آفتاب

منابع طبیعی با 38 درصد استعلام های احداث معدن در کشور موافقت کرد

منابع طبیعی با 38 درصد استعلام های احداث معدن در کشور موافقت کرد

سمنان- ایرنا- مدیرکل دفترحفاظت وحمایت ازمنابع طبیعی سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: با 38.78 درصد استعلام‌های احداث معادن در کشور موافقت شده است.

به گزارش ایرنا، بهمن افراسیابی روز چهارشنبه در گفت وگوبا ایرنا در سمنان افزود: به طور کلی 76 هزار و 204 استعلام از سراسر کشور برای مجوز معادن به اداره کل حفاظت وحمایت از منابع طبیعی کشور رسید که از این تعداد با 29 هزار و 547 مورد موافت شده است.
وی ادامه داد: از 52.8 دهم میلیون هکتار درخواست شده برای راه اندازی معادن در کشور با 1.9 دهم میلیون هکتار موافت شده است.
افراسیابی معادن را یک ثروت نهفته در عرصه منابع طبیعی کشور دانست و با بیان این که تلاش شده با سایر بخش های توسعه ای کشور در احداث معادن از سوی منابع طبیعی همکاری شود، خاطرنشان کرد: شرط اینگونه فعالیت ها رعایت قوانین و استانداردها برای حفظ و حراست از منابع طبیعی است.
مدیرکل دفترحفاظت وحمایت ازمنابع طبیعی سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: 10 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی در طرح حفاظت مشارکتی به مردم محلی به عنوان بهره بردار واگذار شده است.
وی افزود: بر اساس شاخص های ارزیابی حفاظت منابع طبیعی و کنترل تمام تهدیدهای منابع طبیعی تعیین شده، 78 درصد خسارت و تهدیدها در آن بخش از منابع طبیعی که در طرح حفاظت مشارکتی به مردم محلی واگذار شده کاهش یافته است.
وی افزود: تغییر سیاست ها و کاهش آمار تخریب در این عرصه ها با 2 محوریت بومیان محلی و اجرایی شدن حفاظت از عرصه های منابع طبیعی به وسیله بهره برداران صورت گرفت.
افراسیابی خاطرنشان کرد: تعدادی از مردم از روی فقر برای امرار معاش، و عده ای سودجو و زمین خوار به عرصه های منابع طبیعی دست درازی می کنند.
مدیرکل دفترحفاظت وحمایت ازمنابع طبیعی سازمان جنگلها و مراتع کشور یاد آور شد: نیازهای انسانی، بی کاری و افزایش جمعیت، از دیگر عواملی است که به منابع طبیعی در ایران آسیب می زند.
وی، بهره برداری بیش از حد توان سرزمین را از عوامل تخریب و تصرف از منابع طبیعی دانست وخاطرنشان کرد: 2.5 برابر مازاد ظرفیت منابع طبیعی دام وارد این عرصه ها می شود و به چرا می پردازد و 5.7 دهم برابر ظرفیت توان عرصه های منابع طبیعی جمعیت بهره بردار وجود دارد.
افراسیابی با بیان اینکه آفات وبیماری ها در وضعیت فعلی و تغییرات اقلیمی، باعث تشدید تهدیدات شده است، تصریح کرد: در رویشگاه هیرکانی 2 آفت به نام «شب پره شمشاد» و«قارچ بلایت شمشاد» شمشادزارهای را تهدید کرده و خسارات زیادی را به این منطقه وارد کرده است.
وی با بیان این که در منطقه زاگرس از سال 94 خسارت به عرصه های منابع طبیعی کاهش پیدا کرده است گفت: در سال های 92 و93 یک نوع قارچ زغالی خسارت زیادی به جنگل های زاگرسی وارد کرد که بالغ بر یک میلیون و 130 هزار هکتار آلوده شد و منجر به صدمات جدی به 10 درصد از درختان بلوط شد.
وی افزود: در منطقه ایران- تورانی وجود حیوانی به نام تشی باعث پوست کندن یک متری بدنه درختان و خشک شدن و از بین رفتن 300 هزار هکتار از جنگل های این منطقه شده است.
مدیرکل دفترحفاظت وحمایت ازمنابع طبیعی سازمان جنگلها و مراتع کشور، آتش سوزی را از عوامل تهدید جنگل ها برشمرد و گفت: 95 درصد آتش سوزی ها به صورت غیرعمدی است و همه ساله به طور متوسط 16 هزار هکتار از جنگل ها از بین می برد.
وی ادامه داد: سازمان جنگل ها با سیاست اجرایی برای جلوگیری از تخریب وتصرف منبع طبیعی، کمربندی را بین اراضی ملی و استثناهای قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی از سال 1374 تا کنون با 19 هزار کیلومتر به عنوان کمربند حفاظتی ملی ایجاد کرده است.
مدیرکل دفترحفاظت وحمایت ازمنابع طبیعی سازمان جنگلها و مراتع کشور تصریح کرد: نقشه تمامی نقاط آفت خیز و آلوده به بیماری ها مناطق بحرانی تهیه شده و سالانه حدود 50 میلیون هکتار در طرح پایش از خسارت به منابع طبیعی پیشگیری می شود.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از آفت ها به صورت محلول پاشی، محلولات هورمونی غیر شمیایی، و به صورت مدیریتی و مکانیکی انجام می شود.
افراسیابی با بیان این که اعتبارات ملی 400 میلیارد ریال در بخش حفاظت در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: این اعتبار ملی در نظر گرفته شده تخصیص پیدا نکرده است.
مدیرکل دفترحفاظت وحمایت ازمنابع طبیعی سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: در کشور ایران 14.2 دهم میلیون هکتار عرصه های جنگلی است که 84 میلیون هکتار مرتع و 32.2 دهم هکتار بیابان و بقیه اراضی بیشه زار و چمنزار است.
بهمن افراسیابی امروز به منظور بازدید و بررسی طرح های حفاظت از منابع طبیعی به استان سمنان سفر کرده است.
در مجموع 135 میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی کشور وجود دارد.
6103/6026
خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1577114

وبگردی