آفتاب

مقدمه‌ای برای مطالعات قرآنی

مقدمه‌ای برای مطالعات قرآنی

همشهری دو - امیر مولایی: بهاءالدین خرمشاهی از پژوهشگرانی است که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های علمی خود را وقف قرآن کرده است.

انبوه مقاله‌هاي قرآني در نقد ترجمه‌هاي قرآن و معرفي ميراث به جامانده از قرآن‌پژوهان در سده‌هاي گذشته و مهم‌تر از همه آنها ترجمه قرآن كريم از آثاري است كه نام او را به‌عنوان يكي از مهم‌ترين قرآن‌پژوهان معاصر به ثبت مي‌رساند.

يكي از كتاب‌هاي قرآني او كتاب قرآن‌شناخت است كه مثل ديگر آثار او نثري روان و خوشخوان دارد. قرآن‌شناخت را مي‌توان نوعي كتاب مقدماتي براي آغاز مطالعات قرآني محسوب كرد. كتاب مشتمل بر 8مقاله است. اين مقالات در واقع نتيجه تحقيق و تفحص‌هايي است كه اين قرآن‌پژوه طي ساليان دراز داشته و از اين رهگذر بر خود لازم ديده است كه حاصل آن را به زباني موجز و روشن و با بياني شيرين بر همگان عرضه كند. مثلا مقاله صد و يك نكته قرآني، فهرست كردن الفبايي نكات باريك، شگرد جالبي است كه در طول چند صفحه، اطلاعات فراواني به آسان‌ترين شيوه ممكن ارائه مي‌دهد.

مقاله نقش و نفوذ قرآن بر جلوه‌هايي از حضور قرآن در فرهنگ ما انگشت مي‌گذارد كه هر نگاهي را ياراي ديدن آن نيست. در نگاهي اجمالي، اين كتاب دو ويژگي كمياب دارد؛ ابتدا دريچه نگاه آن است؛ نگاهي فرهنگي و روزآمد به موضوعات قرآني. دوم، زبان ساده براي انتقال مفاهيم قرآني است. اين كتاب نشان مي‌دهد كه رويكرد خرمشاهي در ترجمه‌اش در آشناكردن عموم مخاطبان با فرهنگ قرآني نيز جاري و ساري است.

کد N1577175

وبگردی