آفتاب

معاون وزیر علوم: میان تحصیل و اشتغال، رابطه هدفمند ایجاد کنیم

معاون وزیر علوم: میان تحصیل و اشتغال، رابطه هدفمند ایجاد کنیم

یزد - ایرنا - معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از بندهای طرح آمایش آموزش عالی ایجاد یک رابطه هدفمند بین اشتغال و تحصیل است.

به گزارش ایرنا مجتبی شریعتی نیاسر روز سه شنبه در جمع خبرنگاران استان یزد با بیان اینکه طرح یاد شده در اسفندماه 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید افزود: بخشی قابل توجهی از دانش آموختگان دانشگاهها شغل آنها ارتباطی با رشته تحصیلی آنان ندارد.
وی خاطر نشان کرد: باید با توسعه رشته های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار، این معضل را در کشور رفع کنیم.
شریعتی نیاسر، ساماندهی واحدهای آموزش عالی، طرح نظام جامع مهارتی، رتبه بندی دانشگاه ها ، منطقه بندی مراکز آموزش عالی و یکپارچه سازی نظام سنجش پذیرش دانشجو را از دیگر بندهای طرح آمایش آموزش عالی بیان کرد.
وی با بیان اینکه توسعه مراکز آموزش عالی باعث رشد و اعتلای علمی کشور می شود افزود: این توسعه باید همراه با امکانات ، حمایتها و استانداردها و نه فقط به صرف نصب یک تابلو باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: کنترل کمی و افزایش کیفیت آموزشی مهمترین راهبرد این وزارتخانه است.
وی تعداد دانشجویان کشور را چهار میلیون و 800 هزار نفر اعلام کرد و گفت: 13 درصد این دانشجویان در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم ، هشت درصد مراکز غیر انتفاعی و غیر دولتی ، 35 درصد در دانشگاههای آزاد و مابقی در سایر واحدهایی چون پیام نور، فرهنگیان ، شاهد و غیره تحصیل می کنند.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه دانشجویان خارجی نیم درصد از جمعیت دانشجویی کشور را تشکیل می دهند افزود: البته سعی داریم این آمار را افزایش دهیم.
وی با اشاره به حضور دانشگاهها در عرصه بین المللی افزود: ایران در حوزه های مختلفی چون نانو در سطح بین الملل رتبه های خوبی را کسب کرده و یکی از کشورهای طراز اول در سازمان همکاری اسلامی است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: باید با حفظ آرمان های انقلاب اسلامی و ارزشهای آن برای حضور در ارتباطات بین المللی تلاش کنیم و به عنوان یک کشور مادر برای سایر کشورها نقش آفرینی کنیم.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه مقطع کارشناسی پایه دانش محسوب می شود گفت: برای اینکه دانشجویان درس را بهتر بیاموزند باید از برخی شیوه ها پرهیز شود.
شریعتی نیاسر گفت: براساس تقسیم بندی مناطق آموزشی عالی کشور به 10 منطقه ، یزد جزو منطقه 6 که شامل استانهای یزد، اصفهان، چهار محال بختیاری است می باشد.
وی اظهار کرد: در منطقه یاد شده 270 موسسه و مراکز اموزش عالی وجود دارد که به لحاظ تعداد مراکز در رتبه ششم کشوری قرار دارد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پایین ترین منطقه آموزشی به لحاظ وجود تعداد مراکز استان خوزستان است اضافه کرد: آزمون دکتری بر اساس قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی بصورت متمرکز در اسفندماه برگزار می شود.
در این مراسم ساختمان هوشمند دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد با حضور معاون وزیر علوم به بهره برداری رسید.
این ساختمان در مساحت دو هزار مترمربع و در دو طبقه با هزینه 21 میلیارد ریال افتتاح شده که شامل 10 کلاس اموزشی ، سالن مطالعه و اتاق جلسات است.
در حال حاضر 14 هزار دانشجو در دانشگاه یزد تحصیل می کنند.
2088/6197 خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار دهنده: محمد حسین فلاح تفتی
کد N1576453

وبگردی