم می رسد. از مجموع این تعداد نمونه گیری انجام شده، ۴۱۰ نمونه مربوط به رشته فوتبال است که شامل لیگ برتر، لیگ دسته اول و دوم هم می شود.

وی در این رابطه ادامه داد: در برنامه داریم که تا پایان سال نمونه گیری های خود را از رشته های مختلف داشته باشیم ضمن اینکه از این پس نسبت به لیگ بانوان هم با حساسیت بیشتری وظایف خود را برای نمونه گیری انجام می دهیم.

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی با بیان اینکه تاکنون و از مجموع نمونه گیری های انجام شده نتیجه ۳۶ نمونه مثبت بوده گفت: از بین رشته های مختلف دوچرخه سواری در راس رشته های دوپینگی، دو و میدانی و بسکتبال هم جزو رشته هایی بودند که آمار دوپینگ در آنها بالا بود با روسای فدراسیون این رشته ها مذاکراتی داشته ایم تا در صورت امکان برای آنها دوره های آموزشی داشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی که در رابطه با معاینه پزشکی ورزشکاران خارجی مطرح شد، گفت: به جز فوتبال که معاینه بازیکنان خارجی در آن بر عهده مسئولان مربوطه است، این وظیفه در سایر رشته ها بر عهده فدراسیون پزشکی- ورزشی است، همه فدراسیون ها موظف هستند پیش از جذب ورزشکار خارجی، وی را برای معاینه پزشکی به ما معرفی کنند البته تاکید می کنم ما وظیفه داریم معاینه پزشکی ورزشکاران را انجام داده و نتیجه مورد نظر را به فدراسیون مربوطه اعلام کنیم اما وظیفه نداریم که از جذب ورزشکار خارجی جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تکلیف آزمایشگاه دوپینگ ایران چه شد و بالاخره چه زمان از این آزمایشگاه بهره برداری خواهد شد، خاطرنشان کرد: سال ۸۳ ساز و کارهای مربوط به این آزمایشگاه فراهم شد اما بنا به دلایلی وارد مرحله اجرایی نشد. طبق قوانین هر آزمایشگاه باید با وادا همکاری داشته باشد تا در صورت تایید شدن از طرف مسئولان این نهاد بین المللی بتواند ادامه مجوز فعالیت بگیرد در آن مقطع بنا به صلاحدید مسئولان وقت چنین زمینه ای برای کار فراهم نشد اما بر آن هستیم تا شرایط لازم برای استفاده از آزمایشگاه دوپینگ ایران را فراهم کنیم.

نوروزی در این رابطه ادامه داد: هفته گذشته همراه با معاون وزیر بهداشت از آزمایشگاه دوپینگ بازدید کردیم قرار شد در فاز اول و به عنوان همکار در زمینه آنالیز و آزمایش مکمل های غذایی و بهداشتی با وزارت بهداشت همکاری داشته باشیم و در فاز دوم با مشارکت مسئولان مربوطه وارد فعالیت های دوپینگ شویم تا بتوانیم در صورت موافقت وادا مجوز فعالیت دوپینگ در این آزمایشگاه را بگیریم.

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که در رابطه با فهرست داروهای ممنوعه و تغییرات اعمال شده در  آن برای سال ۲۰۱۷ بود، گفت:  اعمال این فهرست از ۱۱ دی ماه آغاز می شود، فهرست جدید نسبت به قبل تغییر عمده زیادی نداشته است ضمن اینکه تاکید می کنم که ماده کدیین در فهرست مواد ممنوعه نیست این ماده به فهرست مواد نظارتی اضافه شده است.

کد N1577292

وبگردی